دعاوی خانواده

طلاق توافقی

همه ما با واژه طلاق آشنا هستیم و این واژه در اذهان هریک از ما تداعی کننده معنا و مفهوم خاصی است. اما طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

در طلاق توافقی، تمامی موارد به توافق زوجین بستگی دارد. مسائل مربوط به حضانت فرزند پس از طلاق،  مهریه، نفقه، جهیزیه و … همگی به صورت توافقی بین زن و مرد تعیین می شود. زوجین متقاضی اجرای طلاق توافقی باید پس از مراجعه به دادگاه، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان درخواست طلاق توافقی نمایند.

مراحل طلاق توافقی 

روند انجام طلاق توافقی به این شکل است که زوجین پس از تصمیم به جدایی، باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز، شامل شناسنامه و عقدنامه، به دادگاه رفته و فرم درخواست طلاق توافقی را پر کرده و تمامی توافقات خود در زمینه امور مالی، مهریه، نفقه، حضانت فرزند و … را در فرم مشخص می کنند.

پس از آنکه دادخواست به دادگاه ارائه شد، سایر مراحل در دادگاه مانند طلاق عادی است. در واقع مراحل قانونی طلاق توافقی، نیز مشابه مراحل قانونی طلاق باید طی شود.

در این مرحله، دو نفر داور از بستگان و نزدیکان زوجین، مسئولیت مذاکره با طرفین و مصالحه بین آنان را دارند و در صورتی که موفق به برگرداندن نظر آنها نشدند، گزارش خود را به دادگاه ارائه داده و گواهی عدم امکان سازش با اعتبار ۳ ماهه برای زوجین صادر می شود. در این نوع طلاق، نیز می توان از تجربه وکیل کمک گرفت.

 طلاق توافقی 

در طلاق توافقی نیز مانند طلاق عادی زوجین می توانند اقدام به اخذ وکیل کنند. در صورت استفاده از وکیل، انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری به طول خواهد انجامید. همچنین در این صورت نیازی نیست که زوجین در دادگاه حضور داشته باشند و حتی در جلسات مشاوره طلاق توافقی دادگاه خانواده نیز، وکیل می تواند به جای هر یک از طرفین شرکت نماید.

در واقع وکیل، در تمامی مراحل از مشاوره تا اجرای صیغه طلاق می تواند به جای زن و مرد حضور داشته باشد.

شرایط اخذ وکیل طلاق توافقی

درخواست طلاق به صورت توافقی می تواند به دو صورت، که یکی مستقیماً توسط زوجین و یکی توسط وکیل طلاق توافقی است، انجام شود. از آنجایی که امر طلاق، قائم به شخص نیست بنابراین نیازی به حضور زوج و زوجه در دادگاه و حین مراحل طلاق نمی باشد. تنها در مورد گواهی عدم بارداری، زوجه باید در آزمایشگاه حضور داشته باشد. بنابراین طبق ماده ۱۱۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین دعوا (زن و مرد) می توانند بدون نیاز به حضور در دادگاه، تمامی مراحل طلاق توافقی را طی نمایند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک نفر نمی تواند وکالت زوج و زوجه را برای طلاق به صورت همزمان داشته باشد و هر کدام در صورت نیاز، باید اقدام به اخذ وکیل طلاق توافقی جداگانه نمایند.

نکات مهم درباره وکالتنامه طلاق توافقی

در صورتی که وکالتنامه توسط هر یک از زوجین به صورت جامع و کامل تنظیم شده باشد، وکیل حق ندارد از حدود وکالت خود تجاوز نماید. بنابراین بهتر است پیش از ارائه وکالتنامه به دفاتر اسناد رسمی، حتما با وکیل خانواده مورد اطمینان خود مشورت نموده و تمامی موارد لازم برای درج در وکالتنامه با نگارش مشخص را از وی جویا شوید. زیرا در بسیاری از موارد، عدم وجود وکالتنامه دقیق، به ضرر طرفین دعوا تمام می شود.

شرایط اجرای طلاق توافقی

در این نوع طلاق شرایط خاصی وجود ندارد و تنها در صورتی که زوجین با توجه شرایط خود به این نتیجه برسند که توانایی ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند می توانند برای اجرای طلاق اقدام نمایند. تنها در قانون جدید، شرط انجام مشاوره پیش از طلاق توافقی و وجود حتمی حکم دادگاه برای جاری ساختن صیغه طلاق توافقی در دفاتر ازدواج و طلاق ضرورت پیدا نموده است.

طلاق توافقی در دوران عقد

علاوه بر این شرایط طلاق توافقی در دوران عقد، به معنی دورانی که زن و مرد رابطه زناشویی نداشته باشند، بدین صورت است که مهریه نصف خواهد شد. مگر اینکه زن، مهریه خود را ببخشد. همچنین در خصوص درخواست زوجه، گواهی بکارت نیز می تواند از طرف دادگاه صادر شود. در این صورت زوجین می توانند تقاضای شناسنامه جدیدی را نمایند که نام همسر قبلی در آن عنوان نشده باشد.

در هر دو صورت این نوع طلاق چه در زمان عقد و چه پس از ازدواج، رجوع به این صورت که اگر زن در هنگام جاری شدن صیغه طلاق، باکره یا یائسه باشد، زوجین نمی توانند از طلاق رجوع نمایند اما در غیر اینصورت پس از سپری شدن ۳ ماه عده، مرد می تواند به زن بازگردد. در طلاق های توافقی زن مقداری از مهریه یا مبلغی اندک را به مرد می بخشد.

مدارک لازم برای اجرای حکم طلاق توافقی

در صورتیکه دادگاه تشخیص به لزوم اجرای طلاق توافقی بین زوجین داد، طرفین یا وکیل آنها باید مدارک زیر را در دادگاه حاضر سازند:

عقدنامه یا سند ازدواج

مدرک شناسایی هر یک از زوجین شامل کارت ملی یا شناسنامه

در صورت اخذ وکیل، وکالت نامه محضری طلاق ضروری می باشد.

شرح توافقات طرفین

گواهی عدم بارداری زن

نامه نظریه واحد مشاوره خانواده در دادگاه در خصوص زوجین

حقوق زن در طلاق توافقی

همانطور که میدانیم طبق قوانین دین مبین اسلام، زن حق طلاق ندارد. البته موارد استثنایی در مورد حق طلاق زن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

در صورتی که زن در شروط ضمن عقد خود به حق طلاق اشاره نموده باشد و در این مورد وکالت بلاعزل گرفته باشد.

در زمینه شروط ۱۲ گانه ضمن عقد نیز زن حق دارد تقاضای حق طلاق نماید.

طلاق به شیوه توافقی از روش های مختلفی می تواند درخواست شود. به این صورت است که یا در راحت ترین شکل، هر دو طرف بر سر اجرای طلاق تفاهمی، توافق کرده باشند که در این صورت می توانند هر دو درخواست طلاق نمایند. در شکل دیگر، طلاق به درخواست مرد انجام می شود و در روش سوم طلاق از طرف زن و بنابر شروط ۱۲ گانه ضمن عقد درخواست می شود.

هزینه های طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی نیز مانند هر دادخواست دیگری در دادگاه هزینه دادرسی دارد. این هزینه دادرسی در دادگاه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین همانطور که ذکر شد نامه مشاوره برای صدور حکم طلاق توافقی الزامی است. قیمت انجام مشاوره طلاق توافقی، در شهر تهران مبلغی در حدود ۷۰-۸۰ هزار تومان است. به علاوه برای ثبت طلاق در دفترنامه نیز تعرفه کلی ۱۹۰ هزار تومانی وجود دارد. اما در حال حاضر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق در شهر تهران با مبالغ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان حاضر به ثبت طلاق نمی شوند. در کنار این مبالغ، در صورتیکه هر یک از زوجین قصد اخذ وکیل داشته باشند، دستمزد وکیل نیز به هزینه های فوق افزوده میشود.

به ما امتیاز بدهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید