دعاوی حقوقی

هر آنچه باید از آزمون استخدامی آموزش و پرورش بدانید

گاهی داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش حد نصاب قبولی در آزمون کتبی را کسب می‌کنند و به مصاحبه هم دعوت می‌شوند اما در کارنامه نهایی‌‌شان عبارتی با عنوان کد ۱۹ مشاهده می‌کنند که معنای آن را نمی‌دانند و برایشان سئوال است که این کد چیست؟ در واقع کد ۱۹ به این معناست که این افراد در بخش ارزیابی عمومی (صلاحیت‌های عمومی) نمره قبولی کسب نکرده‌اند و باید مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرند.

علت درج کد ۱۹ گزینش در کارنامه استخدامی داوطلبان

اگر داوطلبان در کارنامه با کد ۱۹ مواجه شوند یعنی در مراحل ارزیابی تکمیلی مشکلی وجود داشته. این رد صلاحیت در گزینش به دلایل زیر اتفاق میفتد:

  • دلایل عقیدتی سیاسی.
  • عدم مشارکت فعال در مناسبات سیاسی و مذهبی مانند انتخابات و راهپیمایی‌ها.
  • ابراز کلمات و جملات غیر قابل قبول در ارزیابی تکمیلی.
  • نداشتن پوشش مناسب و ظاهر نامتعارف (مثلا تتو) در زمان مصاحبه و یا در هنگام گزینش عقیدتی و سیاسی.
نحوه اعتراض به کد ۱۹
نحوه اعتراض به کد ۱۹

نحوه اعتراض به کد ۱۹

مراحل اعتراض به رای هسته گزینش داوطلبان به شرح زیر است:

  1. تجدید نظر توسط هسته‌های گزینش: باید در تاریخ مقرر به هسته گزینش استان محل ارزیابی خود مراجعه و درخواست کتبی تجدید نظر خود را ارائه کنید. عدم ارائه درخواست در زمان مقرر به منزله انصراف تلقی خواهد شد.
  2. تجدید نظر توسط هیئت مرکزی گزینش: اگر درخواست تجدید نظر در مرحله اول مورد تأیید قرار نگرفت، می‌توانید درخواست خود را به هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش ارسال کنید. در صورت عدم تأیید در این مرحله، امکان شکایت به دیوان عدالت اداری وجود دارد.

توجه: از آنجا که رعایت مهلت‌های قانونی در روند اعتراض به گزینش آموزش و پرورش اهمیت دارد توصیه می‌کنیم برای موفقیت در پرونده پیش از هر اقدامی با راه‌های ارتباطی سایت تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید.

مهلت اعتراض به کد 19 در آزمون دبیری و آموزگاری

شرکت کنندگان در آزمون استخدام دبیری و هنرآموزی که با کد ۱۹ مواجه شده‌اند باید از ۷ شهریور تا ۸ آبان ۱۴۰۳ به هسته گزینش استان محل ارزیابی خود مراجعه و درخواست کتبی تجدید نظر خود را ارائه کنند.

متقاضیان استخدام آموزگاری نیز برای رفع مشکل باید از ۲۰ مرداد تا ۲۱ مهر ۱۴۰۳ مراجعه و درخواست کتبی تجدید نظر خود را به همان محل ارائه کنند.

لازم به ذکر است که به دلیل هم‌زمانی با فرایندهای اجرایی آزمون‌های استخدامی، اعتراضات داوطلبان تا قبل تاریخ‌های ذکرشده پذیرفته نخواهد شد.

مراحل گام به گام استخدام آموزش و پرورش
مراحل گام به گام استخدام آموزش و پرورش

مراحل گام به گام استخدام آموزش و پرورش

نحوه گزینش استخدامی این وزارتخانه به ترتیب از مراحل زیر تشکیل شده است:

  • شرکت در آزمون کتبی که به صورت تستی طراحی شده.
  • دعوت به مصاحبه نفرات قبول شده در آزمون. ۲یا ۳ برابر ظرفیت دعوت می‌شوند و از آن‌ها سئوالات تخصصی پرسیده می‌شود تا سطح علمی‌شان مشخص شود.
  • حضور در مصاحبه عقیدتی سیاسی که در آن سئوالاتی با محوریت احکام، دین و سیاست پرسیده می‌شود.
  • سپس مدیر هسته گزینش استان، پرونده‌ها را تکمیل می‌کند و به وزارتخانه ارسال می‌کند.
  • وزارتخانه نیز بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و و برای سنجش می‌فرستد.
  • در پایان تحقیقات محلی انجام می‌شود.
  • افرادی که تمام مراحل بالا را با موفقیت سپری کرده باشند پذیرفته می‌شوند و باید در یک دوره مهارت‌آموزی یکساله شرکت کنند.

حد نصاب قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

کل آزمون ۱۰۰۰ نمره دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی است و ۶۰۰ امتیاز مربوط به مراحل بعدی ارزیابی تکمیلی. کسانی که حداقل ۵۰ درصد میانگین نمرات ۳ نفر اول آزمون کتبی را به دست بیاورند دعوت به مصاحبه می‌شوند.

در مجموع حد نصاب نمره آزمون استخدامی این وزارتخانه ۴۷۰ است و داوطلبانی که نمره‌ای پایین‌تر از آن کسب کنند از ادامه روند جذب و استخدام باز می‌مانند.

سامانه استعلام گزینش

به محض اعلام نتایج، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش کارنامه نهایی خود را مشاهده کنند.

داوطلبان آزمون استخدامی که آزمون کتبی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و به مرحله مصاحبه حضوری راه پیدا کرده‌اند نیز می‌توانند با ورود به سامانه گزینش آموزش و پرورش به آدرس gozinesh.medu.gov.ir فرم های ارائه شده را تکمیل کنند و از آدرس و تلفن محل مصاحبه مطلع شوند.

تحقیقات محلی توسط هسته گزینش

تحقیقات محلی از مهم‌ترین شرایط قبول شدن در گزینش است. در این مرحله از ۲ گروه افراد درباره شما سئوال می‌شود:

۱. افرادی که خودتان در فرم مصاحبه (هنگام اعلام حضور و آمادگی برای مصاحبه) به عنوان افراد آشنا نام ‌بردید. این افراد نباید افراد و اقوام درجه یک باشند.

۲. علاوه بر این افراد منتخب، از همسایگان (نه فقط یک همسایه، به دلیل صحت اطلاعات) و مسجد یا حسینیه محله و افراد سرشناس محل نیز درباره شما تحقیق می‌کنند.

رد شدن متقاضیان استخدام

رد شدن در گزینش آموزش و پرورش دلایل مختلفی دارد. معمولا افرادی که پوشش مناسبی ندارند و یا به سوالات مصاحبه اشتباه پاسخ می‌دهند، رد خواهند شد. شرایط جسمانی خاص مانند ناشنوایی و عدم ارائه مدارک نیز از دیگر دلایل رد شدن در این مرحله است.

مرحله دوم گزینش آموزش و پرورش

داوطلبان با کد ۱۹ باید در زمان تعیین شده نسبت به شرکت در ارزیابی مجدد صلاحیت عمومی اقدام کنند. پس از قبولی در مصاحبه و رفع مشکل کد، می‌توانند برای ورود به دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کنند.

در واقع اگر متقاضیان در مدت زمان تعیین شده مدارکی مبنی بر وجود اشتباه و نقص در اطلاعات و مدارک پذیرفته شده در گزینش نهایی ارائه کنند می‌توانند نتیجه را تغییر دهند و به استخدام در بیایند.

مرحله تکمیل ظرفیت

تکمیل ظرفیت آموزش و پرورش برای جذب نیرو از میان داوطلبانی است که از صلاحیت علمی کافی برخوردارند. به عبارت دیگر در صورتی که داوطلبان در ارزیابی تکمیلی رد شوند می‌توانند با شرکت در تکمیل ظرفیت، شانس مجدد خود را بیازمایند. اما باید اول مشکل کد ۱۹ را رفع کنند تا مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت باشند.

خلاصه مطلب

در این مقاله فرآیند جذب و استخدام آموزش و پرورش، تحقیقات محلی و نحوه اعتراض به گزینش این وزارتخانه را توضیح دادیم و گفتیم اگر پس از دعوت به مصاحبه و ارزیابی تکمیلی این وزارتخانه رد صلاحیت شدید، فرصت آن را خواهید یافت که با اعتراض و تجدید نظر در زمان مقتضی و ارائه مدارک کافی، رای را برگردانید.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

سوالات متداول

۱. آیا دارندگان کد ۱۹ شانسی برای استخدام در آموزش و پرورش دارند؟
بله. طبق آخرین اخبار و توضیحات وزیر، ارزیابی داوطلبان کد 19 که در تحقیقات محلی و یا به دلایل سلیقه‌ای رد شده‌اند مجددا انجام می‌شود.

۲. حداقل نمره قبولی برای استخدام آموزش پرورش چقدر است؟
متقاضیان باید حداقل نمره ۴۷۰ از ۱۰۰۰ را کسب کنند تا بتوانند در دوره مهارت‌آموزی ثبت نام کنند.

۳. حداقل نمره برای دعوت به مصاحبه چقدر است؟
از کسانی که حداقل ۵۰ درصد میانگین نمرات ۳ نفر اول آزمون کتبی را به دست بیاورند برای مصاحبه و ارزیابی تکمیلی دعوت می‌شود.

۴. حداقل مدرک لازم برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست؟
داوطلبین باید حداقل فوق دیپلم داشته باشند.

۵. آیا آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرط سنی دارد؟
بله محدوده سنی از ۲۰ تا ۴۰ سال است. حداکثر سن قابل قبول برای دارندگان مدرک فوق دیپلم ۳۰ سال و برای دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس ۴۰ سال می‌باشد.

4.6/5 - (101 امتیاز)

27 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من یک ماه پیش هیات مرکزی گزینش بهم گفتن رفع کد شدید ولی تا الان خبری نشده یعنی کارنامه ام هنوز زده کد ۱۹ با رنگ آبی نوشته البته چند روز پیش تعدادی از رفع شده ها رو اعلام کردند و کارنامه زدند از ما خبری نشده آیا خبر دارید که تکلیف چی میشه و اینکه قراره کی اعلام بشن یا نه آیا جدیدا کارنامه میزنند و اینکه کی میزنند ؟؟ ممنون میشم اطلاعات کامل بدهید

    1
    1
  2. سلام من امسال کد ۱۹ دبیری شدم. آیا چت های خصوصی واتساپ و تلگرام چند سال پیش هم چک می کنند؟

    1. با سلام. چت ها قابل دستیابی نمیباشد مگر اینکه اطلاعات به گزینش ارائه شده باشد.

      16
  3. سلام بنده کد ۱۹ خوردم ب دلیل اینک حفاظت اطلاعات گفته بود مشروب حمل کردم درحالیک من مشغول موزاییک کاری بودم برای همسایه مان و ایشان عروسیشان بود و من هیچ اطلاعی از این مورد نداشتم مرا همراه ایشان گرفتند ولی بخاطر اینک مشخص شد من مشارکتی نداشتم منع تعقیب خوردم چ مدارکی باید برای رفع کد ۱۹ خود ببرم

  4. سلام و خسته نباشید
    گفتن دلیل کد خوردن بنده حضور کمرنگ و فرائض دینی هستش با اینکه فرائض دینی رو بجا می‌آورم
    دفاعیه نوشتم نامه امام جمعه و استشهادمسجد و ناما بسیج رو هم بردم
    کد نوزده با این دلایل احتمال قبولی داره؟؟

  5. سلام
    رتبه کتبی من خیلیی خوب شده و به سوالات مسئول گزینش هم درست جواب دادم با اینکه چادری نیستم ایراد حجاب ازم نگرفتن و رفتارشون خوب بود اما حالا تو کارنامه ام کد ۱۹ خوردم تنها موردی که به نظرم میاد این بود که پرسیدن نماز جمعه شرکت میکنی من با مکث جواب دادم شرکت میکنم ممکنه علت کد خوردن این باشه؟

    2
    1
    1. سلام. بله ممکن است تعلل در پاسخگویی به عدم صداقت تعبیر شده باشد. با این حال حتما در گزینش مجدد شرکت کنید در نهایت اگر مشکل در مراحل تجدید نظر رفع نشد از طریق دیوان پیگیری کنید.

      22
  6. سلام.برای من رد گزینش زدن و علتش تتوهای روی مچ دستم بود. لیزر کردم کمرنگ شده وقتی ساعت میبندم ردش اصلا معلوم نیست میره زیر بند . امکانش هست تو تجدید نظر یا دیوان پذیرش بشم؟

  7. سلام وقتتون بخیر
    من تو مصاحبه جوراب ضخیم پوشیده بودم با کفش عروسکی مسئول گزینش برگشت گفت همیشه از این جوراب ها میپوشی یا الان برای مصاحبه. من ناراحت شدم از قصد به سئوالاتش پاسخ سربالا دادم حالا برام کد ۱۹ زدن . برم گزینش مجدد امکان قبولی دارم؟

  8. سلام من در گزینش آموزش پرورش رد شدم کد ۱۹ خوردم و تجدید نظر هم رد شد میخواستم در آزمون استخدامی دستگاه های دولتی شرکت کنم به نظرتون حالا که گزینش آموزش و پرورش رد شدم برام اونجا مشکلی پیش میاد یا استعلام میکنن؟

  9. سلام من سرباز معلم بودم یک ساله پیمانی شده بودم و تدریس هم میکردم که گزینش ردم کرد به خاطر اینکه با یکی از همکارام بحث سیاسی کردم رفته گفته من نماز نمیخونم در حالیکه دروغ محضه چیکار کنم اعتراض زدم هنوز خبری نشده دو ماهه گذشته

  10. سلام خسته نباشید
    در استعلام مجازی گزینش آموزش و پرورش چه فاکتورهایی سنجیده میشه؟مثلا احتمال داره اکانت همسرم هم چک بشه؟

    1. سلام. چیزی تحت عنوان استعلام مجازی نداریم اگر شخص به واسطه فعالیت مجازی شناخته شده باشد و یا کسی گزارش او را داده باشد امکان رد شدن هست.

      11
  11. سلام دختر بنده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و نمره بالایی هم گرفته و دعوت شده به مصاحبه اما در کارنامه کد 19 قید شده. قبل شرکت در آزمون چند عکس داشتیم رو اینستاگرام که پاک کردیم کلا دخترم بی حاشیه است و حجابش هم رعایت میکنه. اعتراض بزنه امکان تغییر وجود داره؟ ما پرس و جو کردیم گفتن بره دیوان هم رد میشه چون در انتخابات شرکت نکرده.شرکت نکردن در انتخابات به خاطر بیماری بوده نه دلیل سیاسی در مصاحبه هم ازش نپرسیدن علتش را

  12. سلام عکس بی حجاب قدیمی روی پروفایل تلگرام و واتساپ باعث رد شدن در گزینش میشه؟ من الان پروفایلم بی عکسه اما قبلا عکس بی حجاب داشتم . با یکی مشکل دارم اون فهمیده شرکت کردم آزمون میترسم ببره نشون گزینش بده

  13. با سلام
    برای تحقیقات رسمی شدن استخدام چت اکانت های تلگرام و اینستاگرام و واتس اپ توسط گزینش چک میشه ؟ میتونن دسترسی داشته باشن یا مثلا بگن باید نشون بدید؟

  14. سلام‌
    من هنوز ثبت نام نکردم برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش قصد دارم در آزمون جدید ثبت نام کنم اما همسرم سوء سابقه داره و شنیدم ممکنه به خاطر سو سابقه همسر در گزینش رد بشم میخواستم از شما بپرسم ببینم صحت داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *