دعاوی حقوقی

توقیف قرض الحسنه ( مبلغ رهن یا ودیعه ) در عقد اجاره

آیا پیش پرداخت اجاره قابل توقیف است؟

در عقد اجاره معمولا مبلغی علاوه بر اجاره بها ماهیانه در ابتدا توسط موجر دریافت میشود که در عرف به آن رهن گفته میشود و در واقع این وجه ودیعه میباشد و در قرارداد اجاره اخیرا از آن به قرض الحسنه یاد میکنند، اما آیا این مبلغ قابل توقیف است؟ مبلغ مذکور از طرف چه کسی قابل توقیف است؟

در پاسخ به این سوال سه حالت متصور است.

1-این مبلغ توسط اشخاص ثالث( جز موجر ) قابل توقیف است؟
2- این مبلغ توسط خود موجر قابل توقیف است؟
3- این مبلغ توسط شخص مستاجر قابل توقیف است؟

بحث ما بر سر سوال اول و سوم نمیباشد و گذرا از آن رد میشویم، بحث بر سر سوال دوم است که در حالت تخلیه عین مستاجره آیا مالک( موجر ) میتواند مبلغ ودیعه را که متعلق به مستاجر است توقیف کند؟

علت طرح این سوال چیست؟

در بسیاری موارد متصور است که مستاجر به طور کلی اجاره بها را نمیپردازد و یا پس از اتمام مدت اجاره اقدام به تخلیه ننموده و اجاره بها را نیز نمیپردازد. به طور مثال فردی از سال ۹۳ تا ۹۴ خانه ای را اجاره نموده و پس از اتمام مدت اجارا تا سال ۹۵ بدون پرداخت اجاره بها در خانه نشسته و تخلیه نمیکند، حالل موجر در صدد برآمده تا مورد اجاره را تخلیه نماید منصرف از طلب اجاره بهای سال دوم میباشد و فقط میخواهد مستاجر را بیرون اندازد، در ابتدا باید دعوای تخلیه مطرح کند که بسته به اینکه قرارداد از چه نوع باشد باید یا حکم تخلیه صادر گردد و یا دستور تخلیه، پس از طی مراحل دادرسی حکم یا دستور تخلیه صادر میگردد و پس از ابلاغ حکم نوبت به اجرای حکم میرسد، خیلی از افراد تصورشان این است که با در دست داشتن حکم دیگر مشکلشان حل شده و مستاجر با دیدن حکم ملزم به تخلیه است اما اینطور نیست و پس از صدور حکم باید به دنبال اجرای حکم رفت.

سوال اصلی ما در این مرحله پررنگ میشود، چرا که برای صدور اجراییه اجرای احکام مربوطه موجر را ملزم مینماید که مبلغ ودیعه را که مال مستاجر میباشد به صندوق دادگستری بسپارد تا اجراییه صادر گردد، و حال موجری که یکسال است اجاره بها دریافت نکرده وقتی متوجه میشود جهت تخلیه باید ودیعه را نیز به صندوق بسپارد بسیار عصبانی میشود، اما با قانون نمیتوان مبارزه نمود و باید دنبال راه حل بود، اولین نکته ای که در این زمان به ذهن فرد میرسد تامین خواسته است، یعنی دعوای مطالبه اجرت المثل مطرح گردد و تامین خواسته در خصوص این دعوا اعمال گردد، اما باز هم اگر اجاره سند عادی باشد که معمولا نیز سند عادی میباشد جهت تامین خواسته نیاز به سپردن خسارت احتمالی میباشد.

موجر که با خود فکر میکرده است که اجاره بها از قرار ماهی ۵۰۰ هزارتومان است و مبلغ ۶ میلیون به عنوان ودیعه که در دست دارد در قبال آن اجاره عقب افتاده به وی میرسد در اینجا با مانع مواجه میشود.

یا اینکه همین مستاجر خسارتی معادل ۳ میلیون تومان به خانه وارد کرده و موجر با خود فکر کرده است که هنگام تخلیه از مبلغ ودیعه به میزان خسارت کم میکند و هم اکنون با چالشی مواجه شده است.

حال راه حل چیست و چه باید کرد؟

در این شرایط موجر باید از ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ استفاده کند، یعنی در این زمان دعوایی تحت عنوان خسارت، یا اجور معوقه یا اجرت المثل مطرح کند و وقتی در این شرایط و با طرح این دعوا صلاحیت خود را نشان داد میتواند از شعبه درخواست نماید که گواهی به وی تقدیم کند تا به اجرای احکام مربوط به حکم یا دستور تخلیه ببرد و هنگام سپردن مبلغ ودیعه با گذاشتن گواهی مذکور در پرونده ودیعه را توقیف کند تا دست مستاجر به آن نرسد و تا صدور حکم در دعوای دوم صبر کند و در صورت برد در آن دعوا حکم دریافت کند و در اجرای حکم دوم ودیعه توقیف شده را طلب نماید.

مهدی نائینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850
3.6/5 - (18 امتیاز)

‫65 دیدگاه ها

  1. سلام
    من مالک یک ملک تجاری هستم ومستاجر مغازه به علت کلاه برداری متواری شده و الان حدود 8 ماه است فرار کرده و از موعد قرارداد نیز 3 ماه گذشته است در دادگاه شکایت کردم ولی اعلام کردن باید پول پیش رو به به دادگاهپرداخت کنم در حالی که من این پول که مبلغ قابل توجهی هم هست حدود 300 تومان برای زندگی خودم خرج کردم و الان چنین پولی ندارم چطور میتوانم ملک را تخلیه کنم البته دادگاه برای خسارت اجاره و تاخییر تخلیه ملک برای مستاجر فراری که طبق شکایت شاکیان مستاجر حدود 150 میلیار کلاه برداری کرده و از کشور خارج شده مبلغ 400 میبیبون تومان خسارت برای من تایین کرده
    من میتوانم باتوجه به میزان خسارت اعلامی توسط دادگاه دیگر مقدار ودیه را به حساب دادگستری پرداخت نکنم

    1. سلام، برای تخلیه قانونا باید مبلغ ودیعه به صندوق سپرده بشه، برای تهاتر این مبلغ باید حکم از دادگاه داشته باشین

  2. سلام. منزلی رو اجاره دادم و توی قرارداد مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد پرداخت اجاره تعیین شده. الان مستاجر ، اجاره رو سه ماهه که پرداخت نکرده ،قبلن به موقع پرداخت می کرد . و میگه از روی پول رهنم بردار چون پول رهن بالایی ازش گرفتم/ خب سئوالم اینه این حرفی که مستاجر می زنه به ضرر مالک نیست ؟ اینکه میگه اجاره نمیدم برو از روی مبلغ رهنم بردار ، خب من چیکار می تونم بکنم؟
    مستاجر فقط 5 ماه تا پایان قراردادش باقیمونده ، صبر کنم تا 5 ماه برسه و اجاره های معوقه رو یه جا از رهنش کم کنم ؟
    چون توی قرارداد مبلغی به عنوان روزشمار به عنوان جریمه دیرکرد پرداخت اجاره در نظر گرفتم ، آیا می تونم در زمان اتمام قرارداد این جریمه ها روی اجاره های معوقه لحاظ کنم و از روی مبلغ رهنش کم کنم و باقیمونده رهنش رو بهش پس بدم ؟ یا این کار در حوزه اختیار من بعنوان مالک نیست ؟
    چون اگر من نتونم این جریمه های دیرکرد رو بگیرم ، پس من هم میرم یه خونه رو اجاره می کنم مثلن به مبلغ 200 تا پول رهن و اجاره ماهی 7 تومن ، بعدش از ماه اول دیگه اجاره نمیدم میگم برو از روی رهنم بردار.
    خب اینجا چطوری باید مالک از حقش دفاع کنه ؟

    1. سلام با توجه به تعدد سوالات لطفا حضوری تشریف بیارید دفتر یا تماس بگیرید

  3. سلام. مستاجر ملک رو تخلیه نمی کرد ، ازش شکایت کردم و مبلغ رهنش رو به حساب دادگاه واریز کردم و درخواست توقیف مبلغ رهن رو دادم و هزینه این درخواست رو که یک و نیم میلیون می شد به حساب دادگاه واریز کردم و مبلغ رهن توقیف شد .
    این داستان ها تمام شد و مستاجر ملک رو با حکم دادگاه و با حضور پلیس ملک رو تحویل داد . حالا آیا اون مبلغ رهنی که من هزینه توقیف کردنش رو دادم ، آزاد میشه بدون رضایت من ؟
    چون دیگه هیچ پیامی از ثنا برای من نیومد ، هیچ پیامی مبنی بر بسته شدن پرونده ، رضایت طرفین و این چیزا . هیچ پیامی نیومد ، آیا اون مبلغ رهنی که من توقیفش کردم الان بدون رضایت من آزاد شده ؟

    1. سلام اگر مبلغی که شما توقیف کردین بابت اجاره های معوق بوده، بعد از طرح دادخواست و صدور رای هرچقدر که رای صادر شد از اون مبلغ توقیف شده به شما میدن و مابقیش رو به مستاجر میدن.

  4. باسلام آیا با نوشتن این شروط می توان بدون درد سر اجور معوقه و اجرت المثل را از پول قرض الحسنه کم کرد

    در صورت تأخیر در پرداخت اجاره بها بیش از ده روز از موعد مقرر در اجاره نامه. موجر حق دارد با مراجعه به مراجع قضایی نسبت به اخذ دستور تخلیه اقدام نماید دوم درصورتیکه مستأجر درموعد مقرر اقدام به تخلیه مورد اجاره ننمایو متعهد است روزانه مبلغ …..ریال بابت اجرت المثل ایام تصرف به موجر بپردازد و سه موجر میتواند اجور معوقه و اجرت المثل ایام تصرف را از مبلغ قرض الحسنه کسر و الباقی را به مستأجر مسترد نماید

    1. امکان کسر از ودیعه وجود دارد. اما برای تخلیه ممکنه شورا شما رو ملزم کنه مبلغ ودیعه رو به صندوق بسپارید در اینصورت پیش از سپردن مبلغ دادخواست مطالبه اجور مطرح کنید و با گواهی صادره از شعبه مبلغ ودیعه رو توقیف کنید.

  5. سلام
    مستاجرم در مدت قرارداد اجاره سه ماه را نپرداخته است و الان هم حدود سه ماه از انقضای قرارداد میگذرد و اجاره این مدت را نیز نداده است . من از شورای حل اختلاف درخواست صدور دستور تخلیه را نموده ام. چون پس از صدور دستور تخلیه باید ودیعه را به صندوق دادگستری واریز نمایم با توجه به این که دادخواست اجور معوقه و خسارت احتمالی باید در دادگاه صورت گیرد چگونه دادخواست تامین خواسته در دادگاه بدهم که شورای حل اختلاف مبلغ ودیعه را به مستاجر پرداخت نکند

    1. سلام. ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 رو مطالعه کنید.

  6. با درود
    موجر باید در قرارداد اجاره به چه صورت بنویسد تا در صورت پرداخت نشدن اجاره بها و یا وارد شدن خسارت، از محل پول پیش ،اجاره بها و یا خسارت وارد شده را دریافت کند و نیازی به مراجعه به دادگاه نداشته باشد؟
    سپاس

    1. سلام. دقیقا همین متن مورد سوال را در قرارداد درج کنید

  7. سلام و عرض ادب
    بنده ملکی را در سال ۹۶اجاره کردم و سه نفر شریک باشگاهی را راه اندازی کردیم اجاره نامه یکساله بود و بعد از منقضی شدن اجاره نامه مدت دوسال بدون قرارداد در ملک بودیم و اجاره می‌پرداختم در سال ۹۸مالک بدون اطلاع بنده و بدون استرداد اسناد ضمانتی بنده قرارداد اجاره نامه را با یکی از شرکای دیگرم تنظیم کرد و ما دچار اختلاف با شریکمان شدیم در اواخر قرارداد شریکمان سهم ایشان را خریدم و مالک اقدام به گرفتن حکم تخلیه کرد و برخورد کردیم به بیماری کرونا و تعطیلی باشگاه بعد از دوسال بنده به خاطر تعطیلی اموالم را فروختم و مالک درخواست اجرت المثل کرد و من محکوم شدم الان میتوانم پرداخت بدهی خودم را منوط کنم به استرداد چک و سفته ضمانتی که بابت قرارداد اول نزد مالک داشتم ؟چون این اداره نظامی که موجر بنده هست ادعا میکند چک و سفته هایم مفقود شده در ضمن حکم دادگاه دال بر پرداخت اجرت المثل از یک شعبه صادر شده و اجراعیه هم گرفته اند و حکم استرداد اسناد بنده نیز از شعبه ای دیگر صادر شده است ممنونم راهنمایی بفرمایید و اگر جسارت نیست هزینه مشاوره را هم بفرمایید تقدیم کنم ۰۹۱۷۲۸۱۶۸۹۱ منفرد

  8. سلام جناب نائینی .. موجر جهت مطالبه اجور معوقه و نیز وجه التزام عدم اجرای شرط ضمن عقد اجاره توسط مستاجر( شرط تادیه بدهی های مالیاتی زمان استفاده مستاجر از رستوران)مبلغ ودیعه را خودش به صندوق دادگستری تودیع نموده و اقدام به اقامه دعوای 1- تخلیه عین مستاجره2-مطالبه اجور معوقه و بدهی ها نمود….دادگاهه درخصوص اجور معوقه حکم به نفع موجر داده و در پرونده دوم که مستاجر شکایت کرده، در عین ناباوری دذادگاه حکم به تادیه خسارت تاخیر تادیه ودیعه به ضرر موجر داده است…این درحالیست که موجر ودیعه را در صندوق تودیع کرده….دادگاه در رای اعلام کرده که موجر باید به مستاجر اظهارنامه می داد مبنی بر اینکه ودیعه را در صندوق گذاشته است ……………….
    نظر شما در خصوص رای دادگاه درباره تاخیر تادیه چیه و چگونه می توان اعتراض کرد….
    ممنون
    میر محمد چی چاهی
    14/11/1400

  9. با سلام و تشکر از وقتی که به پاسخگویی به سوالات مردم اختصاص می دهید.
    سوال بنده از حضرتعالی اینست که موجر طی مراحل قانونی و با واریز ودیعه به صندوق دادگستری توانسته دستور تخلیه گرفته و متعاقبا مستاجر هم ملک را تخلیه نموده و از قاضی شورا هم دستور استرداد ودیعه را بدون کم و کاست اخذ نموده . حال با توجه به اینکه در دستور قاضی چیزی از مبلغ ودیعه کسر نشده است آیا موجر حق دارد بعد از دستور تخلیه و رای قاضی شورا مبنی براسترادا ودیعه بدون کم و کاست، طلب مطالبه ای از مستاجر بابت اجاره نماید؟ با در نظرداشت این مساله که طولانی شدن تخلیه بدلیل آن بوده که موضوع درشورای حل اختلاف در حال رسیدگی بوده و مستاجر نیز منتظر واریز وجه ودیعه توسط موجر به صندوق بوده تا بتواند خانه را تحویل موجر نماید. و علت اقامت در ملک موجر نیز دقیقا بهمین دلیل بوده است. حال با توجه به موارد فوق الذکر باز هم از بابت اجاره به موجر دینی خواهد داشت یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

  10. با سلام و احترام
    مطالب لسیار آموزنده و خوب وپاسخ دهی با حوصله خدا به شما و خانواده تندرستی و خیر زیاد بده
    یه سوال چگونه ودیعه نستاجری که یازده ماه کرایه نداده و به ملک اسیب زده رو توقیف کنم..کجا برم ؟حکم تخلیه هم از اجراییه گرفتم.ولی واسه توقیف راهنمایی نکردن.
    ایا پس از توقیف مستاجر می تونه برواشت کنه

    1. با سلام. همزمان با واریز مبلغ باید دادخواست مطالبه مطرح میکردید و ضمن تامین خواسته مبلغ رو توقیف میکردید.

  11. سلام و وقت بخیر
    سوال بنده اینست که :
    ایا موجر می تواند بر مستاجر در عقد اجاره ، شرط کند که در پایان مدت اجاره باید تمامی بدهی های مالیات مشاغل خود را (منظور مالیات مستاجر مغازه) پرداخت نماید؟ این شرط ایا قانونی است ؟
    و اینکه اگر موجر مبلغ ودیعه را بدون مراجعه به دادگاه ، در صندوق دادگستری بسپارد ایا مشکلی برای موجر ایجاد می شود؟
    ممنون از شما

    1. با سلام. بله شرط صحیحه. نخیر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید جهت واریز مبلغ

  12. جناب آقای نائینی گرامی
    بنده مستاجری دارم که پایان مدت قرارداد آن اول آذر یکهزارو سیصد و نود و نه بوده و حدود هفت ماه از اتمام مدت قرارداد اجاره گذشته و نه متعهد به افزایش میزان اجاره بها معادل 20 درصد مطابق قوانین دوران کرونا بوده و نه اقدام به تخلیه ملک مینماید تا در ازای تخلیه مبلغ تودیع شده را دریافت نماید. لذا با توجه به مقاله بسیار مفید ارائه شده اقدام به ارائه دادخواست با موضوع خسارت وارده ( روزانه یک میلیون ریال در صورت عدم تخلیه در انتهای قرارداد مطابق متن مبایعنامه ) در شورای حل اختلاف نمودم و در اولین جلسه با وجود غیبت خوانده و عدم حضور در شعبه و اخذ اظهارات بنده، بدون دعوت مجدد دوم و … ابلاغیه رای توسط قاضی شعبه 11 شورای حل اختلاف کرج مبنی بر محکوم شدن اینجانب به شرح ذیل صادر گردیده است لذا خواهشمند است در صورت امکان راهنمایی فرمایید.
    …. بر اساس قرارداد مستاجر مکلف است پس از انقضای مدت اجاره عین مستاجره را تخلیه نموده و تسلیم موجر نماید و موجر نیز مکلف است پس از اتمام مدت اجاره کل ودیعه را به مستاجر پرداخت نماید لذا نظر به اینکه تعهدات طرفینی بوده و هیچ یک از طرفین به تعهداتشان عمل ننموده اند لذا خواسته خواهان مبنی بر دریافت خسارت روزانه یک میلیون ریال را موافق قضیه ندانسته است و … .

    1. سلام. با توجه به طولانیبودن سوال امکان پاسخگویی وجود ندارد لطفا مراجعه حضوری داشته باشین

  13. سلام، 10 روز قبل از انقضای مدت اجاره‌نامه از طریق پیامک به موجر گفتم ملک تخلیه شده و تا موعد مذکور مبلغ قرض الحسنه را به حسابم واریز کند و ایشان در پیامی تایید کردند که چنین کنند. اکنون با گذشت چند رو از مدت انقضا و تخلیه بودن ملک، هنور این کار را نکردن. مبلغ قرض‌الحسنه 40 میلیون تومان است و تاخیر در پرداخت آن طبق قرارداد روزانه 100 هزار تومان جریمه دارد. حق‌الوکالت جنابعالی برای قبول این پرونده به چه صورت است و چقدر طول میکشد تا به سرانجام برسد؟ به‌قدر کافی در اینترنت باب این موضوع خوانده‌ام

  14. سلام وقت بخیر بنده دو باب مقازه اجاره کرده بودم و دو روز مانده بود به اتمام قرارداد احضار نامه دادم و مقازه را تخلیه کردم ولی پول پیش را موجر نمیدهد و شش نفر دیگه هم هستند که مال آنها را هم نداده و دادخواست دادیم تو دفتر قضایی دادخواست را ودیعه نوشته ولی در قرار داد قرض الحسنه است قاضی گفته باید استرداد کنم وگرنه رد میشود یعنی تو تامین خواسته باید قرض الحسنه بنویسم ممنون میشوم اگه بنده را راهنمایی کنید

    1. البته معمولا به این دلیل نباید دعوا رد بشه. شما دادخواست رو مسترد کنید و با خواسته استرداد قرض الحسنه ناشی از عقد اجاره مطرح کنید.

  15. سلام.وقت بخیر .
    اگر در قرارداد اجاره منزل بندی که مربوط به تحویل محل مورد اجاره بصورت سالم موقع تخلیه: نوشته شده باشد در صورت حدوث خسارت نسبت به مورد اجاره ،مستاجر متعهد به پرداخت خسارت وارده بوده و تهاتراین مبلغ با مبلغ قرض الحسنه توسط موجر بلا اشکال است .
    به چه معنیه ؟
    یعنی موجر می تونه مبلغ ودیعه رو بابت ادعای خسارت به منزل بدون طرح دعوا به هر شکلی نگه داره به عنوان خسارت ( کل مبلغ یا مقداری از مبلغ به تناسب ادعای اون و فاکتور) یا حتما باید طرح شکایت بشه باز و بعد استحقاق دریافت مبلغ خسارت رو مرجع قانونی بده یا مستقیم امکان کسر داره با فاکتور ادعایی و گرفته شده بر اساس این بند و بندی که نوشته ام در ادامه ؟ بند بابت خیارات نوشته شده کلیه خیارات ولو خیار غبن ساقط شده از طرفین. خیار تدلیس و سایر خیارات مصرح در قرارداد از شمول این بند استثنا می باشد.

  16. سلام ، قرارداد اجاره من با مستاجر برای واحد مسکونی پایان تیر ماه سال ۹۹ بود ، به دلیل عدم تخلیه دو دادخواست یکی برای صدور دستور تخلیه ویکی برای درخواست، اجور معوقه و خسارات در دادخواست دوم قید تامین خواسته درج نشده آیا همین دادخواست توقیف ودیعه برای مطالبه اجورمعوق ،خسارات و تاخیر در پرداخت کفایت می کند یا باید یک دادخواست تامین جداگانه داد.و دوم آیا علی الرغم عدم درخواست تاخیر در دادخواست مطالبه اجور و خسارات ، این دادخواست تاخیرات را هم در بر می گیرد-سپاس

  17. سلام وقتتون بخیر بنده ی خونه فروختم برقش قطع شده بود از مغازه برق گرفتم وتو همون خونه ۳ماه رهن نشستم حالا من برقو دارم انجام میدم ولی خریدار میگه بیاید صورتجلسه تنظیم کنیم اگه نکنید پول رهنتونو بلوکه میکنم تا دستتون بهش نرسه بدویید دنبال پولتون میخوام بدونم همچین کاری میتونه بکنه یا نه راه حلش چیه ممنون میشم

  18. سلام مستاجرم پایان قراردادش رد شده وهنوز کلیدی تحویل نداده ودادخواست مطالبه وجه رهن داده…. بنده میخوام در اسرع وقت ودیعه مستاجر وبه صندوق دادگستری واریز کنم…چطور میتونم ازماده ۴ استفاده کنم ورهن وبدون دادخواست تامین خواسته….برای دادخواست خسارات وخرابی به منزلم واجور معوقه توقیف کنم…راهنمایی بفرماییدممنون

    1. سلام. باید دعوای دستور تخلیه مطرح و سپس وجه رو واریز و توقیف نمایید.

  19. سلام وقتتون بخیر
    بنده مستاجری دارم که ۴ماه است اجاره ای پرداخت نکرده و از ابتدای قرارداد قبوض مصرفی رو پرداخت نکرده(ملک صنعتیه). دادخواست فسخ و تخلیه رو دادم. دوماه اول دادخواست تامین خواسته دادم که ارجاع شد به شورا و بعد از ۴ ماه برای اجور معوقه این ۴ ماه و قبوض مصرفی تامین خواسته زدم که ارجاع شد به دادگاه و در تامین خواسته درخواست استعلام بدهی مالیاتی رو نیز دادم . سوال من اینه که در تامین خواسته ای که به شورا ارجاع شده بود دادخواست مطالبه اجور معوقه درج شده بود دراینصورت دوباره احتیاج هست که دادخواست جدا برای اجور معوقه بدم و درباره تامین خواسته ای که به دادگاه ارجاع شده هم دوباره باید دادخواست مطالبه اجورمعوقه و قبوض مصرفی رو بزنم.
    ممنون از وقتی که میذارین

    1. سلام. برای یک خواسته نباید دو دادخواست تنظیم بشه. همون دادگاه کفایت میکنه

  20. سلام
    یعنی با استفاده از ماده ۴، می توان بدون درخواست تامین و پرداخت خسارت ناشی از این درخواست، ودیعه مستاجر را توقیف کرد؟

    1. سلام. بله البته باید تمامی شرایط ماده ۴ رعایت بشه

  21. درود بر شما
    خسته نباشید،بنده خانه ای رهن کردم که درتاریخ ۹۸/۸/۱۴پایان قرارداد بوده مبلغ رهن را از حساب خودم به موجر انتقال دادم ولی به اسم همسرم قرارداد نوشته شده و حالا درحال متارکه هستیم باتوجه به صورت حساب بانکی و تاریخ قرارداد که با حساب من مطابقت دارد چگونه وجه رهن را میتوانم بگیرم یا به حساب دادگستری واریز شود.
    سپاسگزارم

  22. سلام و ممنون از مطالب خوبتون

    بنده یه مستاجر دارم که سال دومش هست و بیش از ۵ ماه هست که اجاره نداده. مبلغ رهن ۵ میلیون هست که با اجاره ماهی ۷۰۰ هزار تومن، مبلغ رهن هم داره تموم میشه. الان وقتشم تموم شده و تخلیه نمیکنه. اگه دستور تخلیه بگیرم و ودیعه رو توقیف کنم، چقدر زمان میبره تا پول اجاره های باقی مونده رو از رهن بردارم؟

    با تشکر

  23. سلام بنده سال ۹۷ ملکی رو از یه بنده خدا اجاره کردم بعدها مشخض شد اون بنده خدا مالک نبوده و سره کله مالک اصلی پیدا شد بعد از دوندگی ها فراوان تقریبا تونستم قسمت اعظم پول رو از چنگش دربارم و الان دسته مالکه اما مالک میگه اجاره های من عقب افتاده و باید از این پول کم کنم حالا موعد تخلیه نزدیکه و مالک میخواد پول رو تو حساب دادگستری بریزه از اونجایی که قرارداد من مستقیم با صابخونه اصلی نیست و با نفر ثالثه و چقدر طول میکشه من بتونم اون مبلغ رو از حساب دادگستری زنده کنم قابل عرض یه اظهارنامه هم به مالک اصلی مبنی بر عودت کلیه مبلغ ارسال کردم و زمان عودت اون مبلغ که به حساب دادگستری واریز میشه واسم مهمه میشه بفرمائید زمان تقریبی وجه حدودا چقدره

    1. سلام بستگی به دوندگی خودتون داره ممکنه یک هته طول بکشه ممکنه چند ماه طول بشکشه

  24. جناب نائینی سلام
    زمانیکه مالک ومستاجرتوافق وکتباامضامیکنند که بازای هرروز تاخیر مبلغ معینی را بیکدیگربپردازند،تقاضای صدور حکم ویا دستورتخلیه ازطرف مالک بنظرشما منطقیه؟

    1. سلام. این خسارت در ازای دیر تخلیه کردن میباشد؟
      اگر اینطور است میتوانید هر دو را مطالبه کنید

  25. سلام
    مستاجرم یک ماه از تاریخ قراردادش گذشته و بعد یکماه خانه رو تخلیه کرده اما کلید رو تحویل نداده. به علت خسارت وارده به منزل و روشن شدن وضعیت بدهی اب و برق و شارژ مبلغ یک میلیون از ودیعه ۵٠ میلیونی رو نگه داشتم هزینه خسارت وارده بیش از یک میلیون هست . مستاجر در بنگاه برای فسخ قرارداد حاظر به دریافت ۴٩ میلیون ودیعه نشد . من برای گذاشتن ودیعه در صندوق دادگستری به کجا باید مراجعه کنم و چه کاری باید انجام بدم برای طرح شکایت خسارت وارده؟

    1. با توجه به طولانی بودن پروسه و عدم امکان توضییح در سایت لطفا جهت مشاوره به دفتر مراجعه فرمایید.

  26. سلام آقای وکیل وقت بخیر، ممنون از وقتی که رایگان برای حل مشکل دیگران میذارید،
    ۱٫مستاجر هستم و وضع مالی ضعیفی دارم اگر مبلغی به بانک مسکن برای گرفتن وام بسپارم همسرم تقاضای مهریه بده این مبلغ ضبط میشه؟؟ ((این مبلغ باید یکسال باید تو حساب باشه تا بعدا وام بدهند. و اگر به بانک بسپارم برای سود تا کمک هزینه زندگی شود بخاطر اینکه خانه خیلی گران شده وام هم جوابگو نیست و (این مبلغ هم وام هست پس انداز نیست))
    ۲٫ اگر تقاضای مهریه بدهند چند روز قبل از تقاضا از حساب سپرده بردارم چطور میشود؟؟؟
    همسرم سابقه رفتن از منزل بدون دلیل را دارند و می‌گویند خانه پدرم هستم چند روزی فقط تلفنی در تماس هستند و دوباره برمیگردند و یکی دو بار هم اعلام کردن که دیگه برنمی‌گردم ولی یکی دو روز بعد دوباره برگشتند.

    1. سلام. بله شما اگر پول در حسابتون داشته باشید توقیف میشه.
      روزی که نامه به بانک زده میشه و نامه را میارن حساب توقیف میشه و شما اگر یک روز قبل مبلغ رو برداشت کنید مشکلی نداره

  27. سلام مستاجرم مدت زمان قرار دادم تمام شده و مایل ب تخلیه هستم موجر از پرداخت رهن امتناع میکند . یک ماه است از زمان قرار داد میگذرد و پولی برنمیگرداند چه میشود کرد . مبلغ رهن ۵۰ میلیون است

    1. سلام. شما تا زمانیکه مبلغ رو دریافت نکردید میتوانید در آپارتمان بمانید و در صورت تمایل برای گرفتن پیش پرداخت میتوانید دادخواست بدهید.

  28. سلام. ممنون از راهنمایی های شما.
    سوالی داشتم.
    مستاجر ۱۰ میلیون رهن پیش مالک دارد. اما در همین حدود اجاره بها و شارژ ساختمان و قبوض را پرداخت نکرده است.
    قرارداد او به پایان رسیده است. قبلا نیز در شورای حل اختلاف برای عدم پرداخت اجاره البته تا تاریخ دادرسی محکوم شده است اما هنوز اجرا نشده است( حدود ۵ میلیون).
    آیا برای تخلیه فوری و دریافت اجور معوقه و توقیف رهن، باید یک دادخواست دوگانه شامل تامین خواسته و تخلیه فوری بدهیم. بسیار ممنون

    1. سلام. بله برای دستور تخلیه باید دادخواست مجزا بدید

  29. سلام، جناب آقای نائینی گرامی
    ممنون از پست بسیار مفیدتون، من دقیقا با همچین مشگلی روبرو شده ام ولیکن دادگاه شعبه هفتم همدان ابلاغ زده که بایستی ظرف هفت روز ۸درصد خسارت احتمالی را واریز نمایم، لطفا راهنمایی فرمایید برای رفع آن چکار کنم.
    باتوجه به اینکه ساکن همدان هستم امکان این وجود داره بتونم شما را وکیل خودم معرفی کنم، تاریخ دادرسی ۲۶ آبانماه میباشد، درصورتی که خودتون نمیتونید اگر امکان دارد کسی را معرفی نمایید که بتونم خدمت ایشان برسم. با تشکر. فتحی هستم ۰۹۱۸۸۱۲۶۸۳۴ منتظر پیامت ن هستم

    1. سلام. من همدان نمیرسم خدمتتون باشم و متاسفانه همکاری رو هم در آنجا نمیشناسم

  30. با سلام. مغازهای رو مبلغ چهل ملیون رهن دادم. مستاجر رو مغازه وام گرفته به شرط اینکه اگه پرداخت نکرد از مبلغ رهن کم بشه. البته بین خودمون در حضور شاهد نوشته شده و چک و سفته هم گرفته شده. اکنون اقساط پرداخت نشده داره مهلت اجاره هم تمامه. میتونم از پول رهن این مبلغ رو بردارم؟

    1. سلام. باید اون سندی که این شرط رو درش نوشتین ببینم حتما

  31. با سلام در خصوص عدم پرداخت اجاره مستاجرم دادخواست فسخ اجاره دادم تا الان دو ماهه اجاره نداده می خواستم بدونم میشه از محل پول پیش مستاجر قرار تأمین بدم بابت اجاره بها معوقه خسارت احتمالی به ملک شارژ ساختمان هزینه های قبوض مصرفی با عنوان موضوع دریافت مطالبات از محل ودیعه تا زمان اجرای حکم و تحویل ملک یا نه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام، بله میتوانید از تبصره ماده ۴ در اینخصوص استفاده و از محل ودیعه توقیف کنید

  32. سلام خسته نباشید بنده یه خونه اجاره کردم به من گفتن طبقه پایین متاهل بعد که اومدم مستقل دو روز بعدش رفتم بنگاه گفت فسخ قرارداد میشه یه ماه اجاره و کمیسیون بنگاه رو بدی منم قبول کردم اما موجر پشت قولنامه چیزی ننوشت بگه این اومده فسخ کنه یه ادم شیشه ای هم هست روز اول نمیدونستم شیشه و مواد مخدر مصرف میکنه الان هم هیچ امنیتی خوانوادم نداره ضمنا قولنامه هم دست بنگاه مونده نگرفتم بخاطر ۵ میلیون پول که اونم دارم ۱۵۰ بابتش میدم میشه لطفا یه راهنمایی کنید من چطوری پولمو از اقا بگیرم مرسی

    1. سلام با توجه به طولانی بودن مطلب لطفا تماس گرفته یا به دفتر مراجعه کنید.

  33. سلام وقت بخیر.
    ابتدا از نکات آموزنده تون در رابطه با تخلیه ملک تحت اجاره متشکرم.
    اگر ممکن بود به این سوال پاسخ بدید برای دعوی تخلیه مستاجر من تعیین وقت شده در دادخواست صدور حکم تخلیه ، الزام به پرداخت اجاره بهای معوق و خسارات وارده به ملک رو بر اساس نظر کارشناس عنوان کردم.حالا سوالم اینه تامین خواسته(که اجاره بهای ۴ ماه هستش) رو باید به موجب درخواست یا دادخواست ارائه بدم؟ زمان ارائش کی هست؟ همون جلسه دادرسی؟مستاجر الان ۴ ماه بدهی داره اما قطعه تا تخلیه مدت بیشتری بدهکار می شه برای اخذ اجاره بهای اون مدت چیکار کنم؟ و خسارت احتمالی رو اگر کارشناس تایید کنه برای اون چی؟خود مدیر دفتر شعبه هم دقیقا نمی دونست در قانون هم زیاد واضح مطرح نشده .
    مرسی .

    1. سلام. خواهش میکنم
      تامین خواسته به موجب دادخواست بعمل میاید و تا پایان دادرسی امکان طرح وجود دارد. برای مدت باقی مانده الان نمیتوانید اقدامی کنید و باید بعد از عدم پرداخت اقدام کتید.

  34. سلام وقت بخیر
    من خانه ای اجاره دادم و طرف چند ماه اجاره بده کار است در حال حاضر دعوی برای اعمال حق فسخ ارائه دادم موعد دادرسی تقریبا یک ماه دیگر است در این مدت آیا می توان دادخواست تامین بابت اجاره بهای معوق بدهم و بابت خسارات احتمالی ملک درخواست کارشناس بکنم یا باید بعد از جلسه یا همزمان با آن اینکار را بکنم؟

    1. سلام. در صورتیکه مالی از مستاجر در دسترس هست به نظر من بهتره تامین خواسته را در حال حاضر مطرح و اموال وی را توقیف نمایید.

      1
      1
  35. سلام آقای وکیل : وقتعالی بخیر ، لطفا بفرمائید کسی که ماشین قولنامه ای دارد و کپی قولنامه و کپی وکالت نامه هم دست ما هستش با این قولنامه و وکالتنامه می شود ماشین را توقیف نمود ؟

    1. سلام با قولنامه نمیشه باید اول الزام به تنظیم سند رسمی علیه طرف بدید بعد با سند رسمی تقاضای توقیف بدید

    2. باسلام و احترام ببخشید متنی در خصوص درخواست توقیف مبلغ ودیعه مستاجر از طرف دفاتر خدمات قضایی به اجرای احکام دادگاه دارید ؟ ممنون
      من به اجرای احکام مراجعه کردم و گفتن برای توقیف مبلغ رهن باید از دفاتر قضایی اقدام کنید تا برای ما ارسال بشه و ما نامه بدیم برای شورا

      1
      0
      1. سلام. خود دفاتر خدمات ممکنه داشته باشن. در غیر اینصورت جهت تنظیم لایحه به دفتر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید