اراضی و املاک

تغییر کاربری اراضی زراعی به مسکونی و مشکلات آن

سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن تعطیلات نورزوی و شدت گرفتن تبلیغات کاذب در زمینه خرید زمین و ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی اطلاعیه‌ای در خصوص قوانین و مقررات حوزه اراضی و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی منتشرکرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، متن  این اطلاعیه به این شرح است:

 ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید نوروز و آغاز سال ۱۳۹۷، همان‌طور که مردم شریف کشورمان آگاه هستند، زمین های زراعی و باغ‌ها به‌عنوان بستر اقتصاد کشاورزی، رکن تامین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور از سرمایه‌های ملی جامعه بوده و براساس آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی، قوانین کشوری و بیانات مقام معظم رهبری، حفاظت از این عرصه‌ها وظیفه‌ای همگانی  بوده و تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه و خسارتی جبران ناپذیر است.

سازمان امور اراضی کشور صیانت از اراضی کشاورزی را به‌عنوان رسالتی دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود می‌داند و با مشارکت تمامی شهروندان و در اجرای قوانین موضوعه کشور بر آن است تا در جهت حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی جامعه از زمین‌های زراعی و باغ‌های سراسر کشور محافظت کند.

از آنجا که همه ساله در ایام تعطیلات نوروز و ماههای آغازین سال جدید، فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب در زمینه خرید و فروش زمین و تغییرکاربری اراضی کشاورزی و اقدام برای ویلاسازی و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی افزایش می‌یابد، لازم است مردم شریف کشورمان ضمن حفظ هوشیاری، به موارد و هشدارهای زیر توجه کنند:

۱-  بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

۲- بی‌شک مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است. شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.

۳- گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱ مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهند کرد.

۴- صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا بدون اخذ مجوز از جهادکشاورزی ممنوع است و طبیعتا ارائه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز نیز تخلف و عدول از قانون محسوب می شود.

۵-  بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی  کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده وارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

 ۶ – تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

۸-  از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش درخواست می‌شود، اگر قصد خرید زمینی برای ساخت و ساز و یا احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره نموده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.

به ما امتیاز بدهید...

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام آیا میتوان با تامین دلیل، غیرزراعی بودن اراضی دیمی را ثابت کرد؟

    1. سلام. تامین دلیل اثبات کننده نیست اما به عنوان قرینه میشه ازش استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید