دعاوی خانواده

اجرت المثل و نفقه و مهریه

مهریه، نفقه، اجرت المثل

دادگاه خانواده در رسیدگی به دعوای گواهی عدم امکان سازش (طلاق) (اعم از طلاق توافقی، طلاق یکطرفه به درخواست زوجه، طلاق یکطرفه به درخواست زوج) ضمن صدور حکم در خصوص دعوای طلاق و مشخص کردن نوع آن (اعم از خلعی و بائن) در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و استرداد جهیزیه نیز اظهارنظر و تصمیم گیری می کند.

در ذیل، راجع به دعوای مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل توضیح مختصری داده خواهد شد. ذکر این توضیح لازم است که طبق رویه جدید پذیرش و ثبت دادخواست در مراجع قضایی (دفاتر خدمات الکترونیک قضایی) هر کدام از این دعاوی مذکور، به صورت جداگانه و در قالب پرونده ای مجزا مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت و امکان رسیدگی به صورت یکجا در پرونده ی واحد، وجود ندارد.

مهریه

مادۀ ۲۲ قانون حمایت خانواده: “هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد، تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات مادۀ ۲ قانون اجرای محکومیتهای مالی است. چنانچه مهریه بیشتر از این میزان باشد، در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبۀ مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است ”

قانونگذار از باب ضمانت اجرای اعمال مادۀ ۲ قانون نحوۀ اجرای محکومیتهای مالی(مادۀ ۳ فعلی) مهریه تا یکصد و ده عدد سکه یا معادل آن را مورد حمایت قرار داده است. البته نسبت به مازاد بر آن، در صورت توان پرداخت زوج، از باب مقررات حقوقی بدون اعمال مادۀ۲ مذکور(مادۀ ۳ فعلی) پرداخت خواهد کرد.

در خصوص مازاد بر تعداد یکصد و ده سکه یا معادل مبلغی آن، چنانچه زوج ملائت داشته باشد از اموال وی قابل پرداخت خواهد بود با این تفاوت که نسبت به مازاد این تعداد یا مبلغ، در خصوص جلب و زندانی کردن زوج اقدامی از طرف دادگاه صورت نمی­گیرد و صرفا با معرفی مال( اعم از منقول و غیر­منقول) از طرف زوجه یا وکیل ایشان نسبت به توقیف آن از طرف مرجع قضایی اقدام خواهد شد. توقیف اموال اعم از اموال منقول (مثل خودرو، سهام و…) و اموال غیر منقول  (مثل ملک مسکونی و مغازه) و حتی توقیف سرقفلی.

نفقه

مادۀ ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه را تعریف کرده است: «نفقه عبارت است از همۀ نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطۀ نقصان یا مرض.»

موارد مذکور در مادۀ فوق جنبۀ حصری ندارد و هر چیزی که بر حسب عرف مورد احتیاج زن باشد جزء نفقه محسوب می شود مثل هزینه های سفر و نظافت و… . در ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی نیز گفته شده است: «در عقد دائم، نفقۀ زن به عهدۀ شوهر است.»

با وجود این، مادۀ ۱۱۰۸ قانون مدنی چنین است: «هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.»

مادۀ ۵۳ قانون حمایت خانواده ناظر به نفقۀ ماه جاری است، و در صورت پرداخت آن از سوی شوهر، تعقیب کیفری نخواهد شد. نفقه معوقه، دین می باشد که مطالبه آن جنبه حقوقی دارد و باید با تقدیم دادخواست حقوقی به عمل آید. دادگاه خانواده، در تعیین میزان نفقه، پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهد.

اجرت المثل

در دعوای اجرت المثل ایام زوجیت در دعاوی خانواده، زن باید عنوان کند که کارهایی که در خانه برای شوهر و زندگی زناشویی انجام داده، تبرعی نبوده (اصل هم بر عدم تبرع است) و قصد زن از انجام آن کارها، مثلا ظرف شستن، لباس شستن، شیر دادن و نگهداری فرزند و … بنا به درخواست شوهر صورت گرفته است. معمولا، برای تعیین میزان اجرت المثل ایام زوجیت، دادگاه موضوع را به کارشناس ارجاع می دهد. نکته قابل ذکر اینکه، مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت توسط زوجه، ربطی  به درخواست طلاق ندارد، لذا زن می تواند بدون اینکه درخواست طلاق کند، اجرت المثل بخواهد.

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: «چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار، اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با قصد عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.»

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850
4.2/5 - (6 امتیاز)

‫19 دیدگاه ها

  1. من و همسرم میخوایم از هم جدا بشیم ما دوسال که عقد کردیم ولی خونه خودمون نرفتیم و همسرم هم هنوز بانو هستن و مهریه که تعیین شده ۱۱۰ سکه است ایا من باید تمام این تعداد سکه رو بپردازم ؟

  2. سلام من میخوام زن بگیرم با خودش قرار گذاشتم تعهد بده که حق طلاق رو به من بده و مهریه و نفقه و اجرت المثل نگیره ازم چون قبلا دوبار ازدواج کرده اینا شروط منه خودش قبول کرده چیکار کنم که اینا عجلی بشه و بعدا مشکل ساز نشه البته میخواد خانوادش نفهمن که اینارو ببخشه راهنماییم کنید ممنون ؟

    1. حق طلاق که با شماست. مهریه رو هم تو سند ازدواج هر تعداد خواستین بنویسین ولی اجرت المثل و نفقه رو از الان نمیتونید منتفی کنید.

  3. سلام. من مهریه ام ۱۳۶۵ سکه است اما بهم میگن بیشتر از ۱۱۰ تا نمیتونم بگیرم این چه قانونیه آخه؟

    1. سلام. نخیر اشتباه به اطلاعتون رساندن شما میتوانید کل مهریتون رو مطالبه کنید اما فقط نسبت به ۱۱۰ عدد سکه میتوانید زوج را بازداشت کنید و نسبت به بقیه مهریه فقط میتوانید اموال زوج را معرفی و توقیف کنید.

    1. سلام جهت محاسبه مهریه سالهای گذشته مطلب دیگری در سایت قرار گرفته که میتوانید سرچ کنید همچنینی سایت مستقلی در این خصوص طراحی شده که سال وقوع عقد و مبلغ مندرج را وارد میکنید و مبلغ مهریه به نرخ روز را اعلام میکند.

  4. سلام
    بعداز طلاق زوجین درصورت پرداخت مهریه به صورت اقساط درصورت ازدواج زن باشخص دیگر بازهم پرداخت ماهیانه سکه ادامه پیدا میکنه؟

    1. سلام بله پرداخت مهریه دینی به عهده مرد میباشد که با ازدواج زن ساقط نمیشود

    1. سلام. حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن با پدر است لکن در صورت صدور حکم رشد فرزند انتخاب زندگی با پدر یا مادر با خود فرد است.

  5. سلام. چیزی که من متوجه شدم و برای خواهرم دادگاه حکم داده برای هرسال دو میلیون زده یعنی واقعا ارزش کار زن توی یکسال در خانه دو میلیونه؟

    1. سلام. موضوع اجرت المثل کارهای انجام گرفته توسط زن در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی مندرج و این موضوع کاملا مقتبس ار فقه میباشد. اما در واقع و در نگاهی با زاویه دید زندگی امروزی آیا واقعا زن برای انجام امور معمول خانه باید درخواست وجه کند؟ مرز زندگی زناشویی فراتر از این عدد و رقم هاست و به نظر شخصی بنده درج چنین تبصره ای از عدالت زندگی امروزی به دور است.

    1. سلام، بله اجرت المثل برای اموری که زن به درخواست مرد انجام انجام داده و وظیفه اش نبوده تعلق میگیره

      1. یعنی حتما باید به درخواست شوهر باشه؟ همه کارهای خونه عرفا با خانم هستش و درخواستی نمیشه ازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید