دعاوی خانواده

نحوه مطالبه مهریه ۱

مهریه حقی است برای زن که به محض ایجاد نکاح مالک آن میشود، البته باید دانست دو نوع مهریه در سند ازدواج درج میشود.

۱٫ عندالمطالبه
۲٫عندالاستطاعه

۱٫ در حالتی که مهریه عندالمطالبه درج شده باشد زن از همان ابتدا مالک مهر میشود و هر وقت که بخواهد میتواند مهریه را از مرد مطالبه کند و زوج هم ملزم به پرداخت بوده و در صورت عدم پرداخت زن میتواند مهر را به اجرا گذارد.

۲٫ عندالاستطاعه حالتی است که زن برای دریافت مهریه باید توان مالی زوج را ثابت کند، در واقع زن میتواند مطالبه کند و زوج در صورت استطاعت ملزم به پرداخت است.

حال در هر کدام از این شرایط زوجه برای مطالبه مهریه دو راه پیش رو دارد:

۱٫ میتواند از طریق اجرای ثبت مهریه را مطالبه کند، در واقع باید از دفتر ازدواجی که عقد در آنجا ثبت شده است درخواست صدور اجراییه نماید نسخه ای از اجراییه برای زوج ارسال میشود و نسخه ای به زوجه داده میشود و وی میتواند از طریق اداره اجرای ثبت اقدام کند.

۲٫ زوجه میتواند با استناد به سند ازدواج کل مهریه یا بخشی از آن را از دادگاه خانواده طی دادخواستی مطالبه کند، برای طرح دادخواست باید هزینه دادرسی مرحله بدوی را پرداخت کند و از آنجاییکه معمولا مبالغ مهریه بالا میباشد اکثریت توان پرداخت هزینه دادرسی را ندارند برای حل این مشکل باید دادخواستی تحت عنوان اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطرح شود که نیاز به استشهادیه نیز دارد در صورتیکه این دادخواست تایید شود زوجه از پرداخت هزینه دادرسی معاف میشود.

مهدی نائینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی

۰۹۱۲۶۷۶۱۵۳۷

به ما امتیاز بدهید...

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید