دعاوی کیفری

مجازات شرب خمر

مجازات حد برای شرب خمر

پس از آنکه متهمی به مصرف مشروبات الکلی مطابق قانون اقرار کند مجازات حد بر او جاری می‌شود البته در پرونده زیر متهم پرونده از جرم ارتکابی توبه کرده است و در « توبه بعد از اقرار» قانون قاضی مختار است که از ولی امر تقاضای عفو کند یا مجازات حد را بر وی جاری سازد که در این پرونده تصمیم بر جاری ساختن مجازات حد بر فرد اقرار‌کننده بوده است.

بر اساس ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، خوردن مواد الکلی مستوجب مجازات حدی است، اعم از آنکه کم باشد یا زیاد، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نکند.

نظر به اقرار و اعتراف صریح متهم دعوای کیفری با توجه به مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ قانون جدید مجازات اسلامی در تمامی مراحل دادرسی نیز اقرار عندالحاکم، وقوع بزه انتسابی محرز و مسلم است. متهم پرونده حاضر حداقل دو بار به این موضوع اقرار و اعتراف کرده است و به ‌طبع محکوم به مجازات حد شده است.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵، در سال ۱۳۸۷ اصلاح شد و مقررات شدیدی در مورد جرایم ناشی از مصرف موادالکلی وضع شد.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۷۰۳ این قانون دادگاه محترم تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند حکم به تعلیق اجرای مجازات محکومان به جرایم ناشی از موادالکلی بدهد.

اگر متهم پرونده از جرم ارتکابی توبه کند چه شرایطی بر او حاکم می شود؟

در این شرایط قانونا قاضی مختار است که از ولی امر تقاضای عفو کند یا مجازات حد را بر وی جاری سازد. در این پرونده تصمیم بر جاری ساختن مجازات حد بوده است، به این ترتیب حکم صادره کاملا صحیح و معتبر است. مقصود از ولی امر مسلمین نیز مقام معظم رهبری است که طبق قانون مجازات اسلامی در یک‌سری از جرایم خاص و اکثرا توام با مجازات حدی حق عفو و بخشودگی مجرم را بنا به پیشنهاد قاضی پرونده کیفری دارد.

گفتنی است که به موجب ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی جدید، مجازات حد خوردن مواد الکلی و مست‌کننده برای مرد و یا زن‌، هشتاد تازیانه است‌. البته غیرمسلمان فقط در صورت تظاهر به شرب مسکر به هشتاد تازیانه محکوم می‌شود. مقصود از تازیانه همان شلاق است. مطابق قانون مجازات اسلامی هم حد به مجازاتی گفته می‌شود که نوع و میزان و کیفیت آن در شرع تعیین شده است‌. به این ترتیب قاضی دادگاه، مجازات درستی را برای متهم پرونده اخیر در نظر گرفته است.

یکی دیگر از نکات مندرج در قانون این است که مجازات حد نوشیدن مواد مست‌کننده بر کسی ثابت می‌شود که بالغ و عاقل و مختار و آگاه به مست‌کنندگی و حرام بودن آن باشد. در صورتی که شراب‌خورده مدعی جهل به حکم یا موضوع باشد و صحت دعوای وی محتمل باشد، محکوم به مجازات حد نخواهد شد.

البته هر گاه کسی بداند که خوردن شراب و مواد الکلی مست‌کننده حرام است و با این حال آن را بخورد، محکوم به مجازات حد خواهد شد، گرچه نداند که خوردن آن مستوجب مجازات حد می‌شود.

چگونگی اجرای مجازات شرب خمر

بر اساس قانون مجازات اسلامی شلاق را نباید به سر و صورت شخص محکوم زد و مجازات حد وقتی اجرا می‌شود که محکوم از حال مستی بیرون آمده باشد. علاوه بر این هر زمان کسی چند بار مواد الکلی را نوشیده باشد و مجازات حد بر او جاری نشود برای همه‌ آنها فقط اجرای یک مجازات از نوع حد کافی است‌. البته باید دانست که هر زمانی که کسی چند بار مبادرت به مصرف مواد الکلی کند و بعد از هر بار مصرف این مواد، پرونده‌ای کیفری برای وی تشکیل شده و درنهایت مجازات حدی بر او جاری شود، در مرتبه سوم اعدام خواهد شد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

‫32 دیدگاه ها

  1. سلام خیته نباشید
    منو برای بار سوم گرفتن پشت فرمون یک بارم ۸۰ ضربه شلاق خوردم الان فردا دادگاهمه حکمه من چیه ممنون میشم اگه بفرمایید؟

  2. سلام ببخشید کسی که شرب خمر بکند و مجازات حد بر او اجرا بش و ۴ سال از مجازات او بگذره میتونه امتحان وکالت بدهد

  3. سلام . من تو عروسی مقداری مشروب خوردم بعد از برگشت از عروسی تو حین رانندگی برای اینکه به موتوری برخورد نکنم با ماشینی که دوبله پارک بود تصادف کردم که از قضا ماشین آگاهی بود همونجا خسارت ماشین رو دادم اما برای مصرف مشروب منو بردن بازداشتگاه و فردای اون روز با فیش حقوقی آزاد شدم الان حکم من چی میتونه باشه . در ضمن بار اولمه و هیچ جرمی مرتکب نشدم. ممنون

  4. سلام خانم من در حین رانندگی مشروب خوره گرفتن و وقط دادسرا دادن اولین بارش هست به نظرتون حکمش چیه و چطوری میشه تخفیف گرفت ممنون

    1. سلام. در صورت اثبات ۸۰ ضربه شلاق داره و تخفیف هم نداره

  5. سلام خسته نباشید
    منو با پنج نفر از دوستانم همراه با دولیتر مشروب گرفتن و همه خورده بودیم و اقرار کردیم
    ک خوردیم حکم ما چیه!؟ زندان هم باید بریم میشه از ندان رفتنمون جلوگیری بشه !؟ چون بار اولمونه و نمیخوایم سو سابقه داشته باشیم !؟!! خواهش میکنم جواب بدید

  6. سلام این مجازات هایی که گفتید شامل اقلیت های مذهبی دیگر هم میشه یا فقط برای مسلمون ها هستش؟!

  7. سلام من بجز شرب خمر یه بطری مشروب هم ازم گرفتن که داشتم میخوردم ب جز ۸۰ ضربه شلاق حکم دیگه ای هم برای مشروبی ک همراهم بوده هست یا خیر؟

    1. سلام نگهداری مشروبات الکلی بر اساس ماده ۷۰۲ قانون تعزیرات شش ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی تا تا پنج برابر ارزش مشروب دارد

      1. سلام این بطری مشروب همونی بوده ک خریدم وازش خوردم.شما گفتید نگهداری من برای مصرفم گرفته بودم.بازم حکمش همینه؟ بعد حتما زندان میفرستن؟

  8. سلام فرزندم مشروب خورده حکم ۸۰ضربه شلاق براش صادر شده ومشکل معده داره ودر جراحی که کرده بوده نیمی از معدش برداشته شده آیا در حکم تجدید نظر میتونه تاثیر داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید منو

    1. بله حتما. اگر اجرای مجازات به ایشون آسیب مضاعفی برسونه باید تقاضای ارجاع به پزشک قانونی بدهید

  9. سلام من اولین بارمه مشروب خوردم آیا با توبه کردن یا پرداخت جریمه میتونم عفو بگیرم راهنماییم کنید

    1. اگر قاضی بپذیره توبه شمارو بپذیره ممکن هست

  10. سلام من شوهرم مشروب خورده و راهنمایى رانندگى ماشین و برد پارکینگ ١٠ تومن وثیقه ازاد شد حالا حکمش اومده ٨٠ ضربه حد و ٣میلیون و ٣٠٠ جریمه نداشتن گواهینامه منشى دادگاه گفت اعتراض بزن و لایحه بیار من تو لایحه چى بگم بهتره یا اینکه ممکنه در تجدید نظر بدتر شه یا اصلا بخشیده میشه

    1. سلام. شما تجدیدنظر خواهی کنید بهتره ممکنه در حکم موثر باشه

  11. سلام
    سوال داشتم اگر کسى نوشیدنى خورده باشه مالشعیر از داشتن الکل آن بى خبر باشه طعم غیر عادى هم نداشته دستگاه گفتن فوت کن و گفتن الکل مثبت هست چه حکمى داره از بى اطلاعى از الکل داشتن

    1. سلام. در این موضوع شبهه موضوعیه وجود دارد و باید به قاضی حتما گوشزد کنید که اطلاع نداشتین

  12. ببخشین من چطوری میتوانم مجازات شلاق زدن را عفو یا نقدی پول پرداخت کنم .. من نمیخوام شلاق بخورم آیا برای کسانی که بار اولشونه تو جشن عروسی دسگیر شده میشه شلاق رو کمتر کنند یا همون ۸۰ ضربه شلاق هستش..

  13. ببخشین من چطوری میتوانم مجازات شلاق زدن را عفو یا نقدی پول پرداخت کنم .. من نمیخوام شلاق بخورم آیا برای کسانی که بار اولشونه تو جشن عروسی دسگیر شده میشه شلاق رو کمتر کنند یا همون ۸۰ ضربه شلاق هستش..

  14. سلام ببخشید برای کسی ک بار اوله مشروب خورده ایا نیاز ب ضامن دردادگاه هس اخه شنیدم ضامن نداشته باشن حبس دارن

    1. سلام. در روند رسیدگی تا زمانی که تصمیم نهایی اتخاذ بشه قرار تامین صادر میشه که این قرار میتونه وثیقه یا کفالت یا… باشه اگر قاضی به شما بگه ضامن بیار باید ضامن معرفی کنید در غیر اینصورت تا پایان رسیدگی در زندان بازداشت خواهید شد.

  15. اگر کسی اولین بارش باشه که مشروب میخوره و بدونه حرامه ولی ندونه شلاق داره
    و سنشم زیر ۱۸سال باشه
    به نظرتون حکم چیه؟

    1. سلام اعدام در جرایم حدی در حالتی است که فردی سه بار به علت ارتکاب جرم حدی مجرم شناخته شده و حد بخورد ( در سوال شما، سه بار به علت شرب خمر شلاق بخورد ) و دفعه چهارم به علت ارتکاب همان جرم حدی مجرم شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید