بیمه

آشنایی با روند مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه

آشنایی با روند مطالبه خسارت از شرکت‌های بیمه

بعد از وقوع حادثه عملکرد شرکت‌های بیمه معلوم می‌شود. در این شرایط افراد بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارند. این در حالی است که برخی از شرکت‌های بیمه بعد از حادثه عملکرد مناسبی ندارند. متأسفانه دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه موضوعی است که امروزه تبدیل به یکی از مشکلات بیمه‌گذاران شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی لازم است با قوانین مربوط به این صنعت آشنا باشیم. داشتن این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از شرکت‌های بیمه خسارت وارد شده را کامل مطالبه کنیم.

روند مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه
روند مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه  

 بررسی تعهدات شرکت‌های بیمه در قبال بیمه‌گذاران

بیمه‌گر و بیمه‌گذار هر دو در قبال هم مسئولیت‌هایی دارند. شرح این مسئولیت‌ها نیز هنگام بستن قرارداد بین دو طرف قید می‌شود. اگر هر کدام از طرفین نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، قرارداد می‌تواند ابطال شود. تعهدات شرکت‌های بیمه به‌صورت کلی شامل موارد زیر است:

· پرداخت سریع خسارت

کاملاً مشخص است که مهم‌ترین دلیل هر شخص برای مراجعه به شرکت‌های بیمه این است که در صورت بروز حادثه‌ای خسارت وارد شده را از شرکت بیمه خود دریافت کنند؛ بنابراین شرکت بیمه موظف است در سریع‌ترین زمان ممکن کل خسارتی که بر عهده گرفته است را به بیمه‌شونده بپردازد،

· آشنایی کامل بیمه‌گذار با شرایط بیمه

برای جلوگیری از ضایع نشدن حق‌وحقوق بیمه‌گذار، لازم است شرکت بیمه توضیحات کاملی از خدمات بیمه خود داشته باشد. درواقع بیمه‌گر مکلف است بیمه‌گذار را نسبت به وظایف و تکالیف خود آگاه کند. به‌عنوان مثال در صورت بروز حادثه‌ای بیمه‌گذار باید حداکثر تا ظرف ۵ روز این حادثه را گزارش دهد. مواردی نیز که موجب ازبین‌رفتن حق بیمه می‌شود باید حتما به بیمه‌گذار اطلاع داده شود. پیشنهاد می‌کنیم از شرکت بیمه خود دررابطه‌با مسئولیت‌هایی که بر عهده شماست، توضیحات کاملی بخواهید.

· امانت‌داری

در زمان انعقاد قرارداد بیمه‌، ممکن است اطلاعاتی از بیمه‌گذار خواسته شود که می‌تواند برای فردی حکم اسرار زندگی و کاری او باشد. بیمه‌گر باید امانت‌دار باشد و این اطلاعات را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

تعهدات بیمه‌گذار نسبت به شرکت‌های بیمه چیست؟

تعهدات بیمه‌گذار نیز از زمان انعقاد قرارداد آغاز می‌شود و لازم است اقدامات زیر را همواره انجام دهد:

· پرداخت حق بیمه

یکی از اولین تعهدات بیمه‌گذار پرداخت به‌موقع حق بیمه است. حق بیمه بعد از انعقاد قرارداد بیمه یا حداقل قبل از وقوع یک حادثه باید انجام شود. در غیر این صورت شرکت بیمه تعهدی در قبال جبران خسارت نخواهد داشت. دقت داشته باشید پرداخت حق بیمه باعث به‌رسمیت‌شناختن قرارداد بیمه می‌شود و ارتباطی به صدور آن ندارد.

· اعلام به‌موقع خسارت

ماده ۱۵ قانون بیمه تعیین می‌کند که بیمه‌گذار باید ظرف مدت مشخصی بیمه‌گر را از بروز حادثه مطلع کند. در غیر این صورت شرکت بیمه تعهدی در قبال این حادثه ندارد. البته استثنایی هم وجود دارد و آن در شرایطی است که به‌خاطر حوادثی که خارج از اختیار بیمه‌گذار بوده اعلام خبر حادثه در زمان تعیین شده محقق نشده است.

تعهدات شرکت‌ های بیمه
تعهدات شرکت‌ های بیمه

· اعلام تشدید خطر

تعهد اعلام تشدید خطر به این معناست که اگر احتمال اتفاق خطرناک‌تر و خسارت بیشتر وجود دارد، بیمه‌گذار باید آن را به اطلاع شرکت بیمه برساند. در این شرایط شرکت بیمه می‌تواند حق بیمه بیشتری درخواست کند و قرارداد خود را ادامه دهد یا آنکه آن را فسخ می‌کند. در شرایطی نیز بیمه‌گر حق بیمه اضافه‌ای درخواست نمی‌کند و به قرارداد خود به شکل گذشته ادامه می‌دهد.

حداکثر زمان رسیدگی به خسارت توسط شرکت‌ های بیمه

یکی از سوالاتی که برای خیلی از افراد مطرح می‌شود این است که حداکثر زمان پرداخت خسارت از سمت شرکت‌های بیمه چقدر است؟ شرکت‌های بیمه باید بعد از تحقیقات لازم در مورد حادثه، حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز‌، نتیجه بررسی‌های انجام شده را اعلام کنند. در صورت قبول خسارت، شرکت بیمه باید حداکثر تا ۱۵ روز خسارت حادثه را پرداخت کند. دلایل احراز عدم استحقاق خسارت نیز باید به‌صورت مکتوب به بیمه‌گذار اعلام شود.

حداکثر زمان رسیدگی به خسارت توسط شرکت‌ های بیمه
حداکثر زمان رسیدگی به خسارت توسط شرکت‌ های بیمه

معرفی سامانه شکایت از شرکت‌ های بیمه

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور بهبود وضعیت بیمه‌گذاران سامانه‌ای راه‌اندازی نموده است. در این سامانه افرادی که به دلایل مختلفی چون عدم پرداخت خسارت از شرکت بیمه یا عدم ارائه خدمات درست از شرکت بیمه خود ناراضی هستند، می‌توانند شکایت خود را در این سامانه ثبت کنند. پس از ورود به سامانه با انجام مراحل و روش‌های مربوط به شکایت از شرکت بیمه‌، درخواست شما ثبت می‌شود. کدی نیز برای پیگیری شکایت ثبت شده، به شما داده می‌شود. بعد از انجام این مراحل لازم است کمی صبر کنید تا شکایت شما بررسی و پاسخ داده شود. این سامانه از طریق سایت centinsur.ir قابل‌دسترس است.

برای مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه چقدر فرصت داریم؟

در خصوص موضوع مطالبه خسارت از شرکت‌های بیمه، متاسفانه پرونده‌های متعددی در محاکم وجود دارد. بارها مشاهده شده است افراد با وجود قراردادهای معتبر با شرکت‌های بیمه، بعد از آنکه متحمل خسارتی می‌شوند، شرکت بیمه پرداخت خسارت بیمه‌گذار خود را انجام نمی‌دهد. بابت این موضوع نکته مهمی وجود دارد که لازم است از آن اطلاع داشته باشید. این موضوع مرور زمان دعاوی مربوط به خسارت از شرکت‌های بیمه است. موضوعی که  متاسفانه عموم مردم از آن آگاه نیستند. درصورتی‌که بیمه‌گذار متحمل خسارتی شود برابر با قانون بیمه که شرکت‌های بیمه نیز به‌خوبی از آن مطلع هستند، تنها دو سال فرصت خواهید داشت تا مطالبه خود را انجام دهید. درصورتی‌که این مهلت از وقوع حادثه منقضی شود و بیمه‌گذار طرح دعوایی را ترتیب نداده باشد، شرکت بیمه می‌تواند از پرداخت خسارت امتناع کند.

مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه
مطالبه خسارت از شرکت‌ های بیمه

سخن پایانی

در این مقاله با وظایف و تعهدات شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران در قبال هم آشنا شدیم. بااین‌وجود اگر از شرایط رسیدگی به پرونده خسارت یا از سایر مسائل مربوط به شرکت بیمه خود رضایت نداشته باشید، می‌توانید از عملکرد نامناسب شرکت شکایت کنید. یکی از وظایف بیمه مرکزی این است که به شکایت‌های بیمه‌گذاران پاسخ دهد. علاوه بر این موارد دانستیم که برای پیگیری خسارت از شرکت‌های بیمه ما فرصت محدودی داریم. فرصتی که اگر از دست برود شرکت بیمه خسارت وارد شده به بیمه‌گذار را تقبل نمی‌‌کند. برای دریافت توضیحات و مشاوره‌های بیشتر شما می‌توانید با مهدی نائینی، وکیل پایه‌یک دادگستری ارتباط برقرار کنید.

3.7/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید