دعاوی خانوادهمهریه

جلوگیری از انتقال اموال قبل از درخواست مهریه توسط وکیل دادگستری

انتقال اموال قبل از درخواست مهریه

در بسیاری از مواقع مشاهده شده که زوج به‌محض مطلع شدن از مطالبه مهریه، اموال خود را به شخص دیگری انتقال می‌دهد. در این شرایط هیچ اموالی برای توقیف توسط زوجه باقی نمی‌ماند؛ بنابراین برای جلوگیری از انتقال اموال قبل از درخواست مهریه لازم است به نکات مهمی توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

انتقال اموال قبل از درخواست مهریه
انتقال اموال قبل از درخواست مهریه

 معامله صوری چیست؟

معامله صوری به معامله‌ای گفته می‌شود که به شکل درست و واقعی انجام نشده و پولی هم میان طرفین معامله ردوبدل نمی‌شود. در واقع در این مدل از معامله‌ها، طرفین هدف دیگری را دنبال می‌کنند. برای نپرداختن مهریه هم برخی از افراد به دنبال چنین معامله‌‌هایی هستند تا زن نتواند اموال مرد را توقیف کند. برای جلوگیری از این اتفاق حضور وکیلی باتجربه می‌تواند به زوجه برای گرفتن حقوق خود کمک کند.

انجام معاملات صوری برای فرار از مهریه

برخی از مردان برای نپرداختن مهریه به دنبال راه‌های مختلفی هستند. اگر مردی بدهکار مهریه باشد و در این زمان با پدر یا مادرش معامله‌ای را انجام دهد، به نظر می‌رسد که معامله صوری است. بااین‌حال، اگر سندی موجود باشد که نشان دهد مبلغی معادل ارزش معامله پرداخت شده است، این ادعا از سوی دادگاه بررسی می‌شود تا صحت معامله مشخص شود. اما اگر در تحقیقات انجام شده مشخص شود که انجام این معامله برای فرار از پرداخت مهریه بوده، معامله صوری شناخته می‌شود و زوجه می‌تواند با دادخواستی آن را باطل کند و مال به او منتقل شود.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

در قانون اگر معامله‌ای برای فرار از دین باشد جرم شناخته می‌شود و برای این کار نیز مجازاتی تعیین شده است. بر اساس ماده ۴ اجرای محکومیت‌های مالی، اگر فردی به‌منظور فرار از دین و تعهدات خود، اموالش را به شخص دیگری انتقال دهد، مرتکب جرم شده و مجازاتش حبس تعزیری خواهد بود. فرد گیرنده نیز اگر بااطلاع قبلی چنین معامله‌ای را انجام داده باشد‌، شریک جرم شناخته می‌شود. در این شرایط قانون حکم می‌کند که عین مال یا اگر مال تلف یا به شخص سومی واگذار شده قیمت آن را به شخص متقاضی برگردانده شود؛ بنابراین اگر انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه بوده باشد، این عمل فرار از دین محسوب نمی‌شود و جرم و مجازاتی هم ندارد.

چگونه می‌توان برای مطالبه مهریه از انتقال اموال زوج جلوگیری کرد؟

باید توجه داشته باشید مواردی که پرونده برای کارهای قانونی به وکیلی سپرده می‌شود، وکیل موردنظر زمان انجام درخواست شما را داشته باشند. ممکن است برخی از وکلا زمان کافی برای انجام کار‌های پرونده را نداشته باشند. در این شرایط اجرائیه صادر و به مرد ابلاغ می‌شود. در ادامه تا استعلام اموال، بازه ۱۰ روزه تا یک‌ماه را خواهیم داشت. این بازه زمانی می‌تواند وقت کافی برای مرد فراهم کند تا اموال خود را به‌صورت قانونی به شخص دیگری انتقال دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این اتفاق با فرد یا وکیلی مشورت کنید که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد.

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه
انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

نقش وکیل در جلوگیری از انتقال اموال قبل از مهریه

برای جلوگیری از انتقال اموال لازم است زن قبل از به اجرا گذاشتن مهریه خود از وکیل کاربلد و با تجربه‌ای مشاوره بگیرد. وکیلی که در زمینه طلاق و توقیف اموال تخصص و تجربه کافی داشته باشد، برای توقیف اموال می‌تواند کمک زیادی به زوجه کند. اثبات یک معامله غیرواقعی کار ساده‌ای نیست؛ اما وکیلی که در این زمینه دانش لازم را دارد می‌تواند از طریق راهکارهای قانونی، صوری بودن معامله را اثبات و درخواست توقیف اموال را از دادگاه داشته باشد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر تاریخ معامله انجام شده، بعد از دادخواست مهریه باشد، در این صورت راه آسان‌تری برای اعلام صوری بودن معامله وجود دارد و از راه قانونی می‌توان برای ابطال آن اقدام کرد. اگر تاریخ معامله مرد قبل از ابلاغیه دادگاه بوده است اثبات صوری بودن معامله دشوار می‌شود.

راه‌های اثبات صوری بودن معامله در انتقال اموال

زن برای دریافت مهریه خود از این طریق لازم است صوری بودن معامله‌های مرد را ثابت کند. اثبات این موضوع که مرد برای فرار از مهریه، معامله غیرواقعی داشته برای دادگاه قدری سخت است اما می‌توان از روش‌های زیر برای حل این مشکل کمک گرفت:

  • زوجه باید ثابت کند برای انجام این معامله مرد مبلغی از خریدار دریافت نکرده است یا اگر مبلغی دریافت شده کمتر از ارزش واقعی معامله بوده است.
  • اگر طرف معامله با مرد از بستگان نزدیک او باشد، اثبات صوری بودن انتقال اموال آسان‌تر است.
  • بعد از معامله باید مدارک یا اصل جنس معامله در اختیار فرد خریدار باشد. در غیر این صورت می‌توان اثبات کرد معامله انجام شده صوری بوده است.
  • بهترین راهکار برای اثبات صوری بودن معامله مرد قبل از مطالبه مهریه، شهادت فرد طرف معامله است. به‌این‌ترتیب که طرف معامله با حضور در دادگاه به نفع زوجه صوری بودن معامله را اعلام می‌کند،
  • شهادت شاهد معامله می‌تواند به‌صورت قطعی صوری بودن معامله مرد را اثبات کند.
  • چنانچه زمان سند برخلاف واقع تنظیم شده باشد، کارشناسان تشخیص خط با بررسی سند می‌توانند معامله انجام شده را ابطال کنند.
جلوگیری از انتقال اموال قبل از درخواست مهریه
جلوگیری از انتقال اموال قبل از درخواست مهریه

کلام پایانی

زن می‌تواند تمام مراحل قانونی مطالبه مهریه را طی کند، بدون آنکه مرد از این موضوع خبر داشته باشد. چراکه آگاهی مرد از مطالبه مهریه ممکن است فرصتی را در اختیار او بگذارد تا با بدهکاری صوری یا انتقال اموال خود به فرد دیگر از پرداخت مهریه خودداری کند. بارها مشاهده شده که زوجه برای گرفتن حقوق خود با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده است. در این مقال تلاش داشتیم کوتاه شما را از بروز چنین اتفاقی آگاه کنیم. امکان مشاوره بیشتر نیز از طریق راه‌های اشاره شده در سایت وجود دارد. مهدی نائینی وکیل پایه‌یک دادگستری در این زمینه می‌تواند با دانش و تجربه خود، شما را بیشتر راهنمایی کند.

 

3.8/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید