مهریهدعاوی خانواده

مراحل طلاق توافقی با وکیل چگونه است؟

طلاق، یکی از مسائلی است که در جامعه ما همواره مورد توجه و بحث قرار گرفته است. این موضوع به دلیل اثرات روانی، اجتماعی و مالی آن بر زندگی افراد، همواره مورد توجه بوده و هست. یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که می‌تواند بدون نیاز به جلسات مکرر دادگاه انجام ‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که با توجه به توافقی بودن طلاق، وکیل چه نقشی در این فرآیند ایفا می‌کند؟

انواع طلاق در محاکم

طلاق به سه نوع توافقی، از جانب زوج و از جانب زوجه تقسیم می‌شود. در طلاق توافقی، زوجین با هم توافق نامه ایجاد می‌کنند و سپس این توافق نامه را به تأیید مراجع قضایی می‌رسانند.

اما در اکثر موارد، زوجین تمایلی به حضور در دادگاه و انجام مذاکرات رسمی ندارند. بنابراین، برای تنظیم توافقنامه و انجام مراحل قانونی، اغلب به وکیل مراجعه می‌کنند.

توجه: در طلاق توافقی خارج از کشور، زوجین می‌توانند برای تنظیم وکالت به کنسولگری مراجعه ‌کنند و به دو وکیل در ایران وکالت دهند تا کل پروسه توسط وکلا انجام شود.

حضور وکیل در طلاق توافقی

در فرآیند طلاق توافقی، زوجین هر دو می‌توانند به صورت مستقل یا به کمک وکیل‌های حقوقی اقدام کنند. یعنی ممکن است یکی از زوجین مستقلا اقدام کند و حضور داشته باشد و دیگری وکیل بگیرد یا هر دو وکیل داشته باشند. در هر حال حضور وکیل به عنوان نماینده‌ حقوقی هر یک از طرفین، بهبود فرآیند و حفظ حقوق و منافع هر دو طرف را تضمین می‌کند.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

مراحل طلاق توافقی با حضور وکیل

مراحل طلاق توافقی با وکیل شامل:

  • توافق زوجین در مورد مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تقسیم اموال.
  • تنظیم وکالت نامه طلاق. زوجین به صورت جداگانه به دو وکیل دادگستری وکالت می‌دهند.
  • حضور در جلسات مشاوره. حضور زوجین در این جلسات الزامی است (در صورت عدم توافق، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود).
  • ارائه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه توسط وکلا (پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش).
  • حضور وکلا در دادگاه برای دریافت حکم طلاق. حضور زوجین در این مرحله الزامی نیست و وکلایشان می‌توانند در دادگاه حاضر شوند.
  • ثبت طلاق در دفترخانه. پس از صدور حکم طلاق، وکلا با ارائه حکم به دفترخانه، طلاق را ثبت می‌کنند.

دادگاه طلاق توافقی

دادگاه صالح برای طلاق توافقی دادگاه خانواده است. در صورتی که زوجین به توافق نهایی برسند، توافقنامه طلاق توافقی به دادگاه خانواده ارائه می‌شود تا تأیید شود. این دادگاه معمولا به صورت مختصر و کوتاه توافقنامه را تأیید می‌کند.

محل برگزاری دادگاه طلاق توافقی

در طلاق توافقی، دادگاه محل اقامت زوج به عنوان دادگاه صالح در نظر گرفته می‌شود. یعنی همان محلی که زوج درخواست طلاق را مطرح کرده است.

اما برخی اوقات دادگاه محل اقامت زوجه هم می‌تواند صلاحیت رسیدگی داشته باشد. (بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و بسته به شرایط خاص هر مورد).

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

خلاصه ‌مطلب

طلاق به صورت کلی در محاکم از نظر اجرا بر ۳ نوع است: توافقی، از جانب زوج و از جانب زوجه.

در طلاق توافقی زوج و زوجه یا هر دو بدون وکیل با توافق نامه به دادگاه می‌روند یا یکی یا هر دوی آن‌ها به حضور در فرآیند حقوقی طلاق توافقی تمایلی ندارند که در این صورت وکیل می‌گیرند.

در این مطلب، به نقش وکیل در طلاق توافقی پرداختیم و نکات مربوط به آن را بازگو کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره و وکالت به مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری، با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

4.2/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید