بیمهدعاوی کیفری

همه چیز درباره بیمه راننده بدون گواهینامه

یکی از مشکلاتی که در هنگام تصادفات رانندگی رخ می‌دهد فاقد گواهینامه بودن یکی از طرفین درگیر در تصادف است. بدیهی است که رانندگی بدون گواهینامه برخلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و فرد خاطی بسته به شرایط با جریمه نقدی، حبس تعزیری یا جزای نقدی مواجه خواهد شد. اما سؤالی که ممکن است در چنین موقعیت‌هایی پیش بیاید این است که مسئولیت بیمه راننده بدون گواهینامه یا دارای گواهینامه منقضی شده چیست؟ در این مقاله به بررسی دقیق تعهدات بیمه در این موارد می‌پردازیم.

پرداخت خسارت بیمه راننده بدون گواهینامه

سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که آیا خسارت راننده زیان دیده بدون گواهینامه پرداخت می‌شود؟ بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، حتی اگر فرد زیان دیده در حادثه رانندگی گواهینامه نداشته باشد، بیمه راننده مقصر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود. اما نباید فراموش کرد که نبود گواهینامه منجر به اقدامات قانونی علیه شخص زیان دیده خواهد شد و خودروی وی به پارکینگ منتقل می‌شود. بنابراین اگرچه خسارت مالی جبران می‌شود، پیامدهای قانونی همچنان پابرجاست.

دریافت دیه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه از بیمه

بیمه راننده بدون گواهینامه
بیمه راننده بدون گواهینامه

در تصادفاتی که منجر به فوت شود و راننده فاقد گواهینامه باشد، بیمه همچنان خسارت دیه را پرداخت خواهد کرد. اما باید توجه داشت که تمامی هزینه‌های پرداخت شده از سوی بیمه به صورت قسط‌بندی از راننده مقصر بازپس‌گرفته خواهد شد.

گرفتن خسارت از بیمه در صورت پایان اعتبار گواهینامه

افرادی که اعتبار گواهینامه آن‌ها منقضی شده باشد، برخلاف کسانی که اصلاً گواهینامه دریافت نکرده‌اند، از حقوق بیمه‌ای خود محروم نمی‌شوند. در صورتی که فردی با گواهینامه منقضی شده در حادثه‌ای مقصر باشد، بیمه خسارت وارد شده به طرف مقابل را پرداخت می‌کند و نیازی به استرداد مبلغ توسط راننده نخواهد بود. البته، راننده موظف به پرداخت جریمه به دلیل عدم تمدید گواهینامه خواهد شد. بنابراین، در صورتی که فردی با گواهینامه منقضی شده در حادثه‌ای زیان دیده باشد، هم می‌تواند خسارت مالی و جانی خود را از بیمه دریافت کند و هم اگر بیمه بدنه داشته باشد، خسارت‌های وارد شده به خودروی او جبران خواهد شد.

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، اگر  شخصی بدون گواهینامه معتبر رانندگی کنند برای بار اول به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال محکوم می‌شود. که البته مجازات حبس و جزای نقدی با توجه به شرایط ممکن است به صورت هم زمان اعمال شود.

اگر فرد مختلف کارش را دوباره تکرار کند با توجه به شرایط ممکن است به شش ماه حبس محکوم شود. همچنین براساس ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورتی که فردی بدون گواهینامه در حین رانندگی دستگیر شود، وسیله نقلیه‌اش توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود و خودش هم به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

به طور خلاصه مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول با توجه به شرایط حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال خواهد بود و در صورتی که خاطی این عمل را تکرار کند با مجازات حبس تا ۶ ماه روبرو خواهد شد.

سخن پایانی

در صورت وقوع تصادفی که راننده بدون گواهینامه مقصر باشد، بیمه همچنان مسئول پرداخت خسارت به طرف مقابل است. همچنین اگر راننده بدون گواهینامه در تصادف زیان دیده و مقصر نباشد، بیمه شخص مقابل موظف به جبران خسارت خواهد بود. بنابراین، حتی در صورت عدم وجود گواهینامه معتبر، بیمه‌نامه طرف مقابل در جبران خسارت نقش خود را ایفا می‌کند. اما باید توجه داشت که در چنین شرایطی، به دلیل تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی، فرد خاطی با عواقب قانونی مواجه خواهد شد و وسیله نقلیه‌اش به پارکینگ منتقل می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به سؤالاتی که در خصوص بیمه راننده بدون گواهینامه دارید پاسخ دهیم و ابهامات پیرامون آن را روشن کنیم. اگر همچنان سؤالی دارید با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید.

سؤالات متداول

۱. آیا بیمه در صورت تصادف راننده بدون گواهینامه خسارت را پرداخت می‌کند؟
بله، بیمه خسارت طرف مقابل را پرداخت می‌کند اما هزینه‌ها را بعداً از راننده بدون گواهینامه پس می‌گیرد.

۲. آیا در صورت نداشتن گواهینامه موتور بیمه به فرد تعلق میگیرد؟
 بله تمدید بیمه ارتباطی به داشتن یا نداشتن گواهینامه ندارد.

۳.. آیا فرد زیان دیده بدون گواهینامه می‌تواند خسارت بگیرد؟
بله، بیمه طرف مقابل موظف به پرداخت خسارت به فرد زیان دیده است، اما خود شخص به دلیل نداشتن گواهینامه با پیامدهای قانونی مواجه خواهد شد.

۴. آیا در صورت منقضی شدن گواهینامه، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند؟
بله، افرادی که گواهینامه‌شان منقضی شده است می‌توانند خسارت دریافت کنند، اما باید جریمه نقدی به دلیل عدم تمدید گواهینامه را پرداخت کنند.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

۵. چه مجازاتی برای رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده است؟
برای بار اول حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال و در صورت تکرار، حبس تا شش ماه اعمال می‌شود.

۶. آیا بیمه دیه تصادف منجر به فوت راننده بدون گواهینامه را پرداخت می‌کند؟
بله، بیمه دیه را پرداخت می‌کند اما تمام هزینه‌های آن را به صورت قسطی از راننده بدون گواهینامه بازپس می‌گیرد.

4.5/5 - (40 امتیاز)

17 دیدگاه

  1. با یه موتوری بی گواهینامه تصادف کردم دلم براش سوخت توافق کردیم بدون کروکی و حضور پلیس خسارت بده حالا دبه کرده میگه خسارت نمیدم چیکار میتونم بکنم

  2. سلام لطفا راهنمایی کنید من با ماشین تعلیم رانندگی آموزش میدیدم که تصادف کردم و مقصر هم بودم چون دیر ترمز کردم از پشت زدیم به اتوبوس حالا مربی ام می گه خسات ماشینشو باید بدم میتونه ازم شکایت کنه برای خسارت؟ چون آموزش خارج از ساعت های تعریف شده آموزشگاه بود

  3. باسلام
    پسرم گواهینامه نداشته ماشن را برده تمرین کنه رفته تو جدول در واقع با کسی تصادف نکرده بیمه خسارت میده؟

  4. سلام
    من با موتور تصادف کردم مقصر هم یه تاکسی بود رفقیم ترک موتور بود پاش شکست من خودم نه گواهینامه دارم نه بیمه طرف مقابل گفت حالا که نداری بیمه هم بهت تعلق نمیگیره رفیقم پاش پلاتینی شد هیچ خسارتی بهمون نداد میتونم از بیمه شکایت کنم برای دیه؟

  5. باسلام
    دختر من تو ماشین دوستش بوده وتصادف کرده دنده اش شکسته میخواستم ببینم خسارت رو میتونه از بیمه بگیره با توجه به اینکه مقصر ماشین اینا بوده بیمه خسارت پرداخت میکنه به دخترم؟

  6. سلام
    پسر من گواهینامه نداره و هفته پیش با ماشین من تصادف کرده و برگ بیمه گرفته از ماشین مقابل حالا متوجه شدم راننده مقابل هم گواهینامه نداشته با توجه به اینکه مقصر هم اونه امکانش هست خسارت ماشینمو هم از بیمه بگیرم هم از اون؟

  7. سلام من یه ماه پیش تصادف کردم چون گواهینامه نداشتم با اینکه مقصر نبودم شکایتی نکردم حالا متوجه شدم بیمه خسارت می ده و ربطی به گواهینامه نداشتن نداره باید چیکار کنم ؟ دسترسی به مقصر تصادف هم ندارم چون برگ بیمه و کارت ازش نگرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *