مهریهدعاوی خانواده

بررسی یک پرونده وصول سریع مهریه از طریق اجرای ثبت

پرونده پیش رو، یکی از نمونه های موفقیت آمیز مطالبه و اجرا فوری مهریه زوجه (۳۱۱ سکه تمام بهار آزادی) از همسرش می‌باشد. در این پرونده با توجه به اهمیت سرعت در وصول مهریه، از همان ابتدا به گونه ای عمل شد که منجر به توقیف سریع اموال زوج و نهایتا وصول کامل مهریه در مرحله اجرای ثبت گردید.

شرح پرونده مطالبه مهریه از طریق ثبتی

پرونده مذکور از این قرار است: خانم الف در تاریخ ۱۵/۸/1399 با آقای میم ازدواج می‌کند و مهریه او طبق سند نکاح، 311 سکه تمام بهار آزادی تعیین می‌شود. متاسفانه پس از مدتی زندگی مشترک، اختلافاتی بین آن‌ها بروز پیدا می‌کند که منجر به صدور طلاق به درخواست خانم الف می‌شود.

خانم الف برای وصول مهریه به دفتر مراجعه و با توجه به تجارب قبلی در خصوص اقدامات متقلبانه برخی زوج‌ها در انتقال صوری اموال خود (به منظور فرار از پرداخت مهریه)، از همان ابتدا تدییری برای این موضوع اندیشیده شد و پیگیری‌ها به سرعت انجام شد.

 

شرح پرونده مطالبه مهریه از طریق ثبتی
شرح پرونده مطالبه مهریه از طریق ثبتی

اقدامات انجام شده توسط وکیل برای مطالبه مهریه

اقدامات صورت گرفته در این پرونده به این شرحند:

صدور و ابلاغ اجراییه: در اسرع وقت نسبت به صدور و ابلاغ اجراییه به زوج اقدام شد.

ارجاع به اجرای ثبت: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، پرونده به اجرای ثبت ارجاع شد.

استعلام و توقیف اموال: با هماهنگی با کارشناس رسمی دادگستری، بلافاصله پس از ارجاع به اجرای ثبت، استعلام اموال زوج انجام و نسبت به توقیف آپارتمان ایشان اقدام گردید.

کارشناسی و مزایده: با توجه به فوریت موضوع، کارشناسی آپارتمان توقیف شده به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع شد و پس از انجام کارشناسی، آپارتمان از طریق مزایده به فروش رسید.

اقدامات انجام شده در پرونده مطالبه مهریه
اقدامات انجام شده در پرونده مطالبه مهریه

وصول مهریه: وجوه حاصل از مزایده پس از کسر هزینه‌های قانونی، به حساب موکل واریز و مهریه او به طور کامل دریافت شد.

در واقع با انجام اقدامات قانونی به موقع، مهریه موکل در اسرع وقت و بدون نیاز به دادگاه و طرح دعوای جداگانه در خصوص ابطال معاملات صوری، وصول گردید. این پرونده نشان‌دهنده اهمیت سرعت و برنامه‌ریزی دقیق در دعاوی مطالبه مهریه است، چرا که تاخیر در اقدامات قانونی می‌تواند فرصت کافی را به زوج بدهد تا اموال خود را به طور صوری به اشخاص ثالث انتقال داده و از پرداخت مهریه همسر خود شانه خالی کند.

نکات قابل توجه پرونده مطالبه مهریه توسط وکیل مهریه در تهران

در این پرونده از همان ابتدا با وکیل متخصص مشورت و وکالت اعطا گردید. از همین رو کلیه اقدامات قانونی با سرعت و دقت انجام شد.

با توجه به تجارب این پرونده، پیشنهاد می‌کنیم در سایر دعاوی مطالبه مهریه نیز از همان ابتدا کار مطالبه را با وکیل مهریه پیش ببرید.

نکات مهم پرونده مطالبه مهریه
نکات مهم پرونده مطالبه مهریه

سئوالات متدوال مرتبط با پرونده مطالبه مهریه از طریق ثبتی

برخی از متداول‌ترین سئوالاتی که برای روشن شدن ابعاد پرونده های مطالبه مهریه از روش ثبتی وجود دارند عبارتند از:

مطالبه مهریه طبق بخشنامه جدید قوه قضاییه چگونه است؟

از اسفند 1400 به بعد، طبق بخشنامه جدید قوه قضاییه، مطالبه مهریه فقط از طریق اجرای ثبت امکان پذیر است و دیگر مثل قبل، زوجه نمی‌تواند به طور مستقیم به دادگاه خانواده مراجعه کند.

مراحل مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت به این صورت است:

مراجعه به دفترخانه محل ثبت ازدواج: زوجه یا وکیل او با مدارک لازم به دفترخانه محل ثبت ازدواج مراجعه می‌کنند. در این مرحله، درخواست صدور اجراییه داده می‌شود. پس از صدور اجرائیه از سوی دفترخانه، زوجه یا وکیل او با مدارک به اجرای ثبت محل سکونت خود مراجعه می‌کنند. در این مرحله، پرونده اجرایی تشکیل می‌شود. در نتیجه از اموال زوج استعلام می‌گیرند تا مشخص شود که آیا اموال منقول یا غیرمنقولی به نام او وجود دارد یا خیر. اگر اموالی از زوج پیدا شود، اجرای ثبت آنها را توقیف می‌کند و زوجه می‌تواند از طریق فروش اموال توقیف شده، به مهریه خود برسد. اگر هم اموال زوج برای پرداخت مهریه کافی نباشد، زوجه می‌تواند به دادگاه مراجعه کند.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی

توجه: امکان ممنوع الخروجی شوهر از طریق اجرای ثبت وجود دارد.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چه مزایایی دارد؟

پروسه اجرای ثبت سریعتر از طریق دادگاه است به خصوص که صدور اجراییه در اجرای ثبت مشمول مرور زمان نمی‌شود و امکان ممنوع الخروجی شوهر هم وجود دارد.

توجه:

۱) در هر دو روش، زوجه می‌تواند مهریه خود را به صورت یکجا یا قسطی از شوهرش مطالبه کند.

۲) اگر مرد اموال منقول یا غیرمنقول داشته باشد، زن می‌تواند از طریق توقیف و فروش آنها، مهریه خود را وصول کند.

۳) برای وصول مهریه، زن باید ابتدا به دفترخانه محل ثبت ازدواج یا اجرای ثبت مراجعه کند.

آیا مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول است؟

یکی از حقوق مالی زوج در ازدواج، مهریه می‌باشد که با جاری شدن صیغه عقد و در صورت مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن است و در واقع طبق قانون ما که از شرع اسلام نشأت گرفته، مهریه یک دین است که بر گردن مرد بوده و او ملزم به پرداخت آن است؛ ولی امروزه به دلیل مشکلات ناشی از ازدیاد پرونده‌های مربوط به مهریه رویه‌ای متفاوت با قبل به لحاظ پرداخت مهریه پیش بینی شده است. از جمله مهریه تا یکصد و ده سکه که براین اساس، تنها به میزان صد و ده سکه از مهریه زن ضمانت اجرای کیفری (جلب شوهر) را دارد و برای مازاد بر آن، نمی‌توان شوهر را به صورت کیفری تعقیب کرد. برای بیشتر از این میزان توان مالی شوهر ملاک است.

همچنین لزومی ندارد که زن مهریه را یکجا درخواست و مطالبه کند. (حق اجرا گذاشتن مهریه باقیمانده برای زوجه محفوظ خواهد بود.)

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

نکته بسیار مهم: چنانچه زوج دارای اموال منقول یا غیرمنقول باشد امکان وصول بیش از ۱۱۰ سکه طلا وجود دارد و اینکه فقط مهریه ۱۱۰ سکه است غیر واقعی و صرفاً تصوری عامیانه است.

خلاصه قانون مهریه جدید:

  • قانون جدیدی نیست مهریه هر مقدار که باشد قابل مطالبه است.
  • جلب برای مهریه بسیار سخت صادر شده است و بالای ۱۱۰ سکه مطلقا جلب و زندان وجود ندارد.
  • برای گرفتن مهریه بجای مراجعه به دادگاه در ابتدا باید از دفتر ازدواج درخواست صدور اجراییه کرد.

در این مطلب سعی کردیم به متدوال‌ترین سئوالات و شبهاتی که در پرونده های مربوط به مهریه وجود دارند پاسخ دهیم. اگر همچنان سئوالی دارید که پاسخش را در این مطلب نیافتید، کافی است با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید تا برای مشاوره تلفنی، حضوری و یا آنلاین با مهری نائینی وکیل پایه یک دادگستری راهنمایی شوید.

3.7/5 - (36 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید