وکیل پایه یک دادگستری

حوزه های فعالیت مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری

یکی از اظهارات متداول مراجعین به دفتر وکالت این است که ای کاش از همان ابتدا به وکیل مراجعه می‌کردم. این گفته مهر تاییدی است بر اینکه مواجهه با سیستم حقوقی بدون دانش و تخصص امری پیچیده است. اکثر مسائل حقوقی که با آن‌ها روبه‌روییم نیازمند فهم دقیق از قوانین و مقررات هستند و حضور وکیل برای حل آن‌ها ضروری است.

اهمیت حضور وکیل در پرونده های حقوقی

ایران یکی از کشورهایی است که رکورددار شکایت در مراجع قضایی است. بنا به اظهارات وزیر دادگستری وقت، مردم ایران تنها در سال ۱۳۹۴، ۹ میلیون پرونده قضایی به ثبت رسانده‌اند. جالب اینکه طبق آمار، ۹۵ درصد این پرونده‌ها هم بدون حضور وکیل بررسی شده‌اند. آن هم در شرایطی که بیشتر افراد درگیر با این قضایا، با شیوه رسیدگی پرونده در دادگاه و امکانات و امتیازات جلسه اول رسیدگی آشنایی ندارند و در برخی موارد حتی معنی عنوان مطرح شده در شکایت را هم نمی‌دانند. مثلا وقتی حتی اسم خلع ید، اثبات نسب، حجر، ابطال یا بطلان معامله به گوش شخصی نخورده چطور می‌خواهد از حقوق خود در این موارد دفاع کند؟ البته اهمیت حضور وکیل فقط در تنظیم دفاعیه خلاصه نمی‌شود؛ اکثر اوقات همینکه وکیل تشخیص بدهد در مورد مشکل پیش‌آمده چه نوع دعوایی مطرح کند امری سرنوشت‌ساز و فنی است. چرا که اگر دعوا به درستی مطرح نشود ممکن است قاضی حقی برای شما در نظر نگیرد. در این شرایط نه تنها دعوایتان رد می‌شود که حتی ممکن است از امکان طرح مجدد دعوا هم محروم شوید. بنابراین حتی اگر حق هم با شما باشد اما نتوانید دادخواست درستی تنظیم کنید و یا به درستی از حق خود دفاع کنید ممکن است دادگاه به علت ایرادات شکلی و یا ماهوی به ضررتان حکم بدهد و پرونده به نفع متشاکی خاتمه یابد.

خوشبختانه قانونگذار به اهمیت حضور وکیل واقف است و برای آن تدابیری اندیشیده؛ مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی، طرفین دعوا در همه دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را دارند. حتی اگر کسی نیاز به وکیل داشته باشد اما توانش را نداشته باشد لازم است مقدمات این کار برای او فراهم شود.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

انتخاب مشاور در پرونده‌ های حقوقی

برای حصول بهترین نتیجه در انواع دعاوی، انتخاب مشاور حقوقی امری ضروری است اما به دلیل آنکه تخصص وکلا آنطور که باید و شاید تعریف نشده، اگر مثلا بخواهید برای خروج از هیئت مدیره یک شرکت، وکیل بگیرید به احتمال زیاد نمی‌دانید باید به چه نوع وکیلی مراجعه کنید.

البته گاهی پیش می‌آید که در پرونده‌هایی مانند قتل یا پرونده‌های بانکی، نام چند وکیل سر زبان‌ها میفتد اما مسائل حقوقی فقط در این موارد خلاصه نمی‌شوند و موارد تخصصی زیادی در این زمینه وجود دارد.

تصور کنید شخصی برای کارهای انحصار وراثت از شما بخواهد برگه‌ای امضا کنید که در آن با شروع اولین اقدام مثلا پست کردن یک نامه، ۳۰ درصد سهم زمین موروثی به او صلح شود و خیار غبن فاحش و افحش هم از شما سلب کند؛ حال سئوال اینجاست که صلح شود یعنی چه و سلب خیار غبن فاحش و افحش چه عواقبی دارد؟

یا فرض کنید نتیجه یک عمر زحمت خود را پس‌انداز کرده‌اید و آپارتمانی خریده‌اید؛ اکنون فروشنده از تنظیم سند رسمی به نام شما امتناع می‌ورزد یا پس از خرید آپارتمان و تنظیم سند متوجه می‌شوید که ملک خریداری شده دارای عیوب اساسی است و اصلا قابل سکونت نیست. در این صورت چه باید کرد؟ از چه خیاراتی می‌ توان برای فسخ معامله استفاده کرد؟ آیا عبارت اسقاط کافه خیارات در مبایعه نامه تنظیمی ذکر شده است؟ و اگر شده به چه معناست؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخشان در صلاحیت یک وکیل با تجربه است.

مشاوره حقوقی در تهران

گاهی مشکلات اساسی و پیچیده حقوقی ناشی از سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌‌های کوچک و پیش پا افتاده‌ است که می‌توان با مشورت با افراد متخصص از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. در بسیاری از مراجعات و مشاوره ها موکل متوجه می‌شود اگر پیش از ازدواج یا انعقاد قرارداد یا امضای یک برگه با وکیل مشورت می‌کرد، درگیر مراجعات مکرر به محاکم و صرف هزینه و وقت نمی‌شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر امضا یا اقدام حقوقی مبهم حتما با یک وکیل مشورت کنید و از مشکلات بعدی پیشگیری کنید. درصورت نیاز به مشاوره حقوقی به صورت آنلاین، حضوری و یا تلفنی، کافی است از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت اقدام کنید و از مشاوره حقوقی مهدی نائینی، وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید.

حوزه های فعالیت مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری

مسائل قضایی، حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرند که هرکدام از این حوزه‌ها پیچیدگی‌های خاص خودشان را دارند. بنابراین لازم است برای هریک از این موضوعات وکیلی ویژه انتخاب کنید. به طور کلی وکلای پایه یک دادگستری، در خصوص فعالیت‌های حقوقی محدودیتی ندارند اما طبعا برای اینکه نتیجه خوبی بگیرید باید به وکیلی مراجعه کنید که در موضوع مد نظر شما، با تجربه و ماهر باشد. در مجموع این وکیل باید علاوه بر تسلط بر قانونی که مستقیما بر دعوای مطروحه منطبق است نظریات مشورتی، آرا وحدت رویه و حتی نمونه آرا صادره را مطالعه کرده باشد و با اشراف کافی در جلسه رسیدگی حاضر شود.

۱. دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی، دعاوی مرتبط با حقوق مدنی و جبران خسارت ناشی از نقض آنهاست. این نوع دعاوی، معمولا در قانون مدنی، مشخص شده‌اند و شامل موضوعاتی مثل مالکیت بر اموال، قرارداد خرید و فروش، اجاره، رهن، مطالبه طلب و یا امور مربوط به وصیت، ارث، طلاق، خروج از عضویت هیئت مدیره و غیره می‌باشند. قانون مربوط به دعاوی حقوقی، آیین دادرسی مدنی است و دادگاه صالح رسیدگی به آنها، دادگاه‌های حقوقی بدوی، تجدیدنظر و دیوان‌ عالی کشور هستند.

توجه: در مقابل دعاوی حقوقی دعاوی کیفری قرار دارند و زمانی مطرح می‌شوند که جرمی رخ داده باشد. به عبارتی، وقتی که شما در خصوص موضوعی مالی یا غیر مالی با دیگران به اختلاف می‌خورید اگر این اختلاف جنبه مجرمانه نداشته باشد و صرفا نقض حق مالی یا غیر مالی مطرح باشد، در این صورت اختلاف مذکور بار حقوقی دارد نه کیفری.

۲. دعاوی مربوط به چک

حتما برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که چکی را به بانک ببرید و با حساب خالی یا موجودی ناکافی مواجه شوید. خب در این شرایط شما به عنوان طلبکار چه می‌کنید؟ احتمالا در قدم اول با صادرکننده تماس می‌گیرید تا از دلیل خالی بودن حساب مطلع شوید. اگر جواب قانع‌کننده‌ای بگیرید منتظر می‌مانید و به او فرصت می‌دهید اما اگر جواب سرراستی ندهد چه؟ پاسخ روشن است؛ از بانک گواهی عدم پرداخت می‌گیرید و با مراجعه به دفاتر ثبتی و یا دادگاه نسبت به اجرای چک اقدام می‌کنید. با توجه به اینکه قانون صدور چک تغییر کرده و چک های صیادی جای چک های قدیمی را گرفته‌اند، اخذ نتیجه مطلوب در این زمینه مستلزم اشراف کامل وکیل به قانون جدید چک است.

توجه: در صورتی که چک جنبه کیفری داشته باشد می‌توانید از صادرکننده شکایت کیفری هم کنید. در غیر این صورت باید در مورد آن شکایت حقوقی مطرح شود.

۳. دعاوی مربوط به مهریه

اصل حق زن برای وصول مهریه، با توجه به اینکه منبع استنباطش فقهی است، از زمان قانونگذاری تغییر چندانی نداشته ولی قانونگذار کیفیت وصول را با محدودیت‌هایی مواجه کرده. مثلا به موجب قانون ششم توسعه، زوجه در حال حاضر برای گرفتن مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند. در صورت عدم کشف مال در اجرای ثبت و پس از مختومه شدن پرونده در آنجا، زوجه مجاز است برای مطالبه مهریه (اجرا گذاشتن مهریه) و توقیف اموال زوج به دادگاه‌های خانواده مراجعه کند. از آنجا که دعاوی مهریه در مرحله اجرا نیاز به بررسی و پیگیری دقیق دارند، بنابراین وکیل باید نسبت به توقیف اموال و وصول حقوق موکل خود هشیار باشد تا از انتقال اموال زوج و تضییع حقوق زوجه جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: وصول مهریه از طریق دادگاه و اجرای ثبت

۴. دعاوی مربوط به بانک

اصطلاح دعاوی بانکی به کلیه پرونده‌های حقوقی اطلاق می‌شود که یکی از طرفین دعوا، بانک و حقوق بانک است و یا موضوع به گونه‌ای به بانک و یا وظایف و مسئولیت‌های آن مربوط می‌شود. به طور کلی پرونده‌های حقوقی که باید بر اساس عناوین و مقررات حاکم بر مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها بررسی شوند،‌ در دسته‌ دعاوی بانکی قرار می‌گیرند. مثلا پرونده‌های مربوط به ابطال اجراییه بانکی (وقتی اجراییه بدون توجه به مقررات پولی و بانکی و آیین نامه های بانک مرکزی صادر شده‌)، از دعاوی معمول بین بانک ها و مشتریان هستند.

۵. دعاوی مربوط به بیمه

دعاوی بیمه وقتی مطرح می‌شوند که یکی از طرفین قرارداد بیمه، تعهدات قانونی خود را طبق قرارداد بیمه رعایت نمی‌کنند. الزامات بیمه‌ گذاری (شامل عدم پرداخت حق بیمه یا عدم رعایت شرایط بیمه)، ادعاهای تقلب در بیمه و مطالبه خسارت‌های بیمه‌ای از جمله این دعاوی هستند. هنگامی که شما در اثر آتش سوزی کارگاه خود به شرکت بیمه مراجعه می‌کنید اما با عدم پایبندی شرکت به مفاد بیمه نامه مواجه می‌شوید چاره‌ای جز مراجعه به بیمه مرکزی و نهایتا دادگاه ندارید. در این دعوا که با عنوان الزام شرکت بیمه به ایفای تعهد یا پرداخت خسارت مطرح می‌شود اگر با مقررات تخصصی بیمه و آیین‌ نامه های داخلی آن آشنا نباشید شانس موفقیتتان بسیار اندک خواهد بود.

۶. دعاوی مربوط به علائم تجاری و طرح های صنعتی

از آنجا که ثبت علامت تجاری و طرح‌ های صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد، قوانین مهمی به تصویب رسیده تا مالکیت معنوی ثبت کنندگان اختراعات، طرح‌های صنعتی و علامت‌های تجاری، محفوظ بماند. در نتیجه اگر اختلافی در این زمینه‌ها ایجاد شود شما به عنوان صاحب علامت تجاری و یا طرح صنعتی، حق دارید علیه سوءاستفاده‌کنندگان از علامت تجاری یا طرح صنعتی، دعوای حقوقی یا کیفری مطرح کنید.

دعاوی حقوقی علامت تجاری و طرح های صنعتی، عمدتا در مواردی کاربرد دارد که شخصی بدون اجازه، از علامت تجاری یا طرح ثبت شده شما استفاده کند و یا موجب گمراهی مردم شود. این امر به شما اجازه می‌دهد تا شخصا یا از طریق وکیل، از خاطی شکایت کنید. در این موارد امکان شکایت کیفری نیز وجود دارد.

۷. دعاوی مربوط به اراضی و املاک

انواع دعاوی اراضی و املاک با توجه به شرایط به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱) دعاوی ملکی حقوقی: همان طور که از نام آن‌ها پیداست، منشا حقوقی دارند مثلا دعاوی مربوط به فسخ قرارداد، تخلیه ملک تجاری، افزایش یا کاهش میزان اجاره بها مطابق با عرف جامعه، باطل کردن قرارداد و الزام به تنظیم سند رسمی و غیره.

۲) دعاوی ملکی کیفری: این دعاوی منشا کیفری دارند و می‌توانند مجازات سنگینی در پی داشته باشند. مثلا خیانت در امانت، استفاده از سند جعلی در معامله، کلاهبرداری در معاملات ملکی، تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون اخذ مجوز رسمی، ورود به ملک دیگری بدون مجوز و غیره.

۳) دعاوی ثبتی ملکی: در خصوص پرونده ‌های مربوط به ثبت اسناد و املاک مطرح می‌شوند. این دسته از دعاوی را می‌توانیم زیرمجموعه‌های دعاوی ملکی حقوقی نیز بدانیم. دعاوی ثبتی ملکی شامل دعاوی مربوط به اجرای ثبت، دعاوی مربوط به تقسیم و افراز ملک، دعاوی در خصوص باطل کردن مراحل مختلف ثبتی، دادخواست مربوط به توقیف هرگونه عملیات اجرایی و باطل شدن سند رسمی و اجرائیه ثبتی می‌باشند.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

برخی سوالات پرتکرار و متداول حقوقی

آیا امکان طرح دعوای حقوقی و کیفری به طور همزمان وجود دارد؟
بله. در صورتی که دعوا هم بار حقوقی داشته باشد و هم کیفری می‌توان هر دو دعوا را همزمان مطرح کرد.

بهترین راه وصول چک بی محل چیست؟
بسته به شرایط  یکی از روش‌های وصول چک انتخاب می‌شود. مثلا اگر اولویت با ممنوع‌ الخروجی صادرکننده باشد اقدام از طریق مراجع ثبتی سریع‌تر نتیجه می‌دهد. اقدام کیفری منجر به حکم جلب می‌شود که اهرم فشار مناسب‌تری است. و اقدام حقوقی هم زمانی کارایی دارد که چک کیفری نیست یا مهلت شکایت کیفری گذشته.

آیا امکان رفع توقیف اموال برای مهریه وجود دارد؟
بر اساس ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر دادگاه تشخیص دهد که اموال توقیف شده برای مهریه جزو مستثنیات دین هستند و استفاده از این اموال برای زندگی معمولی زوج الزامی است، امکان توقیف آن‌ها وجود ندارد و اگر توقیف شده باشند رفع توقیف می‌شوند.

اگر فروشنده ملک جهت تنظیم سند حاضر نشود چه باید کرد؟
در صورتی که فروشنده یا انتقال دهنده ملک، سند رسمی را تنظیم نکند، خریدار می‌تواند علیه او دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند که یک دعوای حقوقی است.

منظور از ابطال اجراییه بانکی چیست؟
اگر بانک ملک یا مالی که در رهنش بوده به اجرا بگذارد، صاحب مال می‌تواند دادخواستی تنظیم کند تا دادگاه به آن رسیدگی کند. در صورت تشخیص تخلف بانک، اجراییه باطل می‌شود.

آیا بیمه مرکزی به زیان دیده خسارت پرداخت می‌کند؟
خیر. بیمه مرکزی وظیفه نظارت بر شرکت‌های بیمه را برعهده دارد و پرداخت خسارت را انجام نمی‌دهد. پرداخت خسارت بر عهده شرکتی است که بیمه را به اشخاص فروخته.

آیا شریک فرد می‌تواند بدون اجازه مالک علامت تجاری از آن استفاده کند؟
خیر. هر گونه استفاده از علامت تجاری باید با اجازه مالک آن باشد.

 

منابع حقوقی: icbar.ir، shora-gc.ir

3.7/5 - (41 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید