بانک

ابطال اجراییه بانکی؛ چگونه جلوی مزایده ملک توسط بانک را بگیریم؟

ابطال اجراییه بانکی عبارت است از دستور مقام قضایی برای توقف عملیات اجرایی مزایده ملکی که در رهن بانک قرار دارد. در واقع، اگر مشتری در سررسید مقرر و طبق قرارداد، بدهی خود را با بانک تسویه نکند، بانک می‌تواند ملکی را که مشتری به عنوان ضمانت در رهن بانک قرار داده است به مزایده بگذارد و طلبش را وصول کند. اما اگر قیمت سند رهن بانکی با قیمت فعلی ملک تفاوت‌ داشته باشد چه؟ دراین‌صورت وام‌گیرنده می‌تواند برای جلوگیری از مزایده ملک، دادخواستی تنظیم کند. در این مقاله به تفاوت شکایت از عملیات اجرایی و شکایت از اصل دستور و شرایط  و مدارک لازم خواهیم پرداخت.

منظور از ابطال اجراییه بانکی چیست؟

اجراییه بانکی معمولاً جهت انجام تعهدات مالی و یا پرداخت بدهی‌های باقی‌مانده صادر می‌شود. هرگاه شخص اقدام به دریافت وام و استفاده از تسهیلات بانکی نماید، برای تضمین بازپرداخت اقساط وام و سایر خدمات بانکی، سند مالکیتی را در یکی از دفاتر اسناد رسمی در رهن بانک قرار می‌دهد. در صورتی که شخص به تعهدات خود عمل نکند، دفترخانه‌ به درخواست بانک، مجوز مزایده صادر می‌کند و به این ترتیب ملک شخص در معرض مزایده قرار می‌گیرد.

ابطال اجراییه بانکی
ابطال اجراییه بانکی  

آیا می‌توان اجراییه بانکی را لغو کرد؟

اگر توسط مرجع قضایی صادر شده باشد، قابلیت ابطال ندارد. بلکه می‌توان با تجدیدنظرخواهی، اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی به آن اعتراض کرد.

اما اگر ثبتی باشد می‌توان دادخواست ابطالش را تقدیم دادگاه قضایی کرد. اما پیش از طرح درخواست ابطال باید مدارکی جمع‌آوری کنید که شامل:

  • قراردادهای امضا شده و اصل اسنادی که توسط بانک نگه‌داری می‌شوند.
  • سند ملکی که برای وثیقه در اختیار بانک قرار داده‌اید.
  • اجرائیه سند رهنی که بانک آن را درخواست کرده است.
  • صورت‌جلسه مزایده در صورتی که ملک شما به مزایده گذاشته شده
  • سند انتقال اجرایی که همان سندی است که نشان می‌دهد بانک ملک شما را به شخص ثالث واگذار کرده یا به تملک خود درآورده است.

شما به عنوان یک طرف دعوا حق دارید به تمامی این اسناد دسترسی داشته باشید. اما چنانچه بانک همکاری نکرد و این اسناد را در اختیار شما قرار نداد، از طریق مراجع قضایی اقدام کنید تا بانک وادار شود مستقیما اصل تمام مدارک را در اختیار دادگاه قرار دهد.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

تفاوت شکایت از عملیات اجرایی و شکایت از اصل اجراییه

اگر شخص با اصل صدور اجراییه ثبتی مشکل داشته باشد و نه صرفا با عملیات اجرایی، باید برای ابطال اصل آن درخواست بدهد. در این شرایط خواهان (وام‌گیرنده) با تکیه بر اسناد و مدارک محکمه‌پسند، ادعا می‌کند که اساساً صدور دستور مزایده خلاف قانون بوده است. البته به خاطر داشته باشید که دادخواست ابطال از اجرای عملیات اجرایی جلوگیری نمی‌کند. بنابراین برای توقف عملیات اجرایی باید تقاضای توقف عملیات اجرایی را نیز ارائه کنید.

شرایط لازم برای ابطال اجراییه بانکی

هنگام عقد قراردادهای بانکی رعایت قوانین و مقررات ضروری است. در صورت عدم رعایت قوانین و اثبات تخلف صورت‌گرفته، قرارداد منعقدشده و اجراییه‌ای که به دنبال آن صادر شده باطل خواهد بود. عوامل متعددی باعث ابطال قرارداد می‌شوند که از آن بین می‌توان به جعلی بودن سند رسمی و بروز اشتباه در محاسبات اشاره کرد.

در صورتی که بی‌اعتباری سند رهنی که میان بانک و مشتری منعقد شده ثابت شود، اجراییه صادرشده باطل است. برای مثال اگر وام‌گیرنده مال غیر را به عنوان مال خود به بانک معرفی کرده باشد و سند رهنی بر اساس مال غیر تنظیم شود، سند رهنی از ابتدا باطل است و مزایده نیز فاقد ‌اعتبار می‌باشد.

در زمان صدور دستور مزایده مبلغ قطعی بدهی موضوع سند باید محاسبه شده و در متن درج و به وام‌گیرنده ابلاغ شود. علاوه بر اصل وام معمولا خسارت تاخیر تادیه و سایر هزینه‌های قانونی نیز موضوعیت دارند و در صورت وقوع اشتباه در این محاسبات نه تنها  دستور مزایده صادره‌شده باطل خواهد شد که وام‌گیرنده می‌تواند نسبت به نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه در اجرای ثبت اعتراض کرده و تقاضای بازنگری بدهد.

به طور خلاصه شرایط ابطال مزایده بانک شامل:

  • مغایرت دستور اجرای اسناد رسمی با مفاد سند رسمی لازم‌الاجرا یا قرارداد بانکی.
  • وجود جعل در مبلغ مندرج در سند معتبر یا قرارداد بانکی.
  • جعلی بودن شروط مندرج در سند لازم‌الاجرا یا قرارداد بانکی.
  • ارائه سند توسط مدیون مبنی بر پرداخت تمام یا بخشی از موضوع سند یا قرارداد.
  • بطلان مبنای صدور اجراییه بانکی، مانند بطلان عقد بانک یا شرط ضمن آن.
  • دریافت سود مازاد بر مصوبه شورای پول و اعتبار و عدم استحقاق قانونی یا شرعی.
  • بطلان عقد یا سند مبنای اجراییه بر اساس حکم قطعی.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

نحوه صدور اجراییه بانکی و مزایده سند رهنی

از طریق اجرای ثبت: عقود بانکی بر اساس قانون جزو اسناد رسمی و لازم الاجرا محسوب می‌شوند.  بنابراین در صورتی که بانک ها برای اعطای وام یا تسهیلات با متقاضی یا ضامن سند رهنی تنظیم کرده‌ باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند، تقاضای صدور مجوز مزایده بدهند. پس از بررسی اسناد و مدارک بانک و انطباق تقاضا با قانون، سردفتر اجرائیه را صادر و به وام گیرنده ابلاغ می‌کند. همچنین رونوشتی از اجرائیه صادره را به صورت الکترونیکی به اداره ثبت محل ارسال می‌کند تا مراحل اجرایی انجام شود.

مزایده سند توسط بانک
مزایده ملک توسط بانک

در صورت عدم وجود سند رهنی برای ضمانت بازپرداخت، بانک می‌تواند بدون مراجعه به دادگاه و مستقیما از طریق اداره ثبت محل تنظیم قرارداد، درخواست صدور اجراییه بدهد. اداره اسناد رسمی با مهلت 10 روزه، اجرائیه را صادر می‌کند و به ابلاغ وام گیرنده می‌رساند. در صورتی که بدهکار به تعهدش عمل نکند، طبق مقررات آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی، عملیات اجرایی ادامه می‌یابد و اموال بدهکار طبق مقررات توقیف و به مزایده گذاشته می‌شود.

از طریق دادگاه: در صورتی که سند رهن برای طلب بانک کافی نباشد و یا اموال متعهدله در اجرای ثبت، جزو اسناد لازم الاجرا نباشد، بانک‌ها دادخواست مطالبه وجه را به دادگاه حقوقی تقدیم می‌کنند. پس از طی مراحل دادرسی و در صورت صدور حکم قطعی به نفع بانک، تقاضای صدور اجرائیه توسط بانک انجام می‌شود و تشکیل پرونده اجرایی به جریان میفتد.

مراحل صدور اجراییه توسط بانک

صدور مجوز مزایده فقط از طریق مراجعی که قانونگذار پیش بینی کرده امکان پذیر است و بانک طبق قوانین موجود یک مرجع اداری می‌باشد و صلاحیت صدور اجرائیه را ندارد. بنابراین باید مراحل صدور را توسط مراجع قانونی طی کند. این مراحل عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست صدور اجراییه (در دفترخانه‌ای که سند مالکیت در رهن است).
  • پس از امضای فرم مذکور توسط متقاضی (بانک) هویت و صلاحیت وی توسط سردفتر بررسی می‌شود.
  • در صورت عدم وجود مشکل در درخواست و هویت و صلاحیت، برگ اجرا توسط سردفتر تنظیم و جهت ابلاغ و اجرا به دایره اجرائیات اداره ثبت ارسال می‌گردد.
  • اسناد اجراییه صادره از دفتر اسناد رسمی بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی به وام گیرنده ابلاغ می‌شود.
  • ابلاغیه حاکی از این است که آیا وام گیرنده به حراج ملک در رهن بانک تمایل دارد یا خیر. در صورت تمایل شش ماه از تاریخ ابلاغ اجرائیه فرصت دارد تا درخواست خود را کتباً به دستگاه اجرایی ارسال کند. در صورت عدم تمایل پس از گذشت زمان مقرر، بنا به درخواست متعهدله، مال مورد رهن مزایده و واگذار می‌شود.
  • پس از ابلاغ، مرجع ثبتی برای تعیین وضعیت ملک از اداره ثبت استعلام می‌کند. یعنی استعلام می‌شود که مال مورد رهن در وثیقه دادگاه نباشد یا توقیف نشده باشد.
  • رئیس اداره ثبت اسناد و املاک در آخرین مرحله دستور تنظیم سند انتقال قطعی ملک را به دفتر تنظیم کننده سند رهن ارسال می‌کند.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

دادخواست ابطال مزایده بانک

دعوای ابطال اجراییه یکی از دعاوی بانکی رایج است. همانطور که در ابتدا گفتیم، بر اساس توافقنامه تنظیمی بانک و وام گیرنده مقرر می‌شود که وام گیرنده اقساط وام را در تاریخ های تعیین شده پرداخت کند و در غیر اینصورت، بانک حق فروش ملک رهنی را دارد.  اما برای جلوگیری از مزایده ملک در رهن بانک می‌توان تقاضای ابطال آن را داشت.

شکایت مشتری از بانک
شکایت مشتری از بانک

نحوه ابطال اجراییه بانکی

بر اساس قانون، هرکس از دستور اجرای سند رسمی شکایت داشته باشد و اجرای اسناد رسمی را مغایر قانون یا مفاد سند بداند، می‌تواند در دادگاه صالحه اقامه دعوا کند. مرجع رسیدگی به درخواست ابطال اجراییه بانکی دادگاه عمومی حقوقی است.

توجه: اجراییه های صادره از مراجع قضایی قابل ابطال نیستند. در صورت اعتراض به رأی دادگاه باید از طریق موارد مقرر در قانون از قبیل: تجدیدنظرخواهی، اعاده دادرسی، فرجام خواهی و … به رأی صادره اعتراض کرد.

مدارک لازم برای درخواست ابطال اجراییه صادره از بانک

وام‌گیرنده هنگام ثبت درخواست خود، باید مدارکی ارائه کند که شامل موارد زیر است:

  • کارت ملی به منظور احراز هویت
  • تصویر مصدق اجراییه (اختیاری)
  • تصویر مصدق سند انجام یا سقوط تعهد
  • شهادت شهود
  • تحقیقات محلی
  • درخواست استعلام
  • درخواست کارشناسی
  • درخواست معاینه محلی
  • و هر گونه مدرکی که رسیدگی به پرونده و ابطال اجراییه را تسهیل کند.
درخواست ابطال اجراییه بانکی-وکیل پایه یک دادگستری
درخواست ابطال اجراییه بانکی-وکیل پایه یک دادگستری

۲ نمونه پرونده مرتبط با لغو مزایده های بانکی

در ادامه روند رسیدگی به ۲ پرونده‌ واقعی را مرور می‌کنیم تا با چگونگی باطل شدن دستور اداره ثبت مبنی بر اجرای سند رهنی آشنا شوید:

پرونده اول؛ اهمیت ارجاع به کارشناسی برای جلوگیری از مزایده ملک توسط بانک

پرونده پیش رو، نمونه ای موفق از ابطال اجراییه بانکی و پس گرفتن ملک وام گیرنده از بانک است. در این پرونده، بانک به دلیل عدم پرداخت اقساط وام، به جای سند تسهیلات بر روی سند رهن اجراییه صادر کرده بود و با توقیف، مزایده و تملک ملک، قصد تصاحب آن را داشت.

ماجرا از این قرار بود که شخص متقاضی وام از یک بانک وام گرفته بود و طبیعتا بانک با او سند تسهیلاتی تنظیم کرده بود. موکل به موجب این قرارداد بانکی، ملکی در رهن بانک قرار داده بود. متاسفانه چون موکل نتوانسته بود اقساط بانک را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک برای وصول مطالباتش، سند رهنی را به اجرا گذاشته بود و ملک موکل را توقیف، مزایده و تملیک کرده بود. در نتیجه موکل (که حتی کپی قرارداد تسهیلاتی که با بانک بسته بود در اختیار نداشت)، ناچار مراجعه کرده بود تا برای حل مشکلش راه حلی حقوقی بجوید.

پرونده با موضوع ابطال اجراییه بانکی
پرونده با موضوع ابطال اجراییه بانکی

در اولین اقدام، تلاش کردیم تا کپی قراردادی را که با بانک بسته شده بود به دست بیاوریم. بعد از چندین ماه دوندگی، بالاخره کپی را از بانک گرفتیم و دعوای ابطال اجراییه، ابطال شرط قراردادی و ابطال سند رهنی و سند انتقال به نام بانک را به جریان انداختیم تا بتوانیم ملک موکل را پس بگیریم.

خوشبختانه پس از برگزاری جلسات متعدد دادرسی و ارجاع پرونده به کارشناسان و تأیید مغایرت نرخ سود توافق شده با نرخ تصویبی بانک مرکزی توسط کارشناسان، رأی دادگاه مبنی بر ابطال شرط قراردادی مازاد بر نرخ سود صادر شد و سند رهنی، اجراییه و سند انتقال به نام بانک، ابطال گشت. در نتیجه ملک به موکل برگردانده و در نهایت هم مطالبات بانک با نرخ سود واقعی محاسبه و به دادگاه اعلام شد.

در ادامه مراحل رسیدگی به پرونده‌ای که شرح دادیم را به اختصار می‌بینید:

  • عدم امکان پرداخت اقساط وام در موعد مقرر
  • صدور اجراییه توسط بانک بر روی سند رهن
  • عدم وجود کپی قرارداد تسهیلات نزد موکل
  • تلاش برای اخذ کپی قرارداد از بانک و سایر مراجع ذیصلاح
  • طرح دعوای ابطال، ابطال شرط قراردادی و ابطال سند رهنی و سند انتقال به نام بانک
  • برگزاری جلسات متعدد دادرسی
  • ارجاع پرونده به کارشناسان
  • تأیید مغایرت نرخ سود توافق شده با نرخ تصویبی بانک مرکزی توسط کارشناسان
  • صدور رأی به ابطال شرط قراردادی مازاد بر نرخ سود
  • ابطال سند رهنی، اجراییه و سند انتقال به نام بانک
  • استرداد ملک به موکل
  • محاسبه مطالبات بانک با نرخ سود واقعی و اعلام به دادگاه

پرونده دوم؛ ضرورت آشنایی با قراردادهای بانکی

در یکی دیگر از موارد ارجاعی، موکل قرارداد مشارکت در ساخت با بانک منعقد کرده بود. این قراردادها معمولاً با عنوان تسهیلات یا اخذ وام تنظیم نمی‌شوند و با عناوین مختلفی که در قانون مدنی تحت عقود مختلف تعریف شده‌اند، تطابق دارند. در این مورد، موکل قصد خرید مغازه‌ای را داشت و به دلیل عدم اطلاع کامل از مفاد قرارداد، مغازه را به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار داده بود. یعنی در عمل هیچ مشارکت در ساختی اتفاق نیفتاده بود.

به دلیل نوسانات شدید اقتصادی، موکل نتوانسته بود اقساط وام دریافتی را در موعد مقرر پرداخت کند و بانک عملیات اجرایی در خصوص سند رهنی را به جریان انداخته بود. مبلغ مندرج در اجراییه سند رهنی بر اساس نرخ تعیین شده توسط بانک محاسبه شده بود که با نرخ قانونی مصوب شورای پول و اعتبار مطابقت نداشت. عملیات اجرایی شامل صدور دستور، ارزیابی ملک و نهایتاً مزایده آن به اتمام رسید و بانک به دلیل عدم فروش ملک در مزایده، مغازه موکل را تملک و سپس از طریق مزایده به شخص ثالث فروخت.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

با توجه به مغایرت اقدامات بانک با نرخ مصوب قانونی، عملیات اجرایی بانک از اساس دارای اشکال بود و قابل ابطال. برای این منظور، ابتدا باید تفاوت نرخ مدنظر بانک با نرخ مصوب قانونی بررسی و سپس دستور اجرا، عملیات اجرایی و مزایده صورت گرفته، سند رسمی تنظیمی به نام بانک و مزایده بعدی را ابطال کرد. پس از بررسی تمامی جوانب، دادخواست آماده و به دادگاه تقدیم شد. وکیل بانک در دفاعیه خود به اصالت عقد مشارکت و قابل تعیین نبودن نرخ سود در این عقد تاکید کرد، اما در پاسخ بیان شد که تمامی عقود تنظیمی بین بانک و مشتریان در راستای اعطای تسهیلات و الزاماً باید منطبق با نرخ‌های قانونی باشند.

کارشناسی ملک رهنی
کارشناسی ملک رهنی

پس از ایراد دفاعیات اولیه و پاسخگویی بین طرفین دعوا، نهایتاً به این نتیجه رسیدند که بررسی نرخ عادله باید توسط کارشناس بانکی صورت پذیرد. وکیل بانک با وجود اطلاع وکیل بانک از غیر قانونی بودن نرخ اعلامی، بر عدم ضرورت ارجاع به کارشناس اصرار داشت. اما با دفاع صورت گرفته، قاضی قرار کارشناسی را صادر کرد.

در نهایت، با توجه به کارشناسی صورت گرفته، تفاوت چشمگیری بین نرخ اعلامی بانک در اجرائیه و نرخ مصوب قانونی کشف شد. دادگاه با خواسته‌های مطروحه در دادخواست موافقت و حکم به ابطال اجرائیه، مزایده و اسناد رسمی صادر نمود. نهایتاً، ملک موکل به وی بازگردانده شد و مطالبات بانک با تعیین نرخ قانونی پرداخت گردید.

وکیل بانکی برای دعوای ابطال اجراییه

اجراییه بانکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای حقوقی در حقوق تجاری مطرح است. در مواردی که این ابزار قابل ابطال باشد، می‌توان با تنظیم و طرح دادخواست ابطالش کرد. برای این منظور باید به دادگاه مراجعه و پس از ارائه مدارک و ادله کافی، درخواست را پیگیری نمود. اما از آنجا که موضوعات بانکی روند پیچیده‌ای دارند و در عین حال هزینه دادرسی آن‌ها نیز بالا است، توصیه می‌کنیم برای اطمینان از موفقیت پرونده از طریق بخش مشاوره حقوقی وب سایت، درخواست خود را ثبت کنید و پیش از هر اقدامی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید.

سئوالات متدوال

۱. شروط ابطال مزایده بانکی چیست؟
مغایرت داشتن دستور اجرای اسناد رسمی با مفاد سند رسمی یا قرارداد بانکی، جعل در مبلغ یا شروط مندرج در قرارداد بانکی، ارائه سند توسط مدیون مبنی بر پرداخت تمام یا بخشی از موضوع سند یا قرارداد و….

۲. رسیدگی به دعوای ابطال اجرائیه توسط کدام دادگاه انجام می‌شود؟
موارد مرتبط با ابطال مزایده‌های بانکی در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی است.

۳. اجرائیه‌های بانکی از چه طریق صادر می‌شوند؟
هم از طریق ثبت صادر می‌شوند و هم از طریق دادگاه.

۴. تفاوت اجرائیه‌های صادره از ثبت و دادگاه در چیست؟
دستورات ثبتی قابلیت ابطال در دادگاه را دارند اما برای لغو اجرائیه‌های دادگاه باید درخواست تجدیدنظر، اعاده دادرسی و فرجام خواهی داد.

 

4.5/5 - (175 امتیاز)

68 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ارزش ملک ما ۱۰ برابر بدهی بانکه و ما راضی نیستیم خونه به فروش بره برای اون بدهی میتونیم یک سال از بانک مهلت بگیریم؟ اگر بله لطفا بگین چطور

  2. سلام
    تا کی میتونیم به مزایده اعتراض کنیم جلوشو بگیریم؟ ما تازه فهمیدیم شوهرم وام گرفته پرداخت نکرده به ما هم هیچی نگفته حالا بانک رفته حکم مزایده فرستاده

  3. سلام بانک آپارتمانم رو با قیمت کف گذاشته برای مزایده گفتم با این قیمت راضی نیستم گفتن کارشناسی شده و قانونیه تاریخ مزایده برای یک هفته دیگه هست میتونم تو این مهلت شکایت کنم؟

  4. سلام ما یه ملک خریدیم فروشنده پای معامله گفت ملک وام داره قسط آخر رو بدید می‌دم بانک فک رهن می‌شه ما قبول کردیم و نوشتیم تو معامله به نظرتون مشکلی پیش نمیاد؟

  5. ما رو سند کارخانه وام گرفتیم حالا میخوایم به جای مزایده قسطی پرداخت کنیم بانک به علت بدحسابی چک از ما قبول نمیکنه من چک مشتری را دادم بانک گفت اگه پاس نشه دیگه هیچ توافقی را قبول نمیکنه مشتری حالا زنگ زده از ما مهلت میخواد به بانک گفتیم قبول نکرد و حالا به نظرتون راهکار قانونی هست برای اینکه چک مشتری را نذاره اجرا؟

  6. سلام
    میتونم خودم برای خونه مشتری پیدا کنم؟ چون مبلغ کارشناسی واقعا کمه مطرح کردم قضیه رو بانک قبول نکرد منتظر بمونه چیکار کنم؟

  7. ما میخواستیم قبل مزایده با بانک توافق کنیم مهلت بگیریم اما قبول نمیکنن چه طور مهلت بگیریم؟

  8. من و خواهرم با هم یه ملکی رو شریکیم و با هم وام گرفتیم و من وام دادم به اون سهمشو خریدم ولی نتونستم قسط ها رو بدم حالا بانک دستور مزایده گرفته و میخواستم شکایت کنم مهلت بگیرم حالا با توجه به اینکه خونه هنوز نصفش به اسم خواهرمه حضورش لازمه برای شکایت؟

    1. با سلام. حضور خواهر شما الزامی نیست و مستقلا هم میتوانید شکایت مطرح کنید.

  9. سلام من ایران نیستم بانک با خونه تماس گرفته به همسرم گفته ما هفته بعد خونه رو میذاریم مزایده و بیاین صحبت کنیم همسرم رفته یه ماه مهلت گرفته تا من خودمو برسونم به همسرم گفتم تا اخطار کتبی نیاد همچین کاری نمیکنن اما یه مقدار نگرانم به نظرتونن میتونن بدون اطلاع مزایده کنن؟

  10. سلام
    بانک میتونه ملک را به قیمتی پایینتر بذاره مزایده به ما زنگ زدن بیاین وامو بدین وگرنه میذاریم مزایده همون اندازه وام بخرن میدیم

    1. سلام خیر چنین حقی ندارند. معمولا برای اینکه ترغیب به تسویه شوید این حرف را میزنند. بهتر است وکیل بگیرید تا از حقوق قانونی تان در برابر بانک دفاع کند.

  11. سلام میخواستم اقدام کنم برای فک رهن خونه پدریم اما ازم نامه انحصار وراثت خواسته بانک این حقو دارن که همچین مدارکی بخوان؟

  12. سلام پدرم بدون اطلاع ما وام گرفته در حالیکه سند خونه نصفش به نام مادرم بوده حالا میخواستم بپرسم با توجه به اینکه مادرم در جربان نبوده میشه شکایت کنیم از بانک جلوی مزایده رو بگیریم؟ بانک میگه پدرم وکالتنامه داشته ولی مادرم این وکالتو نداده

  13. سلام ما یه اپارتمانو گذاشتیم رهن دو میلیارد وام گرفتیم اپارتمانه تو شمال بود و ما از قیمتا اطلاع نداشتیم به بانک گفتیم همونو برداره جای بدهی اش اما الان فهمیدم ارزش ملک ما بیشتر بوده میتونیم پس بگیریم از بانک؟

  14. سلام. میتونیم در محله مزایده بدهی بانکو قسطی بدیم؟ ما پیشنهادشون دادیم بانک قبول نکرد

  15. سلام
    ما سال ۹۲ یه وامی گرفتیم رو سند خانه و یه تخلفی تو پرداخت پیش اومد که شکایت کردیم بانک محکوم شد حالا امسال چنددفعه وکیل بانک آمد دم در خانه و گفت خانه را مزایده میکنن اگه وامو تسویه نکنیم میخواستم ببینم با توجه به اینکه ما هیچ اخطار دادگاهی نگرفتیم این امکان وجود داره که بدون اطلاع ما اینکار را بکنن؟

  16. با سلام اگه ملک در رهن بانک باشه و مالک بخواد ملک دیگه ای جایگزینش کنه چه مراحلی باید طی کنه؟ من و همسرم داریم جدا میشیم و خونه ای که به نام منه رهن وامیه که اون گرفته و حالا من میخوام سند خونه ام رو آزاد کنم این امکانش هست؟

  17. سلام بعد از اینکه بانک ملکی را مصادره کرد، مالک میتونه اقساط باقیمانده را پرداخت کنه و ملک را پس بگیره؟

  18. پدر من ملکی را که در رهن بانک بوده خریداری کرده و بعد از خرید متوجه شدیم که ملک در رهن بانکه،حالا چیکار میتونیم بکنم؟ یک سوم پول رو نقدی و برای بقیه دو تا چک پرداخت شده

  19. باسلام همسر بنده با سندی که به نام من و بچه است وام گرفته و من خبر داشتم ولی از مبلغ وام بی اطلاع بودم حالا مشاجره کردیم و در شرف طلاقیم میخواستم سند را از رهن دربیارم متوجه شدم قسطای بانک را هم این مدت نپرداخته. چه اقدامی میتونم انجام بدم ؟

    1. با سلام. نظر به عدم پرداخت اقساط در صورتیکه بانک علیه شما اقدام حقوقی انجام دهد امکان مراجعه به وام گیرنده را خواهید داشت.

  20. سلام برادرم با سندسازی و جعل رفته با سند خانه پدری وام گرفته. قسطا رو نپرداخته کلا حالا ابلاغیه آمده برای اجرای سند . ما زنگ زدیم به شعبه بانک توضیح دادیم ولی بی نتیجه بود میخواستم ببینم احتمالش هست خانه پدرم مزایده بشه یا چون جعل رخ داده باطل می شه مزایده لطفا راهنمایی کنید ممنون

  21. سلام. کارشناس قیمت سند را کمتر تخمین زد موقع کارشناسی با موافقت خود ما ولی الان که با بانک به مشکل خوردیم باید چیکار کنیم؟ ملاک کارشناسی اونموقع است؟

  22. سلام وقت بخیر چطور باید ثابت کنم بانک ازم سود غیر قانونی گرفته به قرارداد دسترسی ندارم

  23. سلام میخواستم ببینم هزینه دادرسی ابطال اجراییه بانک برای یه ملک ۶ میلیاردی چقدره؟ ممنون

  24. سلام آقای نایینی
    ما یک واحد آپارتمان خریدیم که رو کل سند وام گرفتن و هیچکی وامشو نداده و سندم نداریم برای آپارتمانها و قولنامه ایه میخوام برای پیگیری امور بانکی ام به همسایه ام وکالت بدم برای خودش داره پیگیری میکنه از طرف منم پیگیری کنه جه جور وکالتی باید تنظیم کنم؟

    1. سلام. برای امور بانکی باید وکالت بدهیدو دقت کنید بلاعزل نباشد. متن وکالتنامه را حتما از یک وکیل بخواهید بررسی کند و خودتان هم به دقت بخوانید.

      28
  25. سلام من میخوام تو مزایده یه ملکی شرکت کنم و احتمالا برنده بشم میخواستم ببیتم بعدا برام مشکل ساز نمیشه؟

    1. سلام اگر قانونی پیش بره خیر مشکلی نیست. برای اینکه بفهمید روند قانونیه یا خیر باید اسناد و مدارک بررسی بشه صرف ادعای یکی از طرفین تصمیم نگیرید.

      22
  26. سلام
    همسر سابق من ازم وکالت داشته بعد در دوران ازدواج بدون اطلاع من با همون وکالت رفته وام گرفته و سند خونه ای که به نام من بوده رو رهن بانک کرده من اصلا اطلاع نداشتم حالا ابلاغیه آمده که بانک میخواد منزل رو از روی طلبش مزایده کنه من الآن باید از کی شکایت کنم؟

  27. سلام بنده از بانک ۶ماه مهلت خواستم بدهی رو پرداخت کنم اما بدون توجه رفته سند ضمانتو گذاشته اجرا راهکاری هست بانک رو ملزم کنم بهم مهلت بده؟

  28. سلام با وکیل مشاوره کردم گفت پول بانک رو بدی اجراییه باطل میشه این درسته؟ میترسم هم پول بانک رو تسویه کنم هم ملک بره مزایده چون پول بانکو میخوام از واگذاری سه دانگ سند رهنی به یا نفر دیگه تامین کنم

  29. سلام جناب نایینی ابلاغیه رو می‌گن فرستادیم ولی من ندیدم و امضا نکردم چطور باید این موضوع رو پیگیری کنم یعنی میتونه باعث باطل شدن مزایده بشه ؟

    1. سلام. بله امکان پذیر است. اگر تا ده روز پس از صدور حکم دادگاه، خواهان اقامه دستور اصلی دعوا نکند، محکوم علیه می تواند ابطال اجرائیه دستور موقت را از دادگاه بخواهد

  30. سلام ابلاغیه من رو به آدرس اشتباهی فرستادن و تمام مدت بیخبر بودم از اقدامات بانک حالا میخوام شکایت کنم خونه رو پس بگیرم اما قرارداد دست بانکه و تحویلم نمیده میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام اگر تخلفی صورت گرفته می‌توانید شکایت کنید و ملک را پس بگیرید. در مورد قرارداد هم از طریق محاکم بانک را ملزم کنید در اختیارتان قرار بدهد.

      10
  31. با سلام
    من ابلاغ اجراییه را متوجه نشدم و بانک ملک را مزایده کرد و خودشم مالکش شده بانک گفت بیخود خودتو خسته نکن هیچکاری ازت ساخته نیست و کارها قانونی انجام شده میخواستم ببینم من شانسی دارم اگه وکیل بگیرم برای پیگیری یا نه

  32. سلام آقای نائینی بنده تاجرم آخرین بار با وام بانکی جنس وارد کردم اما انبارم آتش گرفت و بیمه هم نداشتم حالا به نظر شما چه کاری میتونم بکنم که بانک سند رهنی رو نگذاره اجرا مزایده کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *