دعاوی خانواده

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد

پروسه طلاق توافقی چقدر زمان میبرد ؟

اگر چه طلاق یکی از حلال های خداوند است که عرش آسمان را به لرزه در می آورد اما در مواردی که ازدواج به جدایی منتهی می شود ،  زن و شوهر ناچار به طلاق هستند از این رو در این مقاله به بررسی مدت زمان لازم برای انجام پروسه طلاق توافقی پرداخته شده است .

 پروسه طلاق توافقی

در رابطه با مدت زمان لازم برای به نتیجه رسیدن پروسه طلاق توافقی می توان گفت که انجام طلاق به سه صورت انجام می شود که شامل دادخواست طلاق از سوی مرد ، دادخواست طلاق از سوی زن و دادخواست طلاق از سوی زن و مرد که به آن طلاق توافقی گفته می شود ، خواهد بود .

در طلاق توافقی زوجین در موارد مالی و غیر مالی مرتبط با ازدواج خود که شامل مواردی چون ؛ مهریه ، نفقه ، حضانت فرزند ، ملاقات فرزند و …. است ، توافق می کنند ، لذا در این نوع طلاق ، دادگاه با وسواس کمتری و در زمان کوتاه تری به دادخواست طلاق رسیدگی می کند .

دادگاه های خانواده وظیفه ی رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی را برعهده دارند که معمولا در این خصوص موضعی سهل گیرانه ای دارند  .

با توجه به دخیل بودن عوامل مختلف در امر طلاق ،در خصوص مدت زمان انجام پروسه ی طلاق توافقی می توان عنوان نمود که رویه ی دادگاه های شهرهای مختلف کشور یکسان نیست و زمان قطعی در این مورد وجود ندارد  .

روند طلاق توافقی در دادگاه

در شعبه های دادگاه خانواده ، روند طلاق توافقی از ابتدا یعنی ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا صدور رای عدم امکان سازش ، کمتر از یک هفته و حدود ۳ الی ۴ روز در مواردی که فرد وکیل اختیار می کند ، صورت می پذیرد ، از این رو طلاق توافقی در مواردی که زن و مرد خواهان طلاق توافقی بدون وکیل باشند  ، مدت زمان انجام طلاق یک هفته الی ده روز خواهد بود .

از آنجا که در پایان هر ماه ، شعبات دادگاه موظف به ارائه ی آمار خود هستند و پرونده ای ارجاع نمی شود ، چنانچه دادخواست طلاقی از بیست و پنجم هر ماه تا اول ماه بعد ثبت شود ، زمان رسیدگی به آن طولانی تر از معمول خواهد بود .

همچنین ، در مورد پرونده های طلاق توافقی ، برخی شعب دادگاه خانواده نسبت به شعبات دیگر ، حساسیت بیشتری نشان می دهند ، لذا در این مورد نیز زمان رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی طولانی تر خواهد شد .

به ما امتیاز بدهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید