علامت تجاری

مجازات سوءاستفاده از علایم تجاری، طرح‌ های صنعتی و اختراعات

مجازات سوءاستفاده از علایم تجاری، طرح‌های صنعتی و اختراعات

 مجازات سوءاستفاده از علایم تجاری
مجازات سوءاستفاده از علایم تجاری

موضوع سوءاستفاده از علایم تجاری، طرح‌های صنعتی و اختراعات توسط قانون‌گذار جرم‌انگاری شده است. قانون‌گذار از طریق قانون ثبت اختراعات علایم تجاری و طرح‌های صنعتی، روی این موضوع تاکید دارد که اگر شخصی داخل ایران طرح صنعتی، علامت تجاری یا اختراعی را ثبت کند؛ از طریق اداره مالکیت معنوی این موضوع ثبت می‌شود و گواهی نیز برای آن صادر می‌شود. درواقع با چنین اقدامی، حقوق طرح یا علامت ثبت شده محترم شناخته می‌شود. اگر هر شخصی بدون اجازه مالک علامت، از آن سوءاستفاده کند مجازات قانونی نیز برای این عمل در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوع سوءاستفاده از علایم تجاری تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ثبت شکواییه در دادسرای تخصصی

هر شخصی می‌تواند از طریق ثبت شکواییه در دادسرای تخصصی که وظیفه رسیدگی به این نوع جرایم را برعهده دارد، موضوع سوءاستفاده از نشان یا اختراع ثبتی خود را مطرح کند. بازپرس و دادیار رسیدگی‌کننده پرونده نیز، شخص خاطی را به بازپرسی دعوت می‌کند تا سوالاتی از آنها پرسیده شود. درصورتی‌که شخص پاسخ قانع‌کننده‌ای برای بازپرس پرونده نداشته باشد، کیفرخواست علیه این شخص صادر می‌شود. در ادامه پرونده به دادگاه ویژه‌ای که به این دعاوی رسیدگی می‌کند ارجاع داده می‌شود.

حمایت از علامت تجاری توسط قانون

وکیل علایم تجاری و طرح‌ های صنعتی
وکیل علایم تجاری و طرح‌ های صنعتی

موضوع حمایت از اشخاصی که علامت تجاری، برند، طرح صنعتی و اختراعی را به ثبت می‌رسانند از طریق قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علایم تجاری مورد حمایت قرار می‌گیرند. بدین صورت فردی که شغلی را شروع می‌کند، نام تجاری خاصی برای حرفه خود نیز انتخاب می‌کند. تبلیغات گسترده‌ای هم ممکن است برای برند خود انجام داده باشد. با مطرح‌شدن یک برند در فضای بازار، اشخاصی پیدا می‌شوند که قصد سو استفاده از برند را داشته باشند و اقدام به تولید کالاهای تقلبی کنند. در این شرایط شخصی که مالک برند است اگر از طریق مبادی قانونی و اداره مالکیت معنوی برند علامت تجاری یا طرح صنعتی و اختراع خود را ثبت کرده باشد، این امکان وجود دارد که با طرح شکایت در دادسرای ویژه رسیدگی به این نوع جرایم شکایت خود را پیگیری کند.

 طرح شکایت خود را از کجا آغاز کنیم؟

شروع شکایت به این نحو است که از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، شکواییه خود را با موضوعی که اتفاق افتاده ثبت می‌کنید. بعد از آنکه پرونده ارجاع شد به دادسرا، به شعبه بازپرسی یا دادیاری سپرده می‌شود. در ادامه با بررسی مدارک و مستندات ارائه شده از طریق سامانه خدمات قضایی که برای دادسرا ارسال می می‌شود بازپرس یا دادیار اصالت شکایت و اصالت طرح و برند ثبت شده را تایید می‌کند. بعد از طی‌شدن این مراحل، کارشناس موضوع را بررسی کرده و تأییدیه خود را به بازپرس پرونده داده تا شخص خاطی را احضار کند. فرد مذکور ابتدا به‌عنوان متهم یا در درجه اول به‌عنوان مطلع باید به سوالات پاسخ دهد. درصورتی‌که طرف مقابل نتواند دفاع موثری انجام دهد کیفرخواست علیه این فرد صادر می‌شود. در دادگاه نیز معمولاً دفاعیاتی که انجام می‌شود از طرف اشخاص خاطی مدعی می‌شوند که ما کالا را از شخص تولید کنده خریداری کردیم و این کالا همان کالایی است که خود شخص تولید کرده است.

نحوه ثبت اختراع و نظام‌های آن

سوءاستفاده از علامت تجاری توسط وکیل دادگستری
سوءاستفاده از علامت تجاری توسط وکیل دادگستری

برای آنکه اختراعی ثبت شود لازم است تشریفات شکلی و ماهوی خاصی از سمت متقاضی ثبت اختراع و اداره ثبت اختراع رعایت شود. این شرایط همان‌طور که اشاره شده به دو دسته شکلی و ماهوی تقسیم می‌شود. در ادامه این شرایط را بررسی می‌کنیم:
شرایط شکلی: نحوه تنظیم تقاضانامه ثبت اختراع و توصیف آن جزو شرایط شکلی است.
شرایط ماهوی: تازگی داشتن اختراع و داشتن کاربرد صنعتی نیز از شرایط اصلی ثبت اختراع است. درصورتی‌که اختراع موردنظر این ویژگی‌ها را نداشته باشد، تقاضانامه ثبت اختراع رد می‌شود.

مجازات سوءاستفاده از علامت تجاری

هر شخصی که با علم و از روی قصد، حقوقی را نقض کند، عمل غیرقانونی را مرتکب شده است. طبق ماده ۴۷، شخص خاطی مجرم شناخته می‌شود و علاوه بر اینکه ملزم به جبران خسارت وارده شده است، به پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری محکوم می‌شود.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

مدت اعتبار ثبت علامت تجاری

مدت اعتباری که شامل ثبت علامت می‌شود ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است. این بازه زمانی می‌تواند توسط مالک برای دوره‌های ده‌ساله تمدید شود. برای تمدید مدت اعتبار هزینه مقرر‌شده نیز باید پرداخت شود. بعد از پایان دوره ده‌ساله، مهلت ارفاقی شش‌ماهه برای پرداخت هزینه تمدید در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله دانستیم که قانون به مالک علامت ثبت شده این اجازه را می‌دهد علیه هر شخصی که بدون اطلاع او از علامت تجاری ثبت شده استفاده کند، به مراجعه قانونی شکایت کند. براین‌اساس علیه فرد خاطی می‌توان در دادگاه اقامه دعوا نمود. برای اطلاع از سایر قوانین مربوط به ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علایم تجاری شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی اشاره شده در این سایت با مهدی نائینی، وکیل پایه‌یک دادگستری مشاوره داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید