دعاوی خانواده

طلاق توافقی

طلاق توافقی نهادی نسبتا نو در حقوق خانواده است. براساس آن زن و شوهر برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، بر سر مراجعه به دادگاه خانواده توافق می کنند. همچنین گرفتن گواهی عدم امکان سازش، مقدمه انجام یک طلاق خلع یا طلاق مبارات را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، طلاق تفاهمی یک قرارداد همه‌جانبه میان زن و شوهر است.

 در آن بنا به تبصره‌های ۲ و ۳ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق در مورد تصمیم‌گیری می‌شود:

نحوه بذل یا پرداخت مهریه

وضعیت حضانت، ملاقات و نفقه فرزندان

وضعیت جهیزیه

وضعیت نفقه گذشته و ایام عده

چگونگی اعمال شرط اولیه اسناد ازدواج در مورد تنصیف اموال یا حقوق زنان راجع به نحله و اجرت‌المثل

طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی عبارتند از توافق مقدماتی، گواهی عدم امکان سازش و اجرای صیغه طلاق.

بر این اساس مراحل انجام طلاق توافقی به شرح زیر می‌باشد:

ثبت دادخواست طلاق توافقی

در مرحله اول، زوجین و یا وکیل قانونی آن‌ها می‌بایست با همراه داشتن

 کارت ملی

 شناسنامه

عقدنامه

 به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست مراجعه کنند. دادخواست صدور عدم امکان سازش را به ثبت برسانند.

تعیین محل دادرسی طلاق توافقی

پس از ثبت دادخواست، براساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالح رسیدگی به موضوع تعیین، و تاریخ رسیدگی مشخص میگردد. (با پیامک به زوجین اطلاع داده می‌شود.)

مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق برای طلاق توافقی

پس از صدور گواهی عدم امکان عدم سازش زوجین می‌تواند با در دست داشتن مدارک، برای ثبت طلاق اقدام کنند. قبل از اجرای صیغه طلاق می‌بایست وضعیت باکره یا مدخوله بودن زوجه مشخص گردد. چنانچه در توافقات اولیه، زوجه اعلام کند که باکره است، می بایست گواهی سلامت بکارت صادر شده از سوی پزشکی قانونی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد.

در صورت مدخوله بودن نیز، می‌بایست با انجام آزمایش خون، گواهی عدم بارداری را با خود به همراه داشته باشد.

داوری طلاق توافقی

دادگاه به منظور صدور گواهی عدم امکان سازش به زوجین اعلام می‌کند که از بین بستگان یا افراد مورد اعتماد خود داورانی به دادگاه نمایند. در صورت عدم معرفی داور از سوی زوجین، دادگاه راسا داور را انتخاب می‌نماید. همچنین، قاضی زوجین را به منظور برقراری سازش به مراکز مشاوره‌ای ارجاع می‌دهد.

صدور گواهی عدم امکان سازش طلاق توافقی

بعد از ارسال نظر مشاور و داور و بررسی توسط قاضی، گواهی عدم امکان سازش در سه نسخه صادرمی شود.

به هر کدام از زوجین یک نسخه داده خواهد شد. به منظور تسریع در روند صدور گواهی عدم امکان سازش می‌بایست در جلسه دوم، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد.

نکات مهم در روند طلاق توافقی

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش صادر شده، ۳ ماه است. پس از گذشت این مدت، کلیه توافقات میان زوجین برای دفاتر ثبت ازدواج و طلاق فاقد اعتبار است.

بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش، هیچ کدام از طرفین، نمی‌توانند توافق را یک طرفه فسق کنند. به عبارت دیگر برهم توافق اولیه برای طلاق با رضایت هر دو طرف امکان‌پذیر است.

در صورتیکه پس ازتسلیم گواهی عدم امکان سازش از سوی زوج، زوجه به دفتر برای ثبت طلاق مراجعه نکند. دفتر به او ظرف مدت ۱ هفته اخطار داده و در صورت عدم حضور طی تشریفات قانونی طلاق صادر می‌گردد.

به منظور رجعی نشدن طلاق، علاوه بر حذف امکان فرجام خواهی و تجدیدنظر خواهی، زوجه الزاما باید قسمتی از مهریه یا اموال خود را به زوج بذل کند. همچنین زوج پرداخت مابقی را تقبل نماید.

فرایند طلاق و نیز طلاق تفاهمی، با توجه به مسائل و دغدغه‌های روحی زوجین و عمدتا رابطه مخدوش شده میان آن‌ها در اکثر موارد به کندی پیش می‌رود. موسسه حقوقی وکلای دادگستر پاسارگاد با اخذ وکالت از زوجین به منظور طلاق توافقی این روند را سرعت بخشیده است. به گونه‌ای که به طور معمول طلاق تفاهمی ظرف ۳ تا ۵ روز توسط وکلای موسسه دادگستر انجام می‌شود.

 

به ما امتیاز بدهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید