دعاوی حقوقیاراضی و املاکبیمهدعاوی خانوادهشرکت های تجاریعلامت تجاری

وکیل دادگستری در تهران

اهمیت انتخاب وکیل دادگستری متخصص

یکی از مواردی که در مراجعات به دفتر وکالت بسیار از زبان مراجعین شنیده می شود این است که ای کاش از ابتدای کار وکیل گرفته بودم. با دقت در علت این موضوع و بررسی سبب چنین حرفی مشخص می شود که شخص مراجعه کننده به دلیل عدم اطلاع و آگاهی از قوانین و مقررات حقوقی و عدم استفاده از وکیل دادگستری متخصص در مراحل اولیه رسیدگی در دادگاه اقداماتی را انجام داده که موجب بروز اشکال در روند رسیدگی پرونده و نهایتاً صدور رای به ضرر خود شده است و یا اینکه اقداماتی را که می بایست انجام می داد تا به حق خود برسد به علت عدم اطلاع و آگاهی انجام نداده است و همین امر موجب شده علیرغم این که دارای حق است از دستیابی به آن باز بماند.

نمونه عینی اهمیت حضور وکیل

در یکی از پرونده های ارجاعی به دفتر اینجانب خانمی دادخواستی را با خواسته مطالبه ۱۷۰ گرم طلا از همسر خود مطرح نموده بود. ایشان در مرحله بدوی از وکیل دادگستری استفاده نکرده بودند و خودشان نیز اطلاع و آگاهی کافی در مسائل حقوقی نداشتند. موضوع به این صورت بوده است که چندین سال قبل جهت پرداخت هزینه رهن منزل مسکونی زوجین، به علت عدم نقدینگی زوج، خانم میزان ۱۷۰ گرم از طلاهای خود را که تنها داراییشان نیز بوده است به اصرار و پیشنهاد آقا به فروش می رساند تا مبلغ رهن منزل مسکونی تامین گردد.
در مقابل زوج نیز اخلاقاً متعهد می گردد در اولین فرصت میزان طلای دریافتی را به زوجه برگرداند اما پس از این که مورد رهن به اتمام میرسد زوج هیچ مبلغی را به خانم مسترد ننموده و همچنین به تعهد خود که بازگرداندن ۱۷۰ گرم طلا به ایشان بوده است عمل نمی نماید. پس از گذشت چندین سال از زندگی مشترک به علت خیانت زوج به خانم، ایشان زندگی مشترک را ترک کرده و در حال حاضر نیز در شرایط بد اقتصادی به سر می برد، به دلیل این که بتواند از نظر مالی خود را تامین نماید اقدام به طرح دادخواست استرداد ۱۷۰ گرم طلای می نماید.
در جلسه رسیدگی زوج قبول می‌کند که ۱۷۰ گرم طلا را از همسر خود دریافت کرده منتها مدعی می‌شود مبلغ مربوط به آن را به ایشان مسترد نموده است. این موضوع به صورت شفاهی در جلسه رسیدگی مطرح می‌شود و اتفاقاً خانم به قاضی تاکید می کند که طبق گفته مرد ایشان اقرار به دریافت ۱۷۰ گرم طلا نموده است. متاسفانه در صورتجلسه دادگاه این اقرار درج نشده و جلسات رسیدگی ادامه پیدا می‌کند، در جلسات بعدی زوج اقدام به استخدام وکیل پایه یک ‌دادگستری در تهران نموده و ادامه روند رسیدگی را با راهنمایی و همراهی ایشان طی می‌کند. با توجه به اینکه تنها دلیل اثبات ادعای زوجه شهادت شهود بوده است شهود ایشان نیز در جلسه رسیدگی حاضر شده و ادای شهادت می نمایند. اما نهایتاً رای دادگاه بر علیه خانم و بر بی حقی ایشان صادر می شود. نامبرده تنها سرمایه زندگی خود را که ۱۷۰ گرم طلای تقدیمی به همسر خود بوده است را از دست می‌دهد.

وکیل دادگستری در تهران

ضرورت انتخاب وکیل دادگستری متخصص

با توجه به مثال و پرونده ای که آورده شد ضرورت وجود وکیل دادگستری متخصص در کنار خانمی که خواهان پرونده بوده‌اند کاملاً محسوس می باشد و ایشان در اولین مراجعه که پس از صدور رای به دفتر اینجانب داشتند صراحتاً اعلام کردند که بهتر بود از ابتدای کار اقدام به استخدام وکیل می‌نمودند .
دو موضوع مهم در پرونده مذکور مطرح می باشد:
1- اقرار صریح خوانده به دریافت ۱۷۰ گرم طلا از خواهان. زمانی که شخصی اقدام به طرح دعوا می نماید باید ادله و مدارکی را به دادگاه ارائه کند که مثبت ادعای او باشد در واقع طبق قاعده فقهی (البینه علی المدعی) شخصی که مدعی حقی میباشد باید دلایل خود را جهت اثبات آن حق و ادعا به دادگاه ارائه نماید.
در پرونده مذکور نیز خانمی که خواهان ۱۷۰ گرم طلا بوده است باید ادله ای را به عنوان ادله اثبات دعوا در دادگاه مطرح می نمود تا بتواند وجود حق برای خود را به اثبات برساند و نهایتاً حکم محکومیت علیه زوج مبنی بر استرداد ۱۷۰ گرم طلا صادر شود.
در امور حقوقی ادله اثبات دعوا به چند بخش تقسیم می شود که مهمترین و محکم ترین این ادله اقرار خوانده می باشد در واقع زمانی که خواهان بتواند اقراری چه به صورت ضمنی چه به صورت کتبی یا شفاهی از خوانده دریافت کند و به دادگاه ارائه دهد می توان گفت که در پرونده پیروز شده است. این اتفاق دقیقا در پرونده این خانم رخ داده بوده است.
چرا که در جلسه اول رسیدگی زوج به صورت صریح اقرار به دریافت ۱۷۰ گرم طلا از ایشان نموده بود اما متاسفانه قاضی دادگاه عمداً یا سهواً از ذکر این موضوع در صورتجلسه غافل شده است و همین امر باعث از بین رفتن محکم ترین دلیل جهت اثبات ادعا گردیده، اما اگر شخص خواهان یعنی زوجه در همان جلسه اول رسیدگی وکیل دادگستری متخصص همراه خود می داشت قطعاً وکیل وی تاکید موکد بر ثبت و درج این اقرار در صورتجلسه دادگاه که سند رسمی باشد می نمود و همین امر باعث می شد ادعای ایشان اثبات شده و خوانده دعوا باید در مقام دفاع فقط اثبات می نمود که ۱۷۰ گرم طلا را مسترد نموده است، اما عدم حضور وکیل متخصص باعث شد که پرونده با رای به ضرر خواهان مختومه شود.
۲- از دیگر ادله اثبات دعوا شهادت شهود میباشد یعنی زمانی که خواهان نتواند سند یا قراری علیه خوانده ارائه نماید می باید ادعای خود را با شهادت شاهد های خود اثبات کند. متاسفانه شهود خواهان در پرونده مذکور به علت عدم اطلاع از مبانی حقوقی بدون هماهنگی قبلی اظهارات متناقض ارائه نموده بوده اند به نحوی که اساس و مبنای شهادت بر یک موضوع بوده اما جزئیات شهادت متفاوت بوده است به همین دلیل ادله دیگر دعوا که شهادت شهود نیز می باشد به اثبات نرسیده و نهایتاً حکم بر بی حقی خواهان صادر می شود.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با مهدی نایینی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با این شماره تماس بگیرید
02122041850

در اینجا نیز در صورتیکه وکیل دادگستری همراه خواهان پرونده می بود حتی در صورت از دست دادن مهمترین دلیل که همان اقرار بوده است می‌توانستند با اداء شهادت صحیح و قانونی ادعای خود را به اثبات برسانند.
لذا بررسی و دقت در مثال فوق که یکی از چندین مورد ارجاعی به اینجانب بوده است نشان می دهد که شغل وکالت و این حرفه امری تخصصی بوده و حتماً باید در مراجعات به محاکم دادگستری هرچند که ما موضوع را فاقد اهمیت ندانیم با وکیل دادگستری مشورت نموده و ترجیحاً وکیل متخصص را همراه خود داشته باشیم در غیر این صورت کوچکترین اشتباه و غفلت می تواند موجب صدور حکم بر علیه ما شود.

2.8/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید