دعاوی کیفری

مجازات جرم کلاهبرداری

انواع مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟

در قانون کیفری هر جرمی که انجام شود ، با توجه به گستردگی و مصادیق جرم مجازات مناسب با آن اعمال می شود ، در جرم کلاهبرداری انواع مجازات متناسب با نوع جرم در نظر گرفته خواهد شد ، در بحث کلاهبرداری که به دو نوع ساده و مشدد تقسیم می شود با توجه به جنبه جرم ، قوانین حاکم حکمفرما خواهد بود لذا در این نوشتار مجازات جرم کلاهبرداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

 مجازات جرم کلاهبرداری

در مجازات جرم کلاهبرداری ساده ، که موضوع فریب عوام مدنظر است ، کلاهبردار دارای هیچ مقام دولتی نیست و مال مورد معامله میزان و مقدار مشخصی دارد ، کلاهبردار به حبس از یک تا هفت سال محکوم و به پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده محکوم می گردد.

در مجازات کلاهبرداری مشدد که ممکن است توسط کارمندان دولت انجام شده و گستردگی ضرر در آن بیشتر از کلاهبرداری ساده است ، حفظ منافع اقتصادی و نظم عمومی ملاک است لذا حبس از دو سال تا ده سال برای کلاهبردار منظور می گردد که جزای نقدی معادل مال و انفصال از خدمات دولتی تا همیشه برای کلاهبردار اعمال خواهد شد .

در تمام موارد کلاهبرداری باید اصل مالی که اخذ شده ، به قربانی برگردانده شود و اگر این برگشت مال صورت نگیرد ، مجرم در حبس بیشتر از آنچه مقرر شده ، نگه داشته می شود.

در مواردی که کلاهبردار با اراده خود به رد مال اقدام نکند ، قربانی می تواند با دریافت مجوز از دادگاه با فروش اموال مرتکب به مثل مال خود دست پیدا کند.

مجازات کلاهبرداری مشدد

در مواردی که کلاهبرداری مشدد انجام شده باشد ، در صورت تخفیف ، مجازات تخفیف در میزان حبس اعمال می شود اما حکم انفصال از خدمت دولتی تا ابد همیشه پابرجا خواهد بود. جرم کلاهبرداری از جرائم کیفری محسوب می شود .

 با طرح آن در دادگاه باید از وکیل کیفری مجرب که در زمینه ی موضوع جرم تخصص و تجربه کافی را دارد ، استفاده نمود .

افرادی که مرتکب جرم کلاهبرداری می شوند ، افراد باهوشی هستند که با استفاده از عواملی ،  با فریب دیگران باعث می شوند که مالی را در اختیار آنها قرار دهند ، عمل انتقال مال موضوع کلاهبرداری شناخته می شود .

در واقع کلاهبردار با جلب اعتماد طرف مقابل ، او را مجبور می کند که طبق خواسته وی عمل کند ، اگرچه این انتقال مال ممکن است با رضایت طرف مقابل انجام شود اما چون در آن کلاهبردار از روش متقلبانه استفاده کرده ، جرم آشکاری در قوانین کیفری رخ داده است .

بهترین روش برای جلو گیری از جرم کلاهبرداری این است که افراد اطلاعات شخصی و اسنادی خود را در اختیار کسی قرار ندهند و بدون اینکه قابل اعتماد بودن کسی برایش آنان مشخص و معلوم نشده با او وارد معامله نشوند.

به ما امتیاز بدهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید