دعاوی حقوقی
موضوعات داغ

بررسی ۳ پرونده اعتراض به رای هسته گزینش

استخدام در دستگاه‌های دولتی و یا تبدیل نحوه کار از قراردادی به استخدامی و یا ترفیع در رتبه‌بندی مشاغل در دستگاه‌ها، مستلزم گزینش و مصاحبه عقیدتی و سیاسی با افراد متقاضی ‌است. از آنجا که دولت در تلاش است تا کارمندان خود را از میان افراد معتقد به اصول دین انتخاب کند، موضوع گزینش در استخدام نیروها با جدیت دنبال می‌شود و اگر پاسخ‌های مصاحبه شونده برای مصاحبه‌گر مبهم باشد، صلاحیتش رد خواهد شد. در ادامه جهت روشن شدن مطلب، به ذکر چند نمونه مثال می‌پردازیم تا با نحوه رسیدگی به شکایات هسته گزینش آشنا شوید.

عدم پایبندی مصاحبه شونده به ادای فریضه نماز

در یکی از موارد ارجاعی، مصاحبه‌گر از موکل پرسیده‌ که آیا نماز قضا دارد یا خیر و موکل نیز در کمال صداقت پاسخ داده که بعضاً پیش می‌آید که به دلیل حجم بالای کار، نماز مغرب و اعشایش قضا ‌شود. مسئول گزینش هم صلاحیت او را به دلیل عدم پایبندی به فریضه نماز رد کرده. در حالی که موکل به فریضه نماز پایبند بوده و از روی صداقت چنین پاسخی داده. با توجه به اینکه نظر گزینش بدوی در این خصوص صادر شده بود، موکل به این نظر اعتراض کرد و پرونده برای بررسی به تجدید نظر گزینش استان ارسال شد. متاسفانه صلاحیت موکل در مرحله تجدید نظر هم تایید نشد و چاره‌ای جز اعتراض به رای تجدید نظر باقی نماند. بنابراین پرونده در اعتراض به نظر تجدید نظر به هسته مرکزی گزینش استان تهران ارجاع شد اما متاسفانه در این مرحله هم هسته مرکزی گزینش اعتراض را وارد ندانست و رای عدم صلاحیت موکل را تایید کرد. در نتیجه تنها راه باقیمانده در این مرحله شکایت به دیوان عدالت اداری بود. با تنظیم لایحه‌ای مفصل و تهیه مستندات متعدد از مراجع گوناگون، پرونده به دیوان عدالت اداری ارسال شد و نهایتاً شعبه دیوان عدالت اداری (با توجه به مستندات ارائه شده از جمله چندین استشهادیه و معرفی‌نامه معتبر)، موضوع را از مصادیق عدم پایبندی به فریضه نماز ندانست و پرونده را برای بررسی مجدد به مرحله گزینش عودت نمود.

عدم پایبندی به مسائل اخلاقی و شئون کاری

در یک مورد دیگر پس از پایان دوره قراردادی موکل و پیش از تمدید مجدد قرارداد با او، گزینش ارگان مربوطه بر حسب گزارشات واصله به این نتیجه رسیده بود که او به مسائل اخلاقی و شئون کاری پایبند نیست. در علت اعلامی گفته شد که موکل مسائل اخلاقی را در محیط کار رعایت نکرده و بیش از حد با همکاران جنس مخالف خود گرم گرفته و صلاحیتش برای ادامه همکاری مورد تایید نیست. در این مورد نیز اعتراض بدوی به رای گزینش و همچنین اعتراض ثانویه به رای تجدید نظر گزینش موثر واقع نشد. پرونده آماده ارسال به دیوان عدالت اداری بود که موکل مراجعه کرد و تنظیم لایحه اعتراض به رای هسته مرکزی گزینش را به وکیل سپرد. اما باید خاطرنشان کرد که در این مرحله صرف تنظیم لایحه متقن و مستدل جهت نقض رای هسته مرکزی گزینش کافی نیست و الزاماً باید مدارک و مستندات دیگر از جمله استشهاد محلی، معرفی نامه از افراد و مکان‌های معتبر و همچنین استشهاد از همکاران تهیه و در لایحه تنظیمی به دقت به این مستندات پرداخته شود.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

بر همین اساس، اعتراضی تنظیم شد و پرونده به شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ارسال شد اما متاسفانه در مرحله بدوی امکان مذاکره با قاضی و شرح ماوقع فراهم نشد و نهایتاً شعبه بدوی دیوان، رای هسته مرکزی گزینش را تایید کرد اما با توجه به اینکه سابقاً رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله‌ای انجام می‌شد با اعتراض به رای بدوی و تکمیل مدارک، پرونده به شعبه تجدید نظر دیوان ارجاع شد و در این مرحله، تلاش برای مذاکره با قاضی شعبه تجدید نظر نتیجه داد و نهایتاً شعبه تجدید نظر، رای بدوی را نقض کرد و پرونده به مرکز گزینش عودت داده شد.

عدم پایبندی به حجاب اسلامی و عفاف

در مورد دیگر، مراجعه کننده، خانم جوانی بود که در شرف استخدام در یکی از ارگان‌های دولتی قرار داشت اما در گزارش محلی تهیه شده، اهالی محل اظهار داشته بودند که او به حفظ و رعایت حجاب اسلامی مقید نیست بنابراین صلاحیت وی در مرحله بدوی گزینش رد شده بود.

در این مورد نیز همانند سایر موارد، اعتراض به مرحله تجدید نظر گزینش و اعتراض به هسته مرکزی گزینش در استان تهران موثر واقع نشد و متاسفانه به دلیل عدم رعایت مهلت اعتراض به رای هسته مرکزی و ارسال پرونده به دیوان عدالت اداری، امکان موفقیت و نقض رای هسته مرکزی گزینش فراهم نشد. چرا که بر اساس موازین قانونی، رعایت مواعد مقرر جهت ثبت اعتراض به آراء صادره از مرحله بدوی، تجدید نظر و هسته مرکزی گزینش ضروری است چون اگر این موارد قانونی رعایت نشوند حتی با ارجاع پرونده به دیوان عدالت اداری، پرونده از نظر شکلی رد خواهد شد.

بنابراین توصیه می‌شود در صورت ارجاع پرونده شما به گزینش، در همان مراحل بدوی حتماً با وکیل متخصص مشورت کنید و در تنظیم لوایح خود از راهنمایی او بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.8/5 - (61 امتیاز)

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام من بخاطر ضعف حجاب و ارایش غلیظ که توی تحقیقات محلی گفتن تجدید نظر اول رد شدم در صورتی که واقعا من چادری هستم و اهل آرایش نیستم اعتراض دوم رو زدم که بره هسته مرکزی امیدی دارم بنظرتون چیکار کنم؟

    1. سلام. بله حتما اعتراض کنید و در صورت عدم تایید اعتراضتون به دیوان عدالت اداری شکایت کنید.

      16
  2. سلام
    من در گزینش به دلیل حجاب رد شدم حالا می تونم از دیوان عدالت پیگیری کنم یا نه

  3. سلام من شکایتم رد شده با توجه به اینکه هنوز از مهلت شکایت نگذشته می تونم دوباره شکایت کنم؟

    2
    1
  4. سلام من اگر بخوام دلایل رد شدنمو رسما دریافت کنم باید به کجا درخواست بدم؟

    3
    0
  5. باسلام
    من تو مرحله تجدیدنظر اول هم رد شدم چقدر احتمال داره تو مراحل بعدی رای تغییر کنه؟

    3
    1
  6. سلام من سال 1397 در گزینش رد شدم اما اطلاع نداشتم رای قابل اعتراض هست اقدامی نکردم امکانش هست اعتراضم را الان مطرح کنم؟

    1
    2
  7. سلام آقای نایینی وقت بخیر. پرونده من در محله تجدیدنظر دومه اگه رد بشه میتونم دوباره به رای تجدیدنظر دوم هم اعتراض کنم؟

  8. سلام. من سال 1400 در گزینش رد شدم و به وکیل مراجعه کردم برای شکایت وکیل بهم گفت بهتره خودتو خسته نکنی فایده نداره.موردم مثل مورد اول بود حالا که مهلت شکایت رد شده کاری نمی شه کرد؟

    1
    2
  9. سلام همسر من در مرحله گزینش رد شده چون جواب های صادقانه ای به بعضی از سوالات داده امیدی هست بتونیم رای هسته گزینش را در دیوان عوض کنیم؟

    2
    1
  10. سلام لطفا راهنمایی کنید من هنوز نرفتم گزینش دقیقا باید چه مواردی رو رعایت کنم که رد نشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید