مهریهدعاوی خانواده

پرونده واقعی در مورد مطالبه مجدد مهریه با وجود ابرا و بخشش آن

در این مقاله، به بررسی یک پرونده واقعی در مورد ابرا و بخشش مهریه و مطالبه مجدد آن می‌پردازیم. این پرونده، نمونه ‌ای از چالش‌هایی است که می‌تواند در این زمینه رخ دهد و مواردی را که باید هنگام ابرا و بخشش مهریه به آنها توجه کنید، گوشزد می‌سازد.

شرح پرونده ابرا مهریه بدون تنظیم سند رسمی

در این پرونده، زوج مهریه را به طور کامل به زوجه پرداخت کرده بود اما با این وجود، زوجه به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه و مجددا حساب های بانکی و اموال زوج شامل: خودرو، ملک پیش خریدشده (سنددار) و از همه مهم‌تر سهامی که زوج در یک شرکت داشت را توقیف کرده بود.

سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چطور ممکن است مهریه پرداخت شده باشد اما دوباره مطالبه شود؟ در پاسخ باید بگوییم که این امر در شرایطی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ شما در کش و قوس زندگی زناشویی ممکن است (به هر دلیل) تصمیم بگیرید مهریه را پرداخت کنید. بعد از پرداخت مهریه یک سندی باید تنظیم کنید که بروز بیرونی داشته باشد که ثابت کند مهریه را پراخت کرده‌اید. بین زوج و زوجه این پرونده هم سندی تنظیم شده بود منتها سندی عادی. یعنی بعد از پرداخت مهریه (به شکل واگذاری ملک به زوجه) سند صلح مهریه نوشته شده بود اما این سند به صورت رسمی ثبت نشده بود.

پرونده ابرا مهریه بدون تنظیم سند رسمی
پرونده ابرا مهریه بدون تنظیم سند رسمی

از آنجایی که در حال حاضر، تمام پرونده‌ های مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت پیگیری شوند، زوجه هم به اداره ثبت مراجعه و تقاضای اجرای مهریه و توقیف اموال داده بود.

اقدامات حقوقی در پرونده ابرا مهریه با دست نوشته

متاسفانه در مراجعاتی که به اجرای ثبت داشتیم، با توجه به عدم وجود سند رسمی صلح یا ابرا مهریه، پیگیری های ما به نتیجه نرسید (اجرای ثبت یک ارگان دولتی است که فقط به اسناد رسمی رسیدگی می‌کند و اسناد عادی را به رسمیت نمی‌شناسد) بنابراین به اجبار، دادخواست تنفیذ صلح نامه را به دادگاه تقدیم کردیم (پروسه ای  طولانی که از طرح دادخواست تا ارجاع به دادگاه و تعیین زمان رسیدگی و مراجعه، ممکن است ۲ ماه تا ۶ ماه طول بکشد. و در این بازه زمانی هیچ اقدامی هم نمی‌توان برای رفع توقیف اموال انجام داد). خوشبختانه در این پرونده، ظرف دو ماه جلسه رسیدگی تشکیل شد. در جلسه مذکور، موضوع برای قاضی رسیدگی‌کننده تشریح و سند صلح به رویت دادگاه رسید. بنابراین حکم تنفیذ سند صلح صادر شد و موفق شدیم گواهی قطعیت بگیریم، ‌پرونده اجرای ثبت را ببندیم و اموال توقیف‌ شده را آزاد کنیم.

اقدامات حقوقی در پرونده ابرا مهریه با دست نوشته
اقدامات حقوقی در پرونده ابرا مهریه با دست نوشته

تحلیل حقوقی پرونده ابرا مهریه

این پرونده نکات حقوقی مهمی را در خصوص ابرا و بخشش مهریه در بر داشت که در ادامه به ۳ مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ضرورت تنظیم سند رسمی: طبق ماده 289 قانون مدنی، ابرا عبارت است از اینکه داین (طلبکار) از حق خود به اختیار صرف‌نظر کند. برای اثبات ابرا و بخشش مهریه، تنظیم سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی ضروری است.
  • عدم اعتبار دست ‌نوشته: دست‌نوشته‌های عادی از جمله ابرا و بخشش، در اداره ثبت اسناد رسمی اعتباری ندارند و نمی‌توان به آنها استناد کرد.
  • امکان تنفیذ دست نوشته بخشیدن مهریه در دادگاه: می‌توان از طریق حکم دادگاه برای دستنوشته ابرا یا صلح مهریه، اعتبار خرید و اموال را از توقیف درآورد.
تحلیل حقوقی پرونده ابرا مهریه
تحلیل حقوقی پرونده ابرا مهریه

نتیجه‌گیری

این پرونده نشان می‌دهد که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این دست (مطالبه مجدد مهریه)، در صورت تمایل به ابرا و بخشش مهریه، باید قرارداد مذکور را به صورت رسمی و در قالب سند در دفترخانه اسناد رسمی ثبت کنید. از آنجا که در این زمینه باید اقدامات حقوقی تخصصی انجام شود، توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره حقوقی دقیق و متناسب با شرایط پرونده، پیش از هر اقدامی با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850
4/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید