دعاوی کیفری

چطور جلوی چک را ببندیم

وقتی چکی صادر می‌شود، صادر کننده باید معادل مبلغ آن را در بانک، تامین کرده باشد، در غیر این‌صورت، چک با گواهی عدم پرداخت روبه‌رو می‌شود و حداقل اتفاقی که برای صادرکننده می‌افتد این است که دیگر از هیچ بانکی نمی‌تواند دسته چک دریافت کند. لذا مراقب باشید بدون اساس و منشأ معتبر، چک صادر نکنید.
صدور چک چندان کار سختی نیست در قسمت مبلغ میزان مورد نظر را به ریال می نویسم، مشخص می کنیم در وجه چه کسی است و تاریخ آن را مشخص می کنیم. اما کار به همین راحتی ها نیست پس از صدور چک و ارائه آن به دیگران مسائل متعددی مطرح می شود که قابل بررسی و پیگیری است، مسئولیت سنگینی که پس از صدور چک بر گردن صادر کننده است هنوز از سوی خیلی ها درک نشده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، گاهی به دلایل مختلف چکی را در وجه فرد یا موسسه حقوقی صادر می کنیم اما در موعد پرداخت شرایط به نحوی تغییر کرده و ما از صدور چک منصرف شده ایم، در اینجا اصطلاح “جلوی چک را گرفتن ” مطرح می شود. گاهی سرقتی صورت می گیرد در این صورت هم باید” جلوی چک” را گرفت.

برای پرداخت نشدن چک به دارنده، علی‌الاصول با دستور عدم پرداخت از سوی صادرکننده، تا یک هفته امکان جلوگیری از پرداخت وجود دارد. اما طبق قانون صدور چک، ظرف یک هفته بایستی اقامه دعوی از سوی صادرکننده انجام پذیرد. گاهی صرف اقامه دعوا برای ادامه این وضعیت کافی است یا نیاز است دستور قضایی مبنی بر عدم پرداخت چک، در قالب قرار یا دستور ساده صورت پذیرد. قانون دارای ابهامات فراوانی است. می‌توان مقایسات متعددی از قانون داشت، اما آنچه رویه معمول دادگاه بر آن صحه می‌گذارد، عدم صدور دستور قضایی در دعاوی حقوقی و صدور آن در دعاوی کیفری است.

اما این انسداد در جریان پرداخت مبلغ چک، همیشگی نیست. در صورتی که دعوا بر علیه صادرکننده پیش رود و حکم بر علیه او صادر شود، مانع بر طرف و مبلغ به دارنده پرداخت می‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که بانک‌ها معمولا تنها با یک نامه از دادگاه، مبنی بر وقوع دعوا از پرداخت وجه به دارنده خودداری می‌کنند که این خود جای بحث فراوان دارد و در این مقال فرصت پرداختن به آن نیست. اما صرف نظر از اینکه بتوان از ظرفیت قانون برای جلوگیری از پرداخت به صورت موقت استفاده کرد، برای منتفی ساختن لزوم پرداخت مبلغ چک، می‌بایستی ثابت کرد که آن سبب و منشأ که چک بر اساس آن صادر شده است، فاسد یا نامشروع است.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

در مجموع، منظور از «بستن جلوی چک» مورد نظر عامه و حقوقدانان، همان توقف موقت و سپس اثبات عدم استحقاق دارنده و نهایتاً استرداد چک به صادرکننده آن است. آنچه اشاره به آن ضروری است، رویه غیرمدون، اما تقریباً یکپارچه اکثر دادگاه‌ها اعم از کیفری و حقوقی است که صدور چک را برای محکومیت صادرکننده به پرداخت کافی می‌دانند؛ اگر چه وجود یک دلیل قوی مثل قرارداد و منتفی شدن سبب پرداخت، می‌تواند از موارد به اصطلاح بسته شدن جلوی چک و جلوگیری از پرداخت آن باشد. در پایان باید متذکر شد، زمانی که صادرکننده، چکی صادر می‌کند، ‌باید از عواقب و آثاری که در انتظار اوست، آگاه باشد.

وقتی چکی صادر می‌شود، صادر کننده باید معادل مبلغ آن را در بانک، تامین کرده باشد، در غیر این‌صورت، چک با گواهی عدم پرداخت روبه‌رو می‌شود و حداقل اتفاقی که برای صادرکننده می‌افتد این است که دیگر از هیچ بانکی نمی‌تواند دسته چک دریافت کند. لذا مراقب باشید بدون اساس و منشأ معتبر، چک صادر نکنید.

ماده ۱۴ قانون صدور چک مصوب ۱۳۸۲ در این باره می گوید:

«ماده ۱۴- صادرکننده چک یا ذی نفع یا قایم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرایم دیگری تحصیل شده می تواند کتبا دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد، بانک پس از احراز هویت دستوردهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارایه چک، بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می نماید. دارنده چک می تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود دستوردهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

تبصره ۱– ذینفع درباره این ماده کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار شده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار شده).

در موردی که ذی نفع دستور عدم پرداخت می دهد بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستوردهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.

تبصــــــره ۲دستوردهنده مکلف است پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید در غیراین صورت پس از انقضای مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت کند. » همانگونه که ملاحظه می شود اگر صادرکننده یا هر ذی نفع در این رابطه که جلوی پرداخت وجه چک را گرفته است نتواند صحت ادعای خود را در مرجع قضایی اثبات کند علاوه بر مجازات ماده ۷ این قانون (که عبارت است از مجازات صادرکننده چک بلامحل) به پرداخت خسارات وارده به دارنده چک نیز محکوم خواهد شد.

رزرو وقت مشاوره تلفنی جهت مشاوره تلفنی با مهدی نائینی وکیل پایه یک دادگستری از این قسمت اقدام کنید
رزرو مشاوره حقوقی
3.9/5 - (71 امتیاز)

‫198 دیدگاه ها

  1. سلام بزرگوار خسته نباشید
    من دوروز پیش یه ماشین خریدم که فروشنده گفته بود دو یا سه تیکه رنگی داره به مبلغ۱۵۵تومن
    الان رفتم تشخیص رنگ وبردم جای دیگری میگه انقده نمیرزه الان چک دارم بهش از تاریخشم گزشته
    الان میتونم جلوی چک رو بگررم و ازش شکایت کنم

    3
    6
  2. سلام وقت بخیر
    دو ماه پیش لوازمی رو بصورت چکی فروختم ، چکی که دریافت کردم برای شخص سومی بود،داخل خود چک قید نشده بابت چه چیزی چک صادر شده ، الان که موعد چک شده رفتم بانک میگن صاحب چک جلوی حساب رو بسته ، گویا طرف دوم ک از ما خرید کرده به تعهدش نسبت به صادر کننده چک عمل نکرده ، الان منی که چک دستم هست تکلیفم چیه؟

    1. با سلام امکان طرح دعوی مطالبه وجه چک علیه هر دو نفر وجود دارد. همچنین میتوانید نسبت به درخواست صدور اجرائیه علیه صادر کننده اول اقدام کنید.

      19
  3. سلام وقت بخیر من ی معامله ای انجام دادم ب خودرو جنسیس خربدم 200میلیون نقد دادم الباقی ی چک به مبلغ1430 دادم که تاریخ 15|3|1401موعد چک بود ماشین یک ماه قبل از تاریخ چک مالک اصلی خودرو اومد با سوییچ یدک برد ÷رفتم چیشفروشنده گفتم ماشینی که ب من فروختی مالک اصلی برد شما گفتی من مالک اصلی هستم 1گفت من مالک نبودم قولنامه ای خریدم 1رفتم دادگاه شکایت الزانم گرفتم قولنامه ها ی دست قبل نبود که الزام بگیرم قاضی گفت برو کیفری فروش مال غیر شکایت کن کیفری شکایت کرئم چارتا قولنامه الک اوردن گفتن این قولنامه های دست قبل فروش مال غیرشون رد شد به من در تاریخ 10|3|1401 امانت نامه دادند که چک دست ما به امانت تا 15 همین ماه چک بدیم ولی چک ندادند هیچ چک برگشتم زدند ÷من رو حسا امانت نامه مبلغ چک پر نکردم ول گواهی عدم پرداخت صادر شد الان با این امانت نامه میتونم جلوی مسدودی حساب باز کنم

    4
    1
    1. سلام. باید ببینم از چه طریقی روی چک شما اقدام شده که منتهی به توقیف حساب شده. لطفا به دفتر مراجعه کنید یا تماس بگیرید

      14
  4. سلام.بنده ۴ماه پیش یه ماشین خریدم و مابقی پول رو چک دادم و امروز خواستم ماشینمو بفروشم چنتا بنگاه رفتم و فهمیدم طرف سر من کلاه گذاشته و ماشینو بهم گرون داده و حالا من خواستم بخاطر چکی که دستش دارم شکایت کنم و جلوی چک رو ببندم ..حالا چکار کنم؟

    1
    3
    1. امکان انسداد چک در این مورد وجود نداره

      18
  5. سلام وقت بخیر و خسته نباشید.بنده یک عدد گوشی موبایل از شرکت های فروش انلاین خریداری کردم،تعداد ۶ عدد چک بابت خرید اقساطی به فروشنده پرداخت کردم ولی متاسفانه شرکت کلاهبرداری کرده و پلیس دستگیرشون کرده.
    بنده گوشی رو دریافت کردم ولی انتقال مالکیت و جعبه گوشی نزد فروشنده باقی مانده،با توجه به اینکه شرکت پلمپ شده و اعضاش دستگیر شدن بنده نمیتونم انتقال مالکیت و جعبه گوشی رو دریافت کنم
    با توجه به این توضیحات ،من میتونم چک هارو پاس نکنم؟اگر امکان پذیر هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. شکایت کیفری مطرح کنید و پیرو اون شکایت نامه جهت انسداد چک بگیرید.

      15
  6. با سلام
    من یه استاد کار کناف هستم از صابکار چک گرفتم بابت اتمام کار کناف به مبلغ 12 میلیون ، طرف الان میگه که چک رو پاس نمیکنم و جلوی حساب رو میبندم ،من چیکار باید کنم تا به حقم برسم ، چک هم خرج کردم ، چک حامل بوده

    1. سلام. اگر ایشون بی دلیل و بدون شکایت کیفری جلوی چک رو ببنده مرتکب جرم شده و این عمل قابل شکایت میباشد.

      15
  7. جناب نایینی درود برشما
    بنده یک تشک دونفره طبی بمبلغ حدود ۱۱ ملیون تومان خریداری کردم. که ۷/۵م ت آن را طی سهذفقره چک ۲/۵م ت درسه قسط بپردازم.. تشک ضمانت سه سال تعویض و۵ سال تعمیرداره. وقتی سه روز اول ازش استفاده کردیم اونی که بمن نشون دادن نبود. همه جاش فرو میرفت و‌موجب بدن دردم شده… پس از تماس فراوان بمن گفت میفرستم براتون عوض کنن. ولی اکنون یک هفته از قولشون گذشته. یکی ازچکهام پاس شده.. آیا میتوانم جلوی دوتا چک دیگه امو ببندم. تا تشکم رامجبوربشن تعویض کنن؟ چگونه میتوانم؟

    1. سلام. باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید کارشناس تشک رو ببینه اگر تایید کرد تشک همون قابلیت مد نظرتون رو نداره از شورا نامه بگیرید برای انسداد چک های بعدی.

      13
  8. سلام وقت بخیر بنده بابت یک معامله ۱۰۰ ملیون چک گرفتم ینی حق کمسیون از سمت فروشنده حالا فروشنده زده زیرش میگه باید ۳۰ ملیون برگردونی وگرنه چک رو میبندم جلوشو ایشون میتونه جلو چک رو ببنده بابتچک بستن چک هم باید خدمت شما بگم ایشون ۲۰۰متر از زمین کم بوده وخریدار از پولش کم کرده حالا فشار آورده به ما که منم از شما کم میکنم آیا این کار این آقا قانونیه که از حساب این چک کم کنه

    1
    2
    1. سلام. به این علت نمیتونه جلو چک رو ببنده و اگر چنین کاری انجام بده مرتکب جرم شده

      15
  9. سلام وقت بخیر
    من ۱۰ سال پیش دسته چکی از بانک گرفتم برای شرکتی که ثبت کرده بودم، اما شروع بکار نکردم هیچ وقت، و شرکت منحل شد.
    پای چک شرکت امضا و مهر شرکت بود، دسته چکم خونه پدرم هست و جدیدا متوجه شدم برادرم مهر شرکت منو درست کرده و میترسم بره از چکهای من برداره و جعل کنه!
    چون با توجه به شرایط کرونا فعلا نمیتونم برم خونه پدرم و دسته چک بردارم، البته اونها ادعا دارن که جای چک امن هست ولی این مسئله حسابی ذهنمو درگیر کرده
    چطور میتونم حسابمو ببندم ‌و جلوی اتفاقات احتمالی بگیرم؟

    1
    2
  10. سلام
    همسر من رفت پیش دندانپزشک که دندونش رو درست کنه من هم دوفقره چک به مبلغ دومیلیون به دکتر دادم ولی تو جلسه بعدی مشخص شد که دکتر نتونست دندون همسرم رو ریشه درمانی کنه و همچنین نوک سوزنی که باهاش عصب کشی میکنن توی کانال دندون مونده بود همسرم به علت عفونت شدید داشت از دستم میرفت بردمش پیش یه متخصص دیگه که با دیدن عکس جدید متوجه آسیب رسوندن توسط پزشک قبلی شد ولی در نهایت مجبور به کشیدن دندانش شدیم .حالا با توجه به اینکه دکتر قبلی نتونسته بود کارش رو خوب انجام بده و باعث از بین رفتن دندان همسرم شده می خواستم جلوی چکها رو ببندم و بعد از دستش شکایت کنم آیا امکان پذیر هست؟

    1
    2
    1. با سلام. نخیر در این شرایط امکان انسداد وجود نداره و باید از پزشک مجزا شکایت کنید.

      12
  11. سلام.
    من ی دست مبل خریدم و 7ملیون از مبلغ رو چک دادم. ولی کارشون مشکل داره و بهشون چند بار گفتم ولی نسبت به رفع اشکال اقدام نکردن. فردا هم تاریخ چک هست میتونم برم بانک جلو چک بگیرم. حسابم خراب نمیشه. برای وام. و دسته چک بعدی و ضامن….

    2
    2
    1. سلام. امکان انسداد به دلیل اختلاف مالی وجود ندارد.

      12
  12. با سلام
    یک دستگاه پیانو خریداری کردم و دو فقره چک به فروشنده دادم و بعد متوجه شدم جنس تقلبی است. فروشنده زیر بار نمی‌رود. امکان بستن چک هست؟

    1. سلام. انسداد چک منوط به تحقق شرایط خاصی میباشد. باید ابتدا اقدام حقوقی جهت فسخ معامله انجام بدهید. با توجه به اینکه فرمودین کالای خریداری شده تقلبی هست باید در اسرع وقت اقدام کنید.

      12
  13. سلام
    قصد اجاره ملکی را دارم. اگر در قولنامه نوشته شود که چک به فلان شماره تا زمان مقرری (مثلا اخذ کد رهگیری یا تخلیه) امانت بوده و قابل وصول نیست، امکان مسدودی چک درصورت عدم انجام مورد مزبور وجود دارد؟

    1. اگر در متن چک و در قرارداد بنویسید که چک امانی هست امکان انسداد هست

      13
  14. سلام وقت بخیر اینجانب برای خونه دوربین مداربسته نصب کردم قرار بود بهم فاکتور و برگه ضمانت بده هنوز نیومده و منو سرکار میزاره دیگه هم جواب منو نداده دو فقره چک دادم یکیشو پاس کردم یکی دیگه تاریخش چند روز دیگه،العانم دوربینش تو بارون خراب شد جواب گو نیست چک هم دروجه خودش دادم. راهنمایی کنید ممنونتون میشم

  15. باسلام اینجانب یک دستگاه آپارتمان پیش خرید کردم و پولهای پیش خرید را طی سه فقره چک در موعد مقرر وصول دادم چک چهارمی که در مقابل تحویل آپارتمان طبق مبایعه نامه که در وجه بنام آقایان نوشته شده وبابت مبایعه نامه شماره فلان می باشد که درمبایعه نامه شماره چک ومبلغ وتاریخ بابت تحویل آپارتمان می باشد حدود ده روز به موعدش مانده ولی سازنده به جای گرمایش از کف که در مبایعه نامه نوشته شده گرمایش را بدون اطلاع من رادیاتور کرده وسوال هم کردم گفتند نظام مهندسی قدغن کرده در حالیکه یکی از سازنده ها طبقه خود را گرمایش ازکف کرده است آیا من می توانم جلو چک را با گذاشتن مبلغ آن مسدود نمایم چون طبق مبایعه نامه به تعهدات خود عمل ننموده است وهم چنین حدود یک ماه از تحویل آپارتمان طبق تاریخ مبایعه نامه می گذرد

    2
    2
    1. با توجه به طولانی بودن سوال لطفا به دفتر مراجعه کنید

      11
  16. سلام
    بنده چکی را در قبال بتون ریزی تحویل شرکت بتون آماده داده ام بدلیل کمتر بودن میزان مقاومت بتون در نمونه های آزمایشگاهی و توقف عملیات اجرایی ساختمان توسط نظام مهندسی مجبور شدم چک صادر شده را از طریق مراجع قانوی مسدود نموده و بر علیه پیمانکار شکایت کنم هر چند که علت مسدود شدن چک مفقودی گزارش گردید ولی بنده بدلیل عدم تعهد پیمانکار و تا تعیین تکلیف مجبور به اینکار شدم لطفا بنده را راهنمایی کنید

    1. سلام. منظورتون از راهنمایی چی هست؟ جلوی چک رو بستین، الان مشکلی پیش آمده براتون؟

  17. سلام
    بنده یک خودرو خریدم که بابت آن قسط پرداخت میکنم الان میخوام تسویه کنم مابقی مبلغ رو که این شرکت هر بار یه بهانه میاره و نفر سرمایه گذارش نمیاد برای تسویه میتونم چک ها رو مسدود کنم؟ اگر میشه به چه عنوان باید مسدود کرد؟

    1
    2
  18. من برای مراسم عروسی با اتلیه قرار داد بستم ۴ میلیون نقد پرداخت کردم و ی چک ۱۱ میلیونی برا اخر مهر دادم ولی با توجه به وضعیت کشور مراسم کنسل تاریخ مراسم ۹۹/۸/۸برای چک باید چیکار کنم

    3
    1
    1. امکان انسداد چک به علت لغو مراسم وجود دارد.

      11
      0
  19. من یک ماه پیش مبل خریدم و مبلغ ۲۸ میلیون پول نقد و تعدادی چک درو جه حامل به ایشان دادم ولی این فروشنده کلاه بردار بوده و مغازه رو بسته من چیکار باید بکنم چگونه جولوی چکها رو ببندم

    1. بر اساس مطالب مندرج در مطلب ابتدا به بانک مراجعه نموده و سپس به دادسرا مراجعه کنید.

  20. با سلام.بتده ۵ ماه قبل برلی خرید جنس درجه یکی با فروشنده به توافق رسیدیم . مبلغی را پرداخت کرده و مابقی را چک دادم.الان متوجه کلاهبرداری طرف شدم که جنس درجه ۳ انداخته.میتونم چک رو مسدود کنم.در ضمن چکم مال شهر دیگه ای هست و الان شهر دورتری زتدگی میکنم.اگه اقدام به شکایت و مسدودی کنم/میتونم از شهر سکونتم اقدام کنم یا باید برم شهری که چک رو از اونجا گرفتم.ممنون

    1. سلام از هر بانکی اقدام مسدودی وجود دارد. البته حتما باید شکایت کیفری صورت بگیرد.

      10
  21. سلام
    بنده یک آپارتمان معامله کردم و در تاریخ مشخص شده در مبایعه نامه ملک رو تحویل نگرفته ام و امکان استفاده از آن را ندارم.یک چک به فروشنده به تاریخ یک ماه بعد از تاریخ تحویل داده ام که البته ت چک اشاره ای به اینکه بابت چه چیزی است نشده.حال پرسش من این هستش که میتوانم با شکایت مبنی بر عدم رعایت مفاد قرارداد جلوی این چک رو بگیرم و مانع از پرداخت آن بشوم ؟تا بدینوسیله فروشنده مجبور شود مشکل را حل کند و واحد را آماده تحویل به بنده کند؟

    1
    2
  22. ملکی را فروختم و ۴ فقره چک دریافت کردم متاسفانه اولین چک دریافتی در سرقت اتومبیل بنده مفقود گردید و تمامی اقدامات لازم در ماده ۱۴ قانون چک اعم از مسدود نمودن چک و ارایه حکم قضایی به بانک را انجام دادم.الان بیش از ۲ ماه از سررسید چک گذشته و خریدار از پرداخت مبلغ چک خودداری مینماید.چه اقدامی باید انجام دهم

    1. چک معوض بگیرید و طی صورتجلسه چک قبلی رو ابطال کنید.

  23. سلام ممنون بابت توضیحات بالا
    من برای منزل کابینت خریدم نصف مبلغ را نقدا” پرداخت کردم الباقی را دو عدد چک دادم. اما کابینت ساز پس از نصب ببای تکمیل کار خود نیامد و تقریبا” کار حدود ۸۰% ماند. چطوری میتوانم جلوی چک هایم را ببندم و ایشان را ملزم به تکمیل کار کنم. در ضمن در متن چک جمله بابت پول کابینت ذکر شده و در متن قرارداد نیز شماره و تاریخ چک ها قید شده است.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام. مطابق قراردادتون الزام به انجام تعهد بخواهید

  24. سلام ما سه نفر به صورت شراکتی مغازه رو اجاره دادیم در مقابل چک گرفتیم الان یکی از شرکا میخواد چک رو یه نفع خودش وصول کنه.من برای مستاجر اظهارنامه فرستادم و شماره حساب دادم وخواستم که سهم اجاره من رو به حساب بریزه ورسید واریزی رو به عنوان رسید دریافت اجاره قبول کردم.البته از اول هم قرار نبوده چکها به بانک برده بشه وقرار بوده دریافت اجاره به صورت رسید باشه.کار دیگه ایی باید بکنم.ممون

    1. سلام
      تو قرارداد پرداخت اجاررو به چه نحوی نوشتین؟ چک ها دست کیه الان؟

      10
      1. میزان اجاره بهامبلغ ریال بعلاوه ریال از قرار ماهیانه مبلغ ریال که در اخر هر ماه به موجب قبض رسید پرداخت میشود چک شماره به مبلغ ریال وچک شماره به مبلغ ریال به موجرین پرداخت گردید
        چک الان دست یکی از شرکاست

  25. سلام و خسته نباشید
    آیا ما برای مسدود کردن چک از طریق ماده ۱۴ لازم هست که موجودی به اندازه مبلغ چک در حساب داشته باشیم و بانک اون رو مسدود کنه ؟اگه لازمه در چه موردی لازمه و در چه موردی لازم نیست ممنونم ازشما

  26. با سلام قطعه زمینی در شمال خریداری کردم که دارای نسق مادر می باشد.داخل نسق که سال ۱۳۴۴ صادر شده کاربری زمین صیفی (باغ) می باشد. در فروش نامه اشاره ای به این موضوع نشده است. اما الان متوجه شدم زمین تغییر کاربری پیدا کرده و مزروعی است.نصف مبلغ را چک دادم که وصول شده و چک مابقی هنوز به موعد نرسیده است.با توجه به وجود اختلاف در کاربری، میتوانم جلوی چک را بگیرم یا خیر؟ با تشکر

    1
    2
    1. سلام در این مورد امکان بستن چک وجود ندارد

  27. باسلام آقای نائینی من ازفروشنده درب کرکره برقی دراتاق اصناف شکایت کردم وپرونده به تعزیرات ارجاع شده است قاضی تعزیرات نیزاحضاریه برای شخص صادرکرده که متاسفانه آدرس نامبرده نادرست بوده وهیچ آدرسی دردسترس نمیباشدتا بازجویی ودرنهایت رای صادر شودمحل کسب وپروانه نیز ندارد وی حالت سیار کارمیکندوتلفن همراه هم یا جواب نمیدهد یا خاموش است راهنمایی بفرمایید من آخرین چکم رامیتوانم مسدود
    کنم تاوی که به دادگاه برای وصول چک مراجعه میکندآدرس دقیق ومشخصی که به دادگاه ارائه میدهدقاضی تعزیرات وی راطی آن آدرس احضارنماید

  28. سلام خدمت حضرتعالی
    من حدودا یک ماه پیش به شخصی چک در وجه حامل دادم ، ایشان هم چک را خرج کرده ، چک چندین دست چرخیده اما بعد از یکماه هنوز چک به بانک نرفته و معلوم نیست کجاست آیا من از طرفی که چک را بهش دادم میتوانم شکایت کنم یا خیر ( میترسم طی این مدت که چک دست به دست چرخیده ، دسته آدم کلاهبرداری افتاده باشه و چک را جعل کنه و مبلغ بیشتری روش بنویسه)
    لطفا راهنماییم بفرمائید

    1
    1
    1. سلام. شما به چه جرمی میخواهید از شخصی که چک در وجه او صادر شده شکایت کنید؟

  29. سلام بنده یک خانه خریدم که نصف مبلغ نقد پرداخت نمودم و قرار شد طی برگه ای که گرفتم در تاریخ ۸/۸/۹۹صاحب ملک اقدام برای پایانکار ساختمان و سند عرصه و عیان کند و به من تحویل دهد در این تاریخ که من از بانک مسکن اقدام و وام خرید دریافت نمایم برهمین مبنا بنده یک چک به تاریخ ۲ماه بعد دادم به صورت امانت که در چک و قرارداد قید شده به بنگاه که تا اونموقع وام دریافت کنم ولی گرفتن مدارک طول میکشه و تاریخ چک من میرسه تا وام دریافت کنم در قرارداد هم قید شده چک پاس نشه معامله فسخ میشه بنده باید چکار کنم کوتاهی از طرف فروشنده بوده که مدارک اماده نکرده که من وام اقدام کنم که بتونم چک پاس کنم

    1
    2
  30. باسلام عرض ادب
    احتراما به اطلاع می رساند طی معامله ای که انجام دادم املاک به اجبار ۲ فقره چک بابت کمیسیون یکی حامل به مبلغ ۱۴ میلیون تومان و دیگری ۶ میلیون تومان در وجه بنگاه از من اخذ کرد آیا می توانم جلوی چک را بگیرم و در دادگاه حکم بگیرم؟
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

      1. به خاطر اینکه به دورغ گفته بود که فروشنده پشیمان شده و میخواد معامله رو کنسل کنه اگر ۲۰ تومان ندید (۱درصدکمیسیون ) معامله تون بهم میخوره و ما رو تحت فشار گذاشت و مجبور شدم چک بکشم و تنها کاری که تونستم انجام بدم برای دوماه بعد دادم یعنی تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۹ بعد که در محضر فروشنده رو دیدم و داستان را تعریف کردم گفت که نه اصلا اینطور نبوده اگر خواستی من شهادت هم میدهم

  31. سلام من یک زمین از شخصی خریدم پسر فروشنده به عنوان مشاور املاک از من چک گرفت که ۱۵ ظرف ۱۵ روز قطعه را دیوار کند الان ۳ ماه گذشته و موعد چک نزدیک است اگه چک را پاس کنم می ترسم که قطعه را دیوار نکند چون امروز و فردا می کند

    1
    3
  32. سلام من مبل خریدم چک هم دادم ولی کامل بهم تحویل نداده کجا برم جلو چکم رو بگیرم ممنون

    1. سلام ببخشید ما چهار عدد در خریدیم که بعد از خرید متوجه شدیم فروشنده خیلی گرون تر از بازار به ما فروختند ما هم چک یک ماهه به او دادیم ایا میتونیم جلوی چکو بگیریم؟

  33. سلام بنده یه ماشین معامله کردم و سه فقره چک هرکدام به مبلغ یکصد میلیون تومان دادم بعد از تحویل ماشین و گذشت ۲۰ روز ماشین خراب شده و الان ۲ ماه هستش داخل تعمیرگاه هستش و هفته آینده سررسید اولین چک هستش من چطور میتونم جلوی چک رو ببندم تا مشکل ماشین حل بشه ظمنا بنگاه داره هنوز قولنامه ماشین رو هم به من نداده هزینه تعمیر ماشین هم حدود هفتاد میلیون تومان هستش ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  34. یک چک حامل با چند واسطه به دست من رسیده، برای وصول مراجعه کردم چک با نامه قضایی مسدود هست، بدلیل اختلاف حساب بین دو پیمانکار، الان باید با این چک چیکار کنیم، اگر باید شکایت کنم کجا و به چه عنوانی باید شکایت کنم ، و چقدر زمان میبره ، مبلغ چک ۱۵ م ت هست

    1. سلام میتوانید از مسدود کننده چک بابت انسداد در دادسرا شکایت کنید

  35. سلام و عرض خدا قوت خدمت شما
    من با شخصی معامله ای کردم و از اون خریدی کردم که بابت این خرید یک چک ٢ ماهه پرداخت کردم و قرار شد فروشنده محموله من رو نهایتا ظرف ٢ روز تحویل بده ظرف ٢ روز که تحویل نداد هیچ تا ٢٠ روز هم طول کشید من قبل این ٢٠ روز ٣ بار تماس گرفتم باهاش و گفتم آقا من منصرف شدم و اصلا نمیخوام این بار رو شما چک من رو بذار میام میگیرم با این همه مدت معطلی من دیگه نمیخوام این بار رو به حرف من که توجه نکرد هیچ بار رو فرستاد برای کسی که پشت چک منو امضا کرده بود و ضامن من شده بود پیش این فروشنده که همسایه هم هستیم حالا اونم بار رو استفاده کرده و تاریخ چک هم برای ۵ روز دیگس آیا میتونم جلوی چک رو ببندم ؟ ممنون میشم اگر یه راهنمایی بکنید . با تشکر

    1
    2
    1. سلام. نخیر امکان انسداد چک وجود ندارد. موضوع حقوقی میباشد

      1. خیلی ممنون بازم عذر میخوام به نظر شما تو این موضوع حق با کیه نتیجه به چه شکل میشه
        ممنون از صبر حوصله شما

  36. سلام خسته نباشید
    من یک چک چند ماهه به شخصی دادم تا در مقابل اون چک پول به من بدهد ولی بعد از چن ماه امروزو فردا کردن الان میگه من پول نمیدم چک رو هم حامل نوشتم ایا الان میتونم ازش شکایت کنم؟یا شکایت کنم به جایی نمیرسه اگه میشه راهنماییم کنید تا بفهمم چطور پولمو بگیرم
    ممنون از لطف شما

    1. سلام. میتوانید شکایت خیانت در امانت مطرح کنید

  37. سلام و عرض خسته نباشید
    ما یک معامله ای برای فروش مقوا با یک شخصی کردیم و متاسفانه رسید تحویل مقوا رو نگرفتیم .الان میگه چک ها رو پاس نمیکنم و ادعا میکنه که به من ضرر زدید و شکایت کردم
    چک ها هم به اسم برادر این شخص هست .آیا میتونه جلوی چک رو ببنده؟ چکار باید بکنیم؟

    1
    2
  38. سلام، در خصوص بستن چک؛
    صاحب حساب تا چند بار میتواند جلوی پرداخت چک را بگیرد؟! دیده شده که صاحب حساب بعد از مهلت یک هفته ای عدم پرداخت وجه باز به بانک مراجعه کرده و چند بار جلوی پرداخت چک را گرفته
    با توجه به مسکوت بودن قانون در این مورد بفرمایید تکلیف چیه؟!

    1. سلام، معمولا رویه بانکها به اینصورت هست که یک هفته جلوی چک بسته میشه و اگر نامه قضایی ارایه نشه تمدید نمیشه

      10
      1. تمدید نمیشه ولی کارمند بانک میگه بعلت اینکه قانون نگفته نمیتونه چند بار جلوی چک رو گرفت ، ما هم بعد از یک هفته با مراجعه مشتری و به درخواست مشتری باز هم یک هفته دیگه جلوی چک رو میتونیم بگیریم و همینجور یک هفته یک هفته … و معلوم نیست اون چک کی باید پرداخت بشه و حداقل سودش برای صاحب حساب اینه که مهلتی برای پر کردن چک برای خودش خریده!

  39. سلام و ادب جناب نائینی
    مدتی قبل از انبار من مقداری جنس تامین شد و تحویل حافظ گردید که البته اجناس دارای تاریخ مصرف هستند و بنده این موضوع را کتبا به دادگاه اعلام کرده ام اکنون اگر پس از گذشت تاریخ مصرف اجناس و فاسد شدن آنها ضرر و زیان به عهده چه کسی است؟؟؟ضمنا ابلاغ کرده ام برای فروش اجناس ولی تا کنون نفروخته اند.

  40. با سلام و احترام
    من مدیر بازرگانی یک شرکت هستم مدتی قبل یک خرید داشتیم که چکها رو هم فرستادیم و پس از دریافت بار متوجه تفاوت قیمت بسیار بالا شدیم حهلا برای چکهایی که دادیم دست طرفها تکلیف چیه؟؟؟

    1. سلام، تفوت فاحش قیمت خیار غبن رو اثبات میکنه و باید فورا اعمال کنید حق خیارتون در غیر اینصورت موعد منقضی و مجبور به پرداخت مبلغ چک ها خواهید بود

  41. سلام‌ سال گذشته منزلی را خریداری کردم وانتقال سند صورت پذیرفت ولی قرارشد فروشنده مدت ۱۰ ماه بعد منزل رو تحویل بده ک در صورت تاخیر به ازای هر روز تاخیر مبلغ ۱۰۰هزار تومن جریمه ذکر شد که فروشنده با تاخیر دوماهه اپارتمان رو تحویل داد و در قولنامه فروشنده تعهداتی داده که انجام نشده از جمله پرداخت عوارض شهرداری تسویه برق تسویه شارژ ساختمون و همچنین یکدستگاه کولر اسپیلت رو هم باز کرده و برده که متاسفانه بدلیل اعتماد اینجانب در قولنامه کولر مذکور نوشته نشده ولی بطور شفاهی توافق شده بود. یک هفته دیگه موعد اخرین چک که مبلغ ۲۰ میلیون میباشد است و فروشنده مدت دوماه میباشد که بابت تسویه و پرداخت جریمه تاخیر و عودت کولر امروز و فردا میکند تا موعود چک فرا برسه و قطعا بعد از پاس شدن چک دیگر پاسخگو نبوده و امکان پیدا کردنشون نمیباشد .ایا میتونم جلوی پاس شدن چک رو بگیرم و شکایت کنم …
    با تشکر

    1. سلام. با توجه به حقوقی بودن موضوع امکان انسداد وجود ندارد.

  42. سلام
    اول از همه ممنون ک جواب سوالارو میدید.
    کابینت ساز ما کار مارو انجام داد ولی یسری نقایص داشت ک قرار بود بیاد حل کنه ولی قبل حل این نقایص ما چکی ب تاریخ ۳۰ تیر بهش دادیم.ایشون دیگه جواب تلفن مارو هم نمیدند.
    ما برگه ای از ایشون امضا گرفتیم ک این چک ک حاملم نوشتیم به ایون برا تسویه حساب دادیم.در برگه امضای ایشون و شماره چک هست.ایا ما میتونیم جلو چکو بگیریم تا بیاند این نایص رو بر طرف کنند؟
    ممنون

    1
    1
    1. سلام. با توجه به اینکه موضوع شما امری حقوقی میباشد امکان انسداد چک وجود ندارد.

  43. سلام من از بازارهفت میلیون کالا خریدم وچک دادم در وجه فروشنده کالا و رسید گرفتم حالا یک ماه از سر رسید چک میگذرد وکسی چک را وصول نکرده وشخصی که به او چک دادم میگوید چک را در بازار خرج کرده ایا میتوانم جلو چک را مسدود کتم که مورد سواستفاده احتمالی قرار نگیرد با تشکر

  44. سلام وقت بخیر
    اینجانب برای خرید دو دستگاه نو و صفر برای تعمیرگاه اتومبیل بصورت امانتی خریداری کردم.
    بافروشنده توافق کردم ۷۰درصد نقد پرداخت بشه ما بقی هم بصورت چکی
    جمع فاکتور۲۳میلیون شود.پانزده میلیون هم نقدی وهشت میلیون هم چک پست کردم بصورت امانت در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه،طی یک ماه ونیم طول کشید تا دستگاه اماده و ارسال شد،یکی از دستگاه چهار روز جلوتر امد،طی توافق دستگاه با لوازم چینی یا تایوانی یک میلیون اختلاف قیمت داشت،بابت تایوانی یک میلیون بیشتر پرداخت کردم،درضم کرایه حمل تا شهر خودم با خودش بود،
    طبق توافق نه کرایه پرداخت کرد نه ضمانت نامه داره نه معرف نه اصالت کالا نه فاکتور فروش قانونی،
    چهار روز بعد دستگاه دوم امد،دستگاه مستعمل دسته دو بود.
    درضم نه فاکتورفروش داشت،
    تعزیرات شکایت کردم کارشناسی شده
    حالا ۸عددچک صیاد یک میلیونی امانت دادم،می خواهم چک ها مسدودکنم تا تکلیف حق ام مشخص بشه، ایا دادگاه اجازه میده،چک ها مسدود کنم.
    فروشنده اتلاف خیانت در امانت کرده

    1. سلام با توجه به طولانی بودن سوال لطفا به دفتر مراجعه فرمایید

  45. با سلام-بنده طی قولنامه واحدی در حال ساخت را به متراژ تقریبی ۱۲۰ متر خریدم. بعد معامله که متراژ کردم، حدود ۱۰۵ متر بنای مفید واحد خواهد بود-چون تمامی قرار داد بر مبنای ۱۲۰متر بوده و مبلغ کمی برای انتقال سند در دو سال آینده، اگر من پول های تعهد شده را بدهم بر اساس متراژی که خودم بدست آورده ام، فروشنده به من بدهکار میشود و شاید هم بدلیل بدهکاراش الزام به تنظیم سند نشود-میتوانم چکهایی که در پیش رو دارم مسدود کنم و تقاضای کارشناسی متراژ کنیم و قرار داد را اصلاح کنیم؟؟؟امکان مسدود کردن چکها برای بنده هست، البته بعد از تامین موجودی؟؟؟؟

    1. سلام. با توجه به حقوقی بودن موضوع و عدم وجود جنبه کیفری در موضوع، امکان انسداد چک ها وجود ندارد.

  46. با سلام
    بنده برای تابلو مغازه با شخصی قرارداد امضا کردم و در قرارداد مقدار پرداخت نقدی و چک به همراه شماره چک درج شد
    الان بعد از ۴ماه تابلو بنده ناقص مونده و تابلو ساز از تحویل کارش امتناع میکنه
    به اصناف شکایت کردم و اصناف بعد از کارشناسی تابلو ساز رو به مبلغ ۵۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال کم فروشی محکوم کرد (مبلغ کل قرارداد ۷۵۰۰۰۰۰۰تومان هستش)و بعد از دوبار صدور احضاریه شخص تابلو ساز برای دفاع از خودش حاضر نشد و اصناف پرونده رو به تعزیرات ارجاع داد
    حالا ۳ هفته به موعد چک باقی مونده و تا اون موقع معلوم نیست تعزیرات چه رای بده خواستم بدونم میتونم جلوی چک رو ببندم؟
    و یا چک رو وصول نکنم چه اتفاقی میفته؟

    1. سلام با مطالعه سایر سوالات و پاسخ های ارائه شده به جواب خواهید رسید.

      9
      1
  47. سلام من یک چک سفید امضاکه براضمانت به یکی داده بودم بعد پس گرفتن از فروشنده اون باطل نکردم ازتو خانه دزدیدن چطورمیتونم جلوی چکم بگیرم

    1. سلام. اگر دزدیده شده باشه باید شکایتی با عنوان سرقت مطرح کنید و از دادسرا نامه ای برای انسداد چک بگیرید

  48. سلام جناب نائینی
    شرمنده من شماره شمار رو از سایت برداشتم مطلب نوشته بودین در مورد چک
    من یه سول داشتم خواهش میکنم بنده را رهنمایی کنین ما از یک نمایشگاه یه ماشین پراید خریده بودیم به صورت پیش خرید به مدت سی روزه اما الان نمایشگاه فروشنده پلمپ و خودش هم تحت تعقیب هست ما بابت خرید پراید ۴۱ ملیون پول داده بودیم که یک دونه چک هم بود به تاریخ ۰۴/۲۸هس الان ما میتونیم از طریق دستگاه قضایی جلوی اون چک رو بگیریم و به پولمون برسیم خواهش میکنم جون عزیزتون

    1. سلام. شما هنوز ماشین رو تحویل نگرفتین؟ اگر تحویل گرفتین باید چک پاس بشه اگر تحویل نگرفتین به مرجعی که نمایشگاه رو پلمپ کرده مراجعه کنید و شکایتی روی همان پرونده مطرح کنید و دستور انسداد بگیرید.

  49. سلام.ما مبل خریدیم.و ۳ تا چک دادیم.موقع تحویل یک تیکه از جنس مارو ندادن.و تعمیرات هم داشت.گفتن میان و رفع میکنن ولی نکردن.ما هم ۲ تا رو پاس کردیم.مونده یکی.جلوی چک رو بستیم ولس تا یک هفته.میخواییم هم بریم شکایت کنیم فردا. تا کلا مسدود بشه.من سئوالم اینه که اگه اعلام کنیم سرقت شده زودتر به نتیجه نمیرسیم؟عواقبی نداره.اصلا کجا باید بریم.شورای ح اختلاف یا دادگاه.اصلا کجاا این دادگاه

    1. سلام. شما قانونا حق انسداد حساب رو در این مورد نداشتین و اگر طرف ازتون شکایت کنه محکوم خواهید شد. به علت مسائل و مشکلات حقوقی نمیشه جلوی چک رو بست.

  50. با سلام و خسته نباشید .
    من برای خونه کابینت زدم و قرارداد هم نوشتم .قرار بوده دو ماه پیش تحویل بده و تو قرارداد تاریخ نوشته شده اما با گذشت دو ماه هنوز تکمیل نکرده و کارش اشکالاتی داره . یک سوم قرارداد رو نقد و بقیه رو دو تا چک دادم . میتونم چک ها را مسدود کنم و شکایت خیانت در امانت بدم تا کارش رئو تکمیل کنه یا برای دیرکردش خسارت بده ؟

  51. سلام..من یه فقره چک.از یکی گرفتم..به.اایشان جنس دادم..حالا صاحب.چک جلوی چک را مسدود کرده..حدود هشت یه سال از ان موضوع می گذرد..می خواستم بدانم..تا چه زمان.میشه جلوی حساب را مسدود نگه داشت..درضمن بنده صاحب چک را نمیشناسم..چک را من از کس دیگه ای گرفتم..

    1. سلام. تا زمانی که در دادسرا برای شکایت تعیین تکلیف نشه حساب بسته خواهد ماند

  52. با سلام
    آپارتمانی پیش خرید کردم که تقریبا یک سوم مبلغ را پیش دادم و بقیه مبلغ طی چند چک و به شرط پیشرفت کار با ذکر شماره چک ها و مقدار پیشرفت کار به ازا هر چک به صورت قرارداد در دفترخانه رسمی تعهد نمودم حال با توجه به سر رسید چک اول ، پیشرفت کار طبق قرارداد به اندازه لازم نبوده است میتوانم از طریق دادگاه اقدام به مسدود کردن مبلغ چک اول تا زمان رسیدن به پیشرفت کار ذکر شده در قرارداد نمایم؟
    با تشکر

    1
    1
    1. سلام. نخیر قانونا و بر اساس ماده ۱۴ قانون صدور چک فقط به دلایل کیفری امکان انسداد چک وجود دارد و به علت عدم انجام تعهد همچین امری ممکن نیست

  53. من زمینی برا اجاره معامله کردم ب قیمت ۱۰۰میلیون تومان درتاریخ۹۸/۱/۲۶
    به تاریخ ۹۸/۱/۲۷من ۱۵میلیون تومان چک دادم ب طرف مابقی مبلغ مونده که زمان کاشت محصول ب طرف چک بدم
    توقلنامه نوشتیم که ۱۵میلیون نقدا ب طرف پرداخت شده شماره چک ننوشتیم تو قلنامه
    حالا فهمیدم که زمین طرف زمین شهری هستش و منابع اب هم نمیذاره کشتی در ان صورت بگیره طرف کلاه برداری کرده
    من چک رو مسدود کردم از بانک ب مدت یه هفته
    عرضم این بود که من اگه برم دادسرا بهم نامه بده بیارم بانک این چکی که تو دست طرف هست باطل میشه یا چی؟؟؟ایا از من میتونه شکایت کنه ووپول چکو بگیره؟؟

  54. سلام،ما یک زمینی در شمال کشور خریدیم که تو فولنامه قید شده که تا پایان بهمن ماه تقسیم نامه زمین و انتقال سند آبیاری انجام بشه،اما فروشنده تعهداتش رو انجام نداده،ما دو تا چک داده بودیم بابت خرید زمین که دیروز سررسید یکی ش بود و ما چک رو مسدود کردیم و یکی هم برای زمان محضر هست،حالا ما میخوایم از دادگاه نامه بگیریم برای مسدود شدن حساب،اما میگن خیلی زمان بر هست و تا زمان چک دوم هم نمیرسه و ما باید هر دو چک رو پاس کنیم

    1. سلام. امکان انسداد چک در این مورد وجود ندارد چرا که دلیل انسداد صرفا امور کیفری میباشد و اختلاف حساب و عدم انجام تعهد دلیل انسداد نمیباشد.

  55. سلام من دو دست مبل وچهار تختخواب بصورت نقد واقساط(چکی) خریداری کردم کلا ۳۰ میلیون فروشنده فقط یک دست مبل به ارزش ۱۰ میلیون تحویل داده وچکهای منو در بازار خرج کرده الانم با وجود چندین شاکی فروشگاه وانبارش رو تخلیه کرده و متواری شده (کلاهبرداری کرده)آیا امکان مسدود کردن چکها رو بصورت دایم دارم ؟

    1. سلام، باید شکایت کیفری علیه ایشان مطرح کنید و به استناد شکایت جلوی چک رو ببندید

  56. سلام من دو دست مبل وچهار تختخواب بصورت نقد واقساط(چکی) خریداری کردم کلا ۳۰ میلیون فروشنده فقط یک دست مبل به ارزش ۱۰ میلیون تحویل داده وچکهای منو در بازار خرج کرده الانم با وجود چندین شاکی فروشگاه وانبارش رو تخلیه کرده و متواری شده (کلاهبرداری کرده)آیا امکان مسدود کردن چکها رو بصورت دایم دارم ؟

  57. با سلام
    من حدود یکسال پیش چکی داشتم ک مسدودش کردم از طریق قانونی چک برگشت شد ولی هیچ اقدامی نشد روی آن چند ماه پیش برای گرفتن دسته چک مقدار وجه چک را مسدود کردم تا بتوانم دوباره دسته چک بگیرم چه زمانی میتوانم مبلغ چک را از حساب بردارم چون هیچ اقدامی پس از یکسال و یک ماه صورت نگرفته شده

    2
    1
  58. سلام خسته نباشید یک واحد آپارتمان معامله کردم ۵۹۰ت ۵۰۰نقد ومبلغ ۴۰ ت چک و ۵۰ ت را برای تحویل سند نگه داشتم بعد از چند روز متوجه شد که آپارتمان که۹۲متر قولنامه کردم ۸۵ متر است به طرف گفتم زیر بار نمیره اگر جلوی چک را ببندم مشکلی تو قرار دادمان پیش نمی اید ؟ تا تکلیف روشن شود

    1. سلام، با توجه به حقوقی بودن موضوع مطروحه امکان بستن چک وجود ندارد

  59. سلام . من از بانک مهر اقتصاد تسهیلات مشارکت مدنی دریافت نمودم و نتوانستم انرا در سررسید پرداخت کنم بانک هم ملک رهنی را به تملیک خود درآورد و بعد با محاسبات ناعادلانه و دریافت سود های و جرایم ناعادلانه و چندین برابر و برخلاف مقررات بانک مرکزی مانده بدهی را ۲۰ برابر اعلام کرد و چک دیگری هم که از من در زمان دریافت تسهیلات اخذ کرده بودند به اجرا گذاشتند..

    سوال ۱- : آیا بانکها و موسسات مالی می توانند علاوه بر وثیقه ملکی همزمان چک برای صمانت نیز اخذ نمایند بعبارتی برای یک وام دو صمانت اخذ نمایند…

    سوال ۲_ با توجه به اینکه بانک وثیقه ملکی را تملیک نموده و چک را به اجرا گذاشته در صورت رد دعوای بانک در خصوص چک و اعلام رای مرجع قصایی مبنی بر بی حقی بانک آیا امکان شکایت علیه بانک مبنی بر خیانت در امانت وجود دارد؟

    1. سلام، بسته به قرارداد اولیه که با بانک بستید امکان گرفتن دو وثیقه وجود دارد، و اما در خصوص شکایت در مورد چک هم اگر بانک طلبش رو وصول کرده باید چک رو مسترد میکرد و چک امانت بوده و امکان شکایت وجود دارد

    2. با توجه به طولانی بودن مطلب لطفا به دفتر مراجعه فرمایید

  60. سلام .بنده چکی به مبلغ دو میلییون تومان تاریخ دار صادر کردم که متاسفانه آنرا گم کردم جلوی چک را از طریق دادگاه گرفتم سوال بنده این است تا چه زمان مبلغ مورد تامین باید در حساب بماند که برایم مشکل سازرنشود.باتشکر

    1. سلام. تا زمانیکه که تکلیف چک مفقودی با صاحب چک مشخص بشه

  61. سلام بنده از تهران فرش گرفتم و پنجاه درصد رو نقد و پنجاه درصد چک دادم بعد از چند روز که فرش ها رو فرستادن فرش اشتباهه و هر چه زنگ میزنم که اشتباهه میگن نه درسته در ضمن من از سبزوارم
    میخاستم ببینم میتونم جلو چکو بگیرم ؟
    با سپاس مدرک هم دارم بارکد فرش با بارکد درج شده رو فاکتور مشابه نیست

    1. سلام. نخیر با توجه به اینکه موضوع مطروحه جنبه حقوقی دارد امکان انسداد حساب ها وجود ندارد

  62. سلام خسته نباشید من یک ویلا در شمال خریدم متاسفانه ۶ماه گذاشته ۱۰فقره چک دادم دوتا از چکهاهم پاس کردم بعداز گذاشته ۶ماه گفت نمیتوانم بسازم تعداد چکهاهم وشماره در قرارداد ذکر شده یکی از چکها بعد از این که قرارداد را تعویض کردیم این چک بصورت امانت در اختیار فروشنده میباشد که بنده فقط یک رسید چک به صورت نوشته دارم که امضا و اثر انگشت فروشنده زده شده است . می خواهم بدونم می توانم جلو چک ها را به صورت قانونی اقدام کنم که بسته شود ؟؟؟

  63. سلام و عرض ادب
    من از یک نفر لپ تاپ دست دوم خریدم به قیمت ۳۲ تومان. و چک ۲۰ روز بعد رو دادم . الان متوجه شدم که لپ تاپ کارتون و جعبه و متعلقات ندارد و ترسم اینه که دزدی باشه و اگرم دزدی نباشه ارزش نداره بدون جعبه. آیا امکانش هست که جلوی چک رو بگیرم و معامله را فسق کنم؟ طرف میگه پس نمی گیرم. چطور می تونم اقدام کنم؟

  64. درود فراوان جناب نائینی
    دو سال پیش مبلغ ۶۵م از فردی قرض گرفتم. طی چند سری که قصد باپرداخت داشتم ایشون تقاضای مبلغی خیلی بیشتر داشت و خود و خانواده اش اقدام به تهدیدهای مختلف(جانی) و تهمتهای پیامکی و شفاهی نسبت به خود و خانواده بنده نزد افراد مختلف کردند. ضمنا از سالها پیش بدهکار به من بوده اما پرداخت نکرد و من گذشتم ازش. طی مدت اخیر به دادگاه شکایت کردن اما شکایتش رد شد. در پایان در حضور جمع قبول کرد صورت مجلسی دال بر اینکه از این پس اعمال گذشته را تکرار نخواهد کرد و از خانواده من فاصله بگیرد که در غیر این حالت اعاده حیثیت خواهم کرد را امضا کند و پولش را که طی یک فقره چک نزد فردی معتمد گذاشته بودم بگیرد. اما با دروغ اقدام به دریافت آن چک نموده و حاضر به امضا صورتجلسه نیست. موعد چک ۱۵ اسفند است. بهترین راه پیش روی من چیست؟ سپاس فراوان از شما

    1. سلام این موضوع بحثی حقوقی است و اگر شما مدیون هستین باید ادای دین کرده و امکان بستن چک وجود ندارد

  65. با سلام
    با تشکر از زحمات شما بنده یک ماشین بطپر اقساطی خریداری کردم که چهار عدد چک دادم که دو تا چک پاس شده و دو تا چک دیگر را تسویه کردم و ماشین از رهن سایپا در اوردم و فروخته شد متاسفانه چک بنده را سایپا نمی دهد و پس از پیگیری میگن چک رفته تو بانک ایا امکان بستن چک میشود برگه تسویه هم دارم از نمایندگی
    با سپاس

    1. سلام. بله با توجه به پرداخت چک شما میتوانید از سایپا شایت خیانت در امانت مطرح و جلوی چک را ببندید

  66. سلام من یک فقره چک بابت خرید پمپ به فردی دادم الان پمپ خریدهولی پمپی که مدنظر بوده خریداری نکرده الانم پاسخگو نیست. میتونم جلو چک و ببندم بعد شکایت تنظیم کنم؟

    1. نخیر با توجه به حقوقی بودن مطلب امکان انسداد وجود ندارد

  67. باسلام بنده حدود یکسال پیش لوازم خانگی بصورت اقساطی وبصورت ارائه سه فقره چک کردم وزمان قبل از سررسیدچک اول فروشنده اعلام کرد که یکی از چکها مفقودشده اما دوفقره دیگر وزمان سررسیدانها بعدازفقره اول برداشت شده حال باتوجه به اظهارات فروشنده ایشان باید اعلام مفقودی وشکایت قضایی کند ویابنده؟

  68. سلام من یه فقره چک به مبلغ ۲۷میلیون تومان در وجه شخصی دادم و آورنده چک را خط زدم بعدش مبلغ ۱۵ میلیون تومان زودتر از تاریخ سررسید چک طی چند فقره در چند ماه بنام در وجه چک کارت به کارت کردم .الان کسی که چک بنامش هست باهاش به مشکل خوردم . میگه سررسید چک که یک ماه دیگر هست میرم چک رو برگشت میزنم کل مبلغ رو میگیرم . من الان باید چیکار کنم . در ضمن اون مبلغی که بنامش کارت به کارت کردم آیا سند محسوب میشه

    1. سلام. بله اون مبلغ کارت به کارت سند محسوب و شما باید برای دارنده چک اظهارنامه بفرستین که چک را مسترد کنند و بعد از این از ایشون به عنوان خیانت در امانت شکایت کنید

  69. سلام
    من معامله ای با شخصی انجام دادم
    برحسب رفاقت ازش قول نامه ای دریافت نکردم و بابت معامله چکی بهش دادم
    حالا فروشنده بخشی از کالا رو بهم تحویل نمیده
    میتونم جلوی چک رو بگیرم ؟

    1. سلام. موضوع شما امر حقوقی هست و قانونا امکان بستن چک نیست

  70. با سلام
    سال ۹۶ اقدام به خرید مبل کردم
    آذر ماه ۹۶ از همسر موقتم جدا شدم
    ولی متاسفانه بعد از مراجعه به فروشگاه برای دریافت مبل ها به من گفته شد ک مبل ها اسفند ۹۶ به آدرس اعلامی از طرف شما ارسال شده است
    آدرس مربوط به همسر موقتم بوده که داخل فاکتور خرید درج شده بود
    آیا فروشگاه حق انجام این موضوع را بدون اجازه و اطلاع بنده دارد یا خیر
    آیا من میتوانم از ایشان شکایت کنم
    امروز هم متاسفانه از بازار مبل با من تماس گرفتن که مبل سه نفره برای تعمیر آورده شده حاضر می باشد به آنها اعلام کردم که خودم برای تحویل حضوری می آیم
    من مجدد کمتر از ۱۵ دقیقه در فروشگاه حاضر شد
    متاسفانه بعد مراجعه به من گفته شد ک مبل مجدد به آدرس اولیه که مبل از آنجا برای تعمیر دریافت شده ارسال شد
    آیا من حق شکایت دارم
    من مبل ها را بصورت اقساط خریداری کردم و تا ۴ سال آینده به آنها چک دادم
    فاکتور خرید بنام بنده می باشد چکهای داده شده از دسته چک خودم است
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    با تشکر از شما

    1
    2
    1. سلام. با توجه به طولانی بودن سوال لطفا به دفتر مراجعه فرمایید.

  71. سلام وقت بخیر
    ببخشید ی مغازه خریدم تویه قول نامه بنگاه همه خرج سند دارایی و… رو گردن من انداختن و گفتند ک کلا ۶۰۰ تومن میشه بعدش رفتم کارهای سندو انجام دادم داراییش یک ملیون و چهارصد و با بقیه خرجهاش پنج و خورده ای میشه به فروشنده میگم تو باید بدی من پول ندارم قبول نمیکنه
    امروز رفتیم سند زدیم ۲۵ میلیون چک دست بنگاهه که قراره بده به فروشنده
    فروشنده هم قبلا گفت ک من خیلی بدم یک تومنه
    بنظرتون چکار کنم؟جلویه چکو ببندم

    1. سلام. این تعهدی بوده که شما خودتون قبول کردین و میتوانستید روز اول قبول نکنید. الان جلوی چک رو ببندید مرتکب جرم شدید.

  72. سلام جناب آقای نائینی
    بنده خانه باغی در شمال کشور خریدم .فروشنده طبق قولنامه تعهداتی کرده بود که بعضی انجام شده و بعضی مانند سرامیک کف اتاق مانده و انجام نداده و ادعا میکند که دیگر تعهدی ندارد. آخرین چک نزد بنگاه است و در قولنامه قید کرده ایم که اگر تعهد خود را انجام ندهد چک قابل وصول نیست. با توجه به قرصت باقیمانده راهنمایی بفرمایید چگونه جلوی چک را تا زمان دلخواه ببندم که طرف مجبور به انجام تعهد شود یا که آیا میتوانم چک را از بنگاه پس بگیرم.و اینکه میتوانم در دادسرای تهران اقدام به انسداد چک کنم. شاید پاسخ شما، جواب سوالات دیگران نیز باشد.با تشکر از شما

    1. سلام. با توجه به اینکه چک شما در قبال انجام تعهد باید پاس بشه و تعهد مورد نظر انجام نشده و طرف از انجام تعهد امتناع میکنه چک دست ایشان امانت هست و باید مسترد شود. میتوانید به بانک مراجعه و جلوی چک را ببندید و سپس در دادسرای محل بنگاه املاک شکایت خیانت در امانت انجام دهید

      11
      1. با سلام مجدد. من دستور شما رو اجرا کردم اما دادگستری گفت ما چنین قانونی نداریم .هم وکلاش هم عریضه نویس هاش. خیلی زورم میاد با اینکه تا آخر ماه وقت دارم اما نمیتونم چک رو ببندم. ضمن اینکه در قولنامه قید شده که اگه به تعهداتش عمل نکنه چک قابل وصول نیست ، آیا به نظر شما حساب رو پر نکنم بهتر نیست؟ آیا حساب خالی باشه یا کامل نباشه برام بد میشه؟
        =============
        سلام. با توجه به اینکه چک شما در قبال انجام تعهد باید پاس بشه و تعهد مورد نظر انجام نشده و طرف از انجام تعهد امتناع میکنه چک دست ایشان امانت هست و باید مسترد شود. میتوانید به بانک مراجعه و جلوی چک را ببندید و سپس در دادسرای محل بنگاه املاک شکایت خیانت در امانت انجام دهید

        1. در دادسرا شکایت مطرح کنید و سپس به بانک مراجعه کنید

  73. سلام و وقت بخیر:ممنون از مطلبتون،بنده برای مغازه ای ک در اجاره ام بود چک تضمین تخلیه دادم و بعد از تسویه حساب کرایه مغازه ؛متاسفانه صاحب مغازه چک تضمین بنده رو بخاطر بهانه دریافت شارژ گزاف ک در هیچ کجای قرارداد اجاره مغازه قید نشده بود،پیش خودش نگه داشته! چطور میتونم جلوی این چک رو بگیرم؟با سپاس

    1. سلام. ابتدا به بانک مراجعه کنید درخواست انسداد بدید بعد به دادسرا برید و شکایت خیانت در امانت مطرح کنید.

  74. ممنون از پاسخی که دادین، اما نفرمودین چطور ثابت کنم که مبلغ کارت به کارت شده در واقع همان وجه چک بوده؟

  75. با سلام، من آپارتمانی خریداری کردم و مقداری از وجه را کارت به کارت و الباقی را چک یکماهه دادم، یک روز مانده به تاریخ، با توجه به اعتمادی که کردم مبلغ چک را برای فروشنده کارت به کارت کردم و چکم را با گذشت دو ماه هنوز پس نگرفتم، آیا شخص دارنده چک می‌تواند سواستفاده کند؟ در صورت پس ندادن چک، باید چه کنم؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام. بله ایشون میتوانند چک رو برگشت بزنند باید جلوی چک رو ببندید

  76. سلام . من باری خریداری کردم و چکی به مبلغ آن بار تحویل فروشنده دادم و فروشنده نصف بار تحویل داده ونصف دیگه بار تحویل نمیده چطور میتونم جلو چک بگیرم . با تشکر .

    1. سلام. شما میتونید با مراجعه به بانک تقاضای مسدودی چک به مدت یک هفته را بدهید و بعد به دادسرا یا دادگاه مراجعه کنید با طرح شکایت یا دادخواست از شعبه مربوطه گواهی بگیرید و به بانک تحویل بدهید.

  77. سلام عرض ادب من از مشتری ۲تا چک دارم میگه جلوشو میبندم به خونشون کابینت زدم الان میگه گرون شده ولی ازش چک دارم بابت خرید کابینت امکانش هست جلوشو ببنده

    1. سلام. بله میتونه جلوی چک رو ببنده ولی اگر معلوم بشه بی دلیل این کار رو کرده جرمه

  78. سلام و خسته نباشین خدمت شما
    من بابت تضمین اجاره بها ۶ فقره چک به صاحب مغازه دادم و بعد از اتمام قرارداد و تصویه کامل ایشان این ۶ فقره چک رو به من پس نمیدهند تمام چک ها بابت ضمانت بوده و در وجح خود صاحب مغازه من چه کار میتونم انجام بدم ممنون از راهنماییتون

    1. سلام میتوانید دادخواست استرداد لاشه چک و یا شکایت خیانت در امانت علیه وی مطرح کنید

      10
  79. با سلام ویلا خریداری کردم به متراژ۱۷۰ متر که در قولنامه ذکر شده است اما بعداز دادن مبلغی نقد و مبلغی چک برای سه ماهه دیگر الان متوجه شدم متراژ ۱۵۵ متر است آیا می توانم جلوی چک را بگیرم

    1
    4
    1. سلام نخیر جلوی چک را نمیتونید ببندید راه کار دیگه ای داره

      12
  80. سلام,ما یک واحد اپارتمان معامله کردیم مبلغ چهل میلیون بابت انتقال سند ویک چک هشتاد میلیونی برای تحویل خانه به فروشنده دادیم.تمام مبلغ چهل میلیون را پرداخت کردیم اما هنوز سند به نام ما نشده وگویا ازاد سازی سند توسط فروشنده با مشکل مواجه شده,از انجایی که تنها یک چک باقی مانده وسند به نام نشده چه باید کرد؟با تشکر از شما

    1
    1
  81. با سلام
    من یک خانه را به مبلغی فروختم و پولش را به صورت چک بانکی گرفتم چک تضمینی خود بانک که هر بانکی ببرم پولش نقده . ولی فعلا قصد ندارم مبلغ را بخوابونم به حساب یا باهاش خرید کنم گذاشتم تو خونه . میخوام بدونم ایا امکانش هست که جلوی چک بسته بشه ؟

    1
    5
    1. سلام. نخیر چک بانکی همچین امکانی نداره

      16
    2. سلام ،وقتتون بخیر،بنده در رابطه با قراردادی چک به مبلغ ۱۰میلیون تومان به تاریخ 30فروردین دادم،ودر ظهر نویس چک دلیل رو هم قید کردم،اما قرارداد مربوط به این هست که شرکت به حساب من پول بریزه تا من بتونم چک رو پاس کنم،اما هنوز شرکت واریزی نداشته،من چطور میتونم جلوی چک رو ببندم بدون اینکه وجه واریز کنم بحساب و مسدود کنم

  82. سلام من یه قطعه زمین خریدم مبلع ۳۰میلیون بابت تسویه دارایی وبرق وگاز وتلفن نگه داشتیم زمین را هم سر تاریخ به ما تحویل ندادن الان فهمیدم مالیات ۷۰ میلیون با جریمه بدهکارن من جلوی چک را با موجودی پر کردم حالا چجوری تو دادگاه ادامه دعوی کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  83. سلام من مدیر مالی شرکتی هستم چکی رو از طریق بانک مسدود کردم ولی میخواستم از طریق مراجع قضایی اقدام به انسداد چک کنم، آیا فقط مدیر عامل میتونه مراحل قانونیش رو انجام بده یا من هم میتونم؟؟ که به مشکل نخورم واسه دادگاه

    1. سلام. یا باید وکالت به وکیل دادگستری داده بشه یا مدیر عامل شرکت اقدام کنه

      13
  84. سلام من ۷ماه پیش به فردی چک برای خریدن سرسیلندر دادم ولی تاکنون تعهد خودش رو عمل نکرده و۱۳عدد سرسیلندر به من بدهکاره من مبلغ چک رو واریز کردم واز بانک مسدود کردم چطوری از دادگاه اقدام کنم تا یک هفته نشده؟

    1. سلام شما در ابتدا شکایتی با عنوان خیانت در امانت در دادسرا طرح کن و نامه انسداد چک رو از دادسرا بگیر بعد برای عدم انجام تعهد باید دادخواست بدین

      14
  85. با سلام من یک خونه خریدم ک فروشنده یک سری لوازم منزل را همرا خونه ب ما فروخت ب قیمت۱۰ میلیون تومن طی ۴ فقره چک اما خارج از قرارداد خونه یعنی هیچ جا ثبتش نکردیم اما بعد تحویل خونه دیدیم وسایلی ک ب ما فروخته ب این قیمت نمی ارزه و سرمون کلاه گذاشته حالا میخام جلو چک ارو بگیرم چکار باید بکنم؟

    1. سلام، شما ابتدا به بانک مراجعه کنید چک رو ببندید بعد به دادسرا بروید و نامه بگیرید

      17
    2. سلام بنده دو فرقه چک به تاریخ های 1401.8.25و 1402.3.25 واسه کابینت ساز دادم قرار بود بعد از یک هفته شروع کند بعد از 20 روز اومد هر روز دو ساعت کار کرد هنوز بعد از 25 روز ناقص هست دیگه نمیاد بزنه. اصلا کاری سینک. هست که نبسته زندگیمون مختل شده ایا میتونم جلوی چک رو بگیرم قرار داد هم ندارم باهاش

      1
      1
  86. سلام ادمین گرامی
    من ماشین اقساطی خریدم
    و چک شخص دیگری را دادم برای اقساط
    و قرار بوده بعد از وصول اولین چک , فروشنده که نمایشگاه هست قلنامه به من بدهد
    سوال:
    بانک صادر کننده ملت است و در شهر دیگری هست
    و من تهران هستم
    ایا از تهران امکان بستن چک وجود دارد؟
    ایا میتوانم از صاحب چک وکالت نامه بگیرم و خودم از تهران کارهای بستن چک را دنبال کنم؟
    ممنون از شما

    1. سلام بله در هر شعبه ای امکان بستن چک هست. با وکالت محضری میتوانید اقدام کنید.

      16
    2. سلام من یچک به شخص ام دی اف کار دادم بابت ساخت جا کفشی برای ۱۰ روز دیگست وصول چک اما متوجه شدم طرف کلاه بردار اشت وخطش را جواب نمیده الان من میتونم جلوی چک را ببندم قرار داد هم دارم اما کاری برام لنجام نداده وکلاه گذاشته سرم

  87. سلام من ماشینی را فروختم به آقای ۱ و آقای۲نیز به من فروخته بود اما چون نتوانست سند بدهد مرا مجبور کرد که ماشین را به اقای ۱ به قیمتی پایین برگردانم اقای ۱نیز بعد از شش ماه هنوز ۷۰%پول معامله را نداده و چک نیز ندارم ازش فقط قولنامه با شاهد و اثر انگشت دارم. من از اقای ۲ پول نزول گرفتم که پس از کسر نزولش بهم پول داده الان میتونم جلوی چک ها را بگیرم بخاطر عدم پرداخت مطالباتم؟

    6
    2
    1. سلام مطالبه شما از شخصی و بدهی شما به شخص دیگری است و امکان بستن چک وجود ندارد.

      17
  88. سلام من چکی به مبالغ ۱۵ میلیون و ۲۰ میلیون دروجه حامل به فروشنده اپارتمان دادم ولی طرف کلاا برداری کرده الان متواری هستش سر چندین نفر کلاه گداشته من بهش چک دادم خونه اسانسور نداره سند نداره خلافی داره . خودش تحت تعقیب هستش من چک هارو اعلام مفقودی کردم وبستمش چون چک حامل هست امکان هراتفاقی روداره و ما در قولنامه هیچ شماره چکی ننوشتیم و من رسیدی هم ندادم تو قولنامه هم شماره چک هارو ننوشتیم حالا چی میشه اگه طرف بعد متی پیداش بشه میتونه بره از دست من شکایت کنه من فقط همینطوری چک دادم بهش ولی هیجا نوشته نشده شماره سریال چکا . مرسی اگه پاسخ بدین

    6
    1
    1. سلام به علت بستن چک ها بدون مجوز قانونی موضوع قابل شکایت هست مگر اینکه قبل از طرح شکایت طرف شما خودت از ایشون شکایت کنی

      19
  89. سلام.
    من محموله ای به مقدار یک تن خریداری کردم و چک اون رو به میزان یک تن صادر و تحویل فروشنده دادم.
    وقتیکه بار رو دقیقتر ملاحظه کردم دیدم ۸۰۰ ویلو هست یعنی دویست کیلو کمتر
    حالا آیا میتونم چک رو مسدود کنم چون فروشنده پاسخگو نیست
    سر رسید چک هشت روز دیگس

    1. سلام. طبق فرمایشی که دارید میتوانید مسدود کنید لکن جهت اطمینان بیشتر همراه با قرارداد موجود به دفتر مراجعه فرمایید.

      19
      1
  90. سلام من یک واحدی معامله کردم ودرآن قولنامه قید شده آب وبرق وگازولی فاقدکنتوربق است وقراربود صاحب ملک کنتور بگیره ودرازای خرید دوتا چک دستش دارم میخوام جلوی چک راببندم تاوی مجبوربشه کنتورنصب کنه کجاباید مراجعه کنم وشکایت نامه تنظیم کنم لطفاراهنماییم کنید تابحال کارم به شکایت نکشیده بخاطراون سردرنمیارم ممنون ازشما

    5
    4
    1. سلام. بستن حساب در این شرایط کار درستی نیست مگر اینکه در چک قید کرده باشید بابت کنتور برق. شما چک صادر کردید و ملزم به پرداخت آن در تاریخ مندرج هستید.
      بهتر این هست که چک را پاس کنید و الزام فروشنده به نصب کنتور برق را بخواهید. اما در صورت تمایل به بستن حساب میتوانید با اعلام مفقودی و یا سرقت چک و با مراجعه به دادسرای محل زندگیتون نامه جهت بستن حساب دریافت کنید.

      23
      1
  91. سلام بزرگوار
    من چک داشتم از کسی که بعد از ۳ ماه از تاریخ چک رفتم برای وصول به بانک که با دستور عدم پرداخت توسط مراجع قضایی روبرو شدم.
    حالا باید چکار کنم ؟کجا باید شکایت کنم؟چاره چیه؟
    پیشاپیش از جواب شما صمیمانه سپاسگزارم

    8
    1
    1. سلام
      در صورتی که فرد درخواست کننده جهت بستن حساب دلیل قانع کننده ای نداشته باشد امکان شکایت کیفری از وی وجود دارد و باید در دادسرای محل بانکی که دستور عدم پرداخت را صادر نموده از وی شکایت نمایید.

      27
      1
    2. با سلام جنابعالی باید به دادسرای مربوطه مراجعه و در صورت عدم اثبات و صحیح نبودن اسناد ارائه شده شما می توانید از دستور دهنده‌ به موجب ماده ۷ قانون صدور چک محکوم و به جز پرداخت مبلغ باید خسارت احتمالی شما را نیز پرداخت نماید

      1. باسلام یکسری مشکلات با آژانس مسافرتی پیداکردیم وبه حج و زیارت شکایت کردیم واژانس را محکوم کرده که باید خسارت بدهد ولی آژانس زیر بار نمیره وسر باز می نه با مسدود کردن چک میشه بعنوان پاشنه آشیل آژانس را مجبور کنیم .در حقیقت تنها ابزاری دستمون برای فشار بر آژانس لطفاً بزرگواری کنید راهنمایی کنید.ممنون

        5
        3
          1. سلام وقت بخیر ما با کابینت سازی به مشکل برخوردیم وقرار بوده 22 ابان کامل تحویل دهد و در قرارداد ذکر کرده اگر به هر دلیلی تمام و کمال کامل نکرد چک پاس نگردد و الان هنوز نصف بیشتر کار مونده و موعد چک نزدیک هست اگر جلوی چک بسته بشه چطور میشه ثابت کرد که این هنوز کار و کامل نکرده حتی نصفه هم انجام نداده؟

          2. خلف وعده و عدم انجام تعهد دلیل انسداد چک نمیتونه باشه، در این صورت شما مرتکب جرم شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید