دعاوی خانواده

طلاق توافقی

 ماهیت طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از مشکلات اجتماعی در هر جامعه با هر نوع طرز فکر و عقیده ی فرهنگی وجود دارد و هر کشوری با هر میزان تمدن و پیشرفت به نحوی در گیر این قبیل موضوعات است . اما ریشه ی بعضی از این نا هنجاری ها در تفاوت های اخلاقی افراد دارد و بیشتر به شیوه ی اجتماعی شدن آنها باز می گردد. یکی از مشکلات اجتماعی که  از گذشته تا به امروز شاهد آن بوده ایم پدیده ای به نام طلاق است که خود نشئت گرفته از سایر مشکلات اجتماعی حاضر است و در بیشتر موارد برای فرزندان مشکلاتی اجتماعی ایجاد می کند که باید زوج ها با مفهوم مشاوره حقوقی طلاق توافقی آشنایی داشته باشند. در صورتی که زن و مرد وکالت را به ۲ وکیل دادگستری طلاق بسپارند، در این صورت نیازی به حضور هیچ کدام از زوجین در دادگاه نبوده.

طلاق توافقی

الزام مشاوره در قانون جدید

بر اساس آیین نامه قانون حمایت خانواده سال ۱۳۹۱ طلاق توافقی نیازمند مشاوره خانواده  می باشد تا مراحل طلاق بصورت قانونی طی شود. قبل از ثبت دادخواست حتما زوجین باید به مراکز مشاوره مورد تایید قوه قضاییه مراجعه کنند و پس از پنج جلسه مشاوره که حدود ۴۰ روز به طول می انجامد از مراکز مذکور گواهی عدم انصراف از عدم طلاق گرفته و اقدام به ثبت دادخواست نمایند. البته لازم به ذکر است اگر طرفین به دو وکیل دادگستری در این خصوص وکالت بدهند نیازی به مراجعه ایشان نیست. (لازم به توضیح اسن که ما بر حسب تجربه راهکاری را فراگرفته ایم که این روند ۴۰ روزه مشاوره حدف شده و طلاق نهایتا ظرف یک هفته ثبت میشود).

همچنین جهت انجام طلاق توافقی انتخاب یک مشاور حقوقی خانواده خوب و با تجربه در حل مشکلات خانواده و زناشویی اهمیت بسیاری دارد. وجود مشاوره حقوقی طلاق توافقی بدلیل بوجود آمدن این نیاز در جامعه مطرح شده است. این طلاق به نام طلاق خلع نیز شناخته شده است. طلاق خلع، بواسطه کراهتی که زن از مرد داشته باشد، می بایست مالی معادل، کمتر یا بیشتر از مهریه خود را به مرد ببخشد تا مرد را به طلاق راضی کند. در طلاق توافقی ، زن و مرد با یکدیگر توافق در طلاق دارند و این توافق به طلاق ، در حکم دادگاه ثبت شده و اجازه اجرای قانونی پیدا می کند.

طلاق توافقی تنها در بخشیدن مهریه از طرف زن نمی باشد. زن و مرد می توانند در مواردی مانند گذشتن از حق و حقوق خود از قبیل حضانت فرزند، ملاقات فرزند، نفقه، مهریه، جهیزیه و … باشد.در موارد توافق زن و مرد جهت طلاق نیاز به مشورت با مشاوره حقوقی طلاق توافقی می باشد تا بتواند با استفاده از قوانین مربوط به این مورد، کار را پیش برده و مطابق خواسته طرفین عمل کند.

پس از آن زوجین می توانند با مراجعه به دادگاه پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند.طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با مرد بوده و هر موقع که بخواهد زن را طلاق می دهد. زن نیز برای راضی کردن شوهر خود برای طلاق، تمام حقوق مالی خود را می بخشند تا مرد را برای طلاق راضی کنند البته این به این معنا نیست که در طلاق توافقی زن حتما باید از حقوق خود بگذرد بلکه همانطور که از نام این نوع طلاق مشخص است همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی در دوران عقد

فرآیند مشاوره حقوقی طلاق توافقی به دو صورت می باشد.

توسط خود زوجین : در مواردی که طلاق توسط خود زوجین صورت می گیرد، مدارک مورد نیاز شامل: شناسنامه و عقدنامه می باشد. زوجین خود به دادگاه مراجعه کرده و فرم درخواست طلاق را پر کرده و تمام موارد ذکر شده جهت توافق در طلاق را تعیین کنند. پس از مذاکره و اقدام جهت مصالحه بین زوجین، در صورت عدم نتیجه، گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر می شود. زوجین بایستی با مراجعه به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری کرده و ثبت کنند.

توسط وکیل یا وکلای انتخابی زوجین: مراحل استفاده از مشاوره حقوقی و وکیل یا مشاوره حقوقی بصورت زیر انجام می گیرد.

تماس با مشاوره حقوقی طلاق و درخواست ملاقات حضوری صورت گرفته و عقد قرارداد صورت می گیرد. صورتجلسه توافق طرفین تنظیم و به امضای ایشان میرسد. مدارک زوجین شامل شناسنامه کارت ملی و عقد نامه تحویل وکیل میگردد.

در صورتی که طرفین بخواهند در جلسات مشاوره حاضر شوند به اختیار خود مرکزی را انتخاب و به آنجا مراجعه میکنند و در صورت عدم سازش گواهی مربوطه را از مرکز مشاوره دریافت و تحویل وکیل میدهند.

در صورتیکه زوجین یا یکی از آنها تمایلی به حضور در جلسه مشاوره نداته باشند وکیل میتواند جایگزین او شده و در جلسات شرکت نماید.

در صورتیکه زوجین اصرار بر فوریت ثبت واقعه طلاق داشته باشند ما با توجه به تجربه در زمینه دعاوی خانواده راهکاری را انتخاب میکنیم که روند مراجعه به مشاوره حدف و طلاق فورا ثبت شود.

وکالت زوجه برای طلاق

ممکن است حین عقد نکاح در عقدنامه زوج به زوجه وکالت برای طلاق داده باشد ذکر این نکته حائز اهمیت میباشد که بسیاری از محاکم خانواده این وکالت را قبول ندارند پس بهتر است وکالت در طلاق از طریق دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و حق عرل وکیل نیز ساقط شود. در صورتیکه زوجه از همسر خود وکالت برای طلاق داشته باشد هیچ نیازی به مراجعه و حضور مرد نمیباشد و زوجه میتواند بدون اطلاع وی اقدام به طرح دادخواست طلاق توافقی و ثبت آن بنماید.

نیاز به تماس تلفنی دارید؟ برای تماس تلفنی با دفتر آقای مهدی نایینی با این شماره تماس بگیرید
02122041850
4.6/5 - (9 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

  1. باسلام
    شوهرمن در مورد نفقه و اجرت المثل قسم دروغ خورده و راى دادگاه به نفع ايشان صادر شده وبنده اطلاع نداشتم چون ايلاغ براى من نيامده
    چكار بايد انجام دهم

    1. از رای صادره تجدیدنظر بخواهین. ترجیحا رای رو بیارید بر اساس مفاد رای لایحه تجدیدنظر رو تنظیم کنیم براتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید